Skip to main content
Vraag

Bewoners in mijn appartementencomplex blokkeren de aanleg van glasvezel

• December 2, 2025
  • 6 reacties
  • 136 keer bekeken

NathanH
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Beste allemaal,

Eén of meerdere huurders op de 1e verdieping blokkeren de aanleg van glasvezel voor een hele flat.

Nu dreigt deze flat overgeslagen te worden.

Kunnen huurders dit wel doen?

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBALM:2011:BU7749

6 reacties

• December 2, 2025

Ja dat kan. Helaas. Er is niet veel aan te doen. De eigenaar kan proberen om met deze mensen in gesprek te gaan. En zelfs juridisch heeft de eigenaar misschien mogelijkheden. Maar zal de eigenaar echt zover gaan? Als deze mensen echt standvastig de boel blijven tegenhouden, dan is de kans groot dat niemand daar wat aan doet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 3, 2025

Bij ons in het dorp is het buitenom aangelegd. Zelfs de 11 hoog. Kost wat meer voor het bedrijf dat het aanlegt, maar binnendoor gaf meer problemen. Waaronder bewoners “die geen glasvezel willen” en het dus ook niet toelaten voor (alle!) bewoners boven hen. Dat is buitenom opgelost.

Ik vrees dat je met zulke eigenwijze onderburen helemaal buiten de glasvezelpot piest. Want als ze nu KPN Netwerk/Glaspoort niet toelaten zal dat ook het geval zijn voor Delta Fiber en Open Dutch Fiber lijkt mij.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Als huurder heeft je minder rechten als woningeigenaar.  Glasvezel verhoogt de waarde van de woning, en als in huurcontract staat erover, kan je bijna niet weigeren. Als huurder kan je ook niet weigeren om te aansluiten of warmtenetwerk, oftewel je weet dat veel duurder voor jouw wordt ...

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Beste allemaal,

Eén of meerdere huurders op de 1e verdieping blokkeren de aanleg van glasvezel voor een hele flat.

Nu dreigt deze flat overgeslagen te worden.

Kunnen huurders dit wel doen?

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBALM:2011:BU7749

Dit maar even lezen ​@NathanH , een rechterlijke uitspraak, meerdere keren gebruikt als jurisprudentie:

https://www.vbtm.nl/weblog/huurder-moet-meewerken-bij-aanleg-glasvezel

Samengevat: zowel huurders als leden van een VvE, dus eigenaren, mogen en kunnen elkaar niet de aanleg en het recht ontzeggen om gebruik te maken van NUTS voorzieningen (waaronder glasvezel), ook al moet dit deels dóór eigendommen/opstallen van andere huurders en/of eigenaren. 

• December 3, 2025

Even wat uit het archief opgeduikeld :

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@NathanH, ik kan me voorstellen dat dat heel vervelend is als je graag glasvezel wilt! De anderen hebben je zo te zien al een aantal dingen gegeven die je door kunt nemen. Ik voeg daar de volgende link aan toe: Over glasvezel bij hoogbouwpanden.

Daar staat ook een formulier waar de verhuurder van het pand de gegevens achter kan laten. Als provider kunnen wij niemand dwingen, maar de verhuurder kan zelf wel in gesprek gaan met die mensen.