Skip to main content

Sinds Ios 14 geeft mijn ipad ‘zwakke beveiliging’ aan.

ik heb een experiabox V10.

Hi @HAVARO01, welkom op ons forum. Sinds de update van iOS 14 komen er inderdaad meer signalen binnen over deze melding. In dit topic zegt Hoopvol er het volgende over:

 

Sinds IOS 14 uit is krijg je inderdaad de melding. Op de Website van Apple staat het volgende:

Beveiliging

WPA3 - persoonlijk voor betere beveiliging, of WPA2/WPA3 - overgangsmodus voor compatibiliteit met oudere apparaten

De beveiligingsinstelling definieert het type authenticatie en encryptie dat uw router hanteert en het niveau van privacybescherming voor gegevens die via het netwerk worden verzonden. Welk beveiligingsniveau u ook kiest, stel altijd een sterk wachtwoord in voor verbinding met het netwerk.

  • WPA3 - persoonlijk is het nieuwste, veiligste protocol dat momenteel beschikbaar is voor wifi-apparaten. Het werkt met alle apparaten die Wi-Fi 6 (802.11ax) ondersteunen, en sommige oudere apparaten. 
  • WPA2/WPA3 - overgangsmodusis een gemengde modus die 'WPA3 - persoonlijk' gebruikt voor apparaten die dat protocol ondersteunen, terwijl voor oudere apparaten 'WPA2 - persoonlijk (AES)' wordt gebruikt.
  • WPA2 - persoonlijk (AES) is geschikt wanneer u geen van de veiligere modi kunt gebruiken. Kies in dat geval ook AES als het type encryptie of codering, indien beschikbaar.

Instellingen die beveiliging uitschakelen, zoals 'Geen', 'Open' of 'Niet beveiligd', worden sterk afgeraden. Als u de beveiliging uitschakelt, worden authenticatie en encryptie uitgeschakeld en kan iedereen verbinding maken met uw netwerk, toegang krijgen tot de gedeelde bronnen (inclusief printers, computers en slimme apparaten), uw internetverbinding gebruiken en gegevens monitoren die via uw netwerk of internetverbinding worden verzonden (inclusief de websites die u bezoekt). Dit vormt een risico, ook als de beveiliging slechts tijdelijk wordt uitgeschakeld, of is uitgeschakeld voor een gastnetwerk.

Maak geen netwerken aan die oudere, achterhaalde beveiligingsprotocollen gebruiken, zoals WPA/WPA2 - gemengd, WPA - persoonlijk, TKIP, Dynamic WEP (WEP met 802.1x), WEP Transitional Security Network, WEP Open of WEP Shared, en maak geen verbinding met dergelijke netwerken. Deze zijn niet langer veilig en verminderen de betrouwbaarheid en prestaties van het netwerk. Apple apparaten geven een beveiligingswaarschuwing weer wanneer ze verbinding maken met dergelijke netwerken.

Op dit moment wordt WPA3 nog niet door ons ondersteund. Ook is nog niet bekend wanneer we dit wel gaan doen. Je kunt de beveiligingsinstellingen van de wifi controleren. Als je op de link klikt en vervolgens inlogt op de Experia Box, dan kun je klikken op ‘Wifi’ en dan staat bij het kopje ‘Beveiligingstype’ vermeld welk type beveiliging er actief is. Je kunt deze dan instellen op ‘WPA2’. Het kan wel zijn dat je opnieuw verbinding moet maken met het netwerk als je dit hebt aangepast. Laat je weten of dit is gelukt? Ik hoor het graag van je!


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!


Goedemiddag,

Is er inmiddels al een betere beveiliging (WPA2 (AES) of WPA3) mogelijk met de KPN Experia Box ?
Alvast dank voor uw reactie.


,Is er inmiddels al een betere beveiliging (WPA2 (AES) of WPA3) mogelijk met de KPN Experia Box ?

WPA2 AES is al jaren de standaard op de Experia Boxen.


Dank voor de reactie, maar ik blijf een melding krijgen over zwakke beveiliging.
Moet ik dan kiezen voor de WPA-PSK of voor de WPA/WPA2-PSK?

En dan bij encryptie apart nog kiezen voor AES ?? 


Welke Experia Box heb je dan want je zou moeten kiezen voor WPA2 - PSK met AES encryptie.


V9

Misschien tijd om in te ruilen ??


Kies bij Security Type voor WPA2+PSK (dus zonder WPA) en bij WPA Encryption Algorithm voor AES (dus zonder TKIP) en negeer die melding  die Apple je door de strot duwt.


Dus nu ligt het aan Apple?
Is wel iets te makkelijk.

Maar ik zal de instellingen aanpassen en hopelijk is de beveiliging dan voldoende en voldoet het aan de moderne tijd waar de V9 wellicht niet helemaal meer aan voldoet.


Het is inderdaad een onzinnige melding van Apple. Er is voor een thuisnetwerk helemaal niets mis met WPA2/AES, de kans dat een kwaadwillende met brute-force jouw wifi verkeer zal willen ontsleutelen is behoorlijk klein.

Ondanks dat ik best veel aandacht besteed aan de beveiliging van mijn netwerk is dit nu iets waar ik me voorlopig nog niet druk om zal maken. 

Mijn oprechte advies is: Negeer die melding.


Dank voor uw advies.
Goed weekend!