Skip to main content

Kpn is bezig om 1gbit uit te rollen

In de toekomst waarom alleen in de grote steden

mijn aansluiting nu 500/500 is toch ook geschikt

https://www.nu.nl/tech/6019409/kpn-start-in-maart-met-snel-gigabit-internet-op-glasvezel-in-grote-steden.html

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Dat gaat helemaal niet alleen in de grote steden gebeuren, alle FttH verbindingen van KPN zullen 1000Mbps gaan worden.

Ik heb een behoorlijke tijd terug mijn glasvezelabonnement juist teruggezet van 500Mbps naar 200Mbps. Bij metingen bleek immers dat de behoefte van ons gezin (absoluut geen kleinverbruikers) vrijwel nooit boven 100Mbps uit komt behalve op momenten dat ons NAS backups synchroniseert met een NAS elders.
Dus leuk dat er 1000Mbps geleverd kan worden en vast en zeker zullen er wat mensen zijn die dat gaan abonneren omdat zij denken dat meer altijd beter is. Welnu, ik hoop dat die mensen ook eens inzage krijgen in hun werkelijke verbruik want dan zullen ze vast en zeker zien dat meer juist slechter is immers er stroomt meer geld uit de portemonnee voor iets wat ze vast en zeker niet gebruiken.

 

Een onzinnige actie natuurlijk, die puur en alleen gedreven is door marketing.


Klopt wjb gelijk heb je

Maar dat was ook in 1999 een mobiel wat een onzin nu loopt iedereen er mee

ik vind het leuk 1gbit en zou het echt proberen

of je het nodig heb nee

maar met een Fiat panda kom je ook van a naar b dat hoeft niet in een Mercedes

Deze verbinding is de toekomst

ik heb zelfs drivers van een videokaart wat over de 1gbyte komt valt mij veel op dat drivers groter worden

moet er niet aan denken dat met mijn oude adsl aansluiting dat moet downloaden

2004 toen ik aangesloten op adsl wat een verademing 200kbit hoef ik niet een kwartier te wachten op 1mp3tje wat voorheen dubbel isdn had 2x7kbit

op naar de 1gbit ik heb er zin in

en er komt bij dat de 500/500 goedkoper zal worden waarschijnlijk


Klopt wjb gelijk heb je

Maar dat was ook in 1999 een mobiel wat een onzin nu loopt iedereen er mee

ik vind het leuk 1gbit en zou het echt proberen

of je het nodig heb nee

maar met een Fiat panda kom je ook van a naar b dat hoeft niet in een Mercedes

Deze verbinding is de toekomst

ik heb zelfs drivers van een videokaart wat over de 1gbyte komt valt mij veel op dat drivers groter worden

moet er niet aan denken dat met mijn oude adsl aansluiting dat moet downloaden

2004 toen ik aangesloten op adsl wat een verademing 200kbit hoef ik niet een kwartier te wachten op 1mp3tje wat voorheen dubbel isdn had 2x7kbit

op naar de 1gbit ik heb er zin in

en er komt bij dat de 500/500 goedkoper zal worden waarschijnlijk

ook ik heb daar wel oren naar :joy:


Tja, het geld stroomt nu ook de portemonnee uit met onze Dreiers… maar ik neem toch echt geen Alto's of Panda's. Geen beleving. Datzelfde geldt ook voor de 1Gb/s… tuurlijk, 50Mb/s zal gerust voldoende zijn… zo heeft iedereen zijn voorkeur en dát is maar goed ook.


Dat is ook het mooie van kpn

Je kunt gewoon dan 1gbit voor een maand afnemen en dan weer terug zetten naar je oude snelheid

in ieder geval ik ga het wel proberen


wjb heeft aandelen bij kpn. hij verdedigt kpn in elk topic. als mensen vragen om een snelheidsverhoging, dan zegt hij meteen dat je het niet nodig hebt. niet aanvallend bedoeld, het valt me gewoon op. dit heb ik in soortgelijke topics al gezien, toen ik een 500/500mbit topic aanmaakte. kom niet aan dat de upload beter is met glasvezel. Ziggo laat er geen gras over groeien en rollen 1gbit download uit! het gaat er niet om, of je het wel/niet nodig hebt. het gaat erom dat je meegaat met de concurrentie. in principe zijn de 500mbit centrales er klaar voor, aangezien deze uitgerust zijn met 1gbit lan.


Vertel jij mij dan eens wat de gemiddelde consument dan aan die hoge snelheden heeft! 


@Joep1965

Het is geen plicht dat je het neemt

het is gewoon een keuze aan de klant

100 / 200 / 500 en het nieuwe 1000

Upload ff weg gelaten

Het is dus de klant die kiest

Het kan maar hoeft niet 

 

 

 


wjb heeft aandelen bij kpn. 

Nee, die heb ik niet want die leveren veel te weing op. :slight_smile:

 

als mensen vragen om een snelheidsverhoging, dan zegt hij meteen dat je het niet nodig hebt. 

Precies, het zou goed zijn als je eens zou meten hoeveel data je nu werkelijk verbruikt, je zult versteld staan hoe weinig dat eigenlijk is.

In het onderstaande screenshot wordt op mijn tablet wat mail gelezen en wat rondgeklikt op het forum terwijl mijn zoon op zijn laptop een film zit te kijken.

Wow ... een ruime 2Mbps.

En dan zetten we er een televisie bij aan afgestemd op een HD-"Glas" zender.

Wow ... nu komen we tot bijna 15Mbps.

Meten is weten en je kunt me geloven of niet, maar je moet echt van goede huize komen om 100Mbps te verbruiken laat staan dat je 200, 500 of 1000Mbps nodig zult hebben.

 

Ziggo laat er geen gras over groeien en rollen 1gbit download uit! het gaat er niet om, of je het wel/niet nodig hebt. het gaat erom dat je meegaat met de concurrentie. 

En dat alleen omdat het meerendeel van de mensen denkt dat je die snelheid ook nodig hebt. En waarom denkt het meerendeel van de mensen dat ... juist, door de marketing van partijen die daarmee klanten proberen te winnen. Zo wordt je als abonnee "dom" gehouden en ik probeer juist de feiten boven tafel te brengen door aan te geven dat je in de praktijk nog niets maar dan ook helemaal niets aan die hogere bandbreedtes hebt. Het enige wat je er mee bereikt is dat je meer geld uitgeeft aan commerciële partijen als Ziggo, KPN en T-Mobile maar nogmaals, geloof me, je zult er helemaal niets van merken in het dagelijks gebruik.


wjb heeft aandelen bij kpn. hij verdedigt kpn in elk topic. als mensen vragen om een snelheidsverhoging, dan zegt hij meteen dat je het niet nodig hebt. niet aanvallend bedoeld, het valt me gewoon op. dit heb ik in soortgelijke topics al gezien, toen ik een 500/500mbit topic aanmaakte. kom niet aan dat de upload beter is met glasvezel. Ziggo laat er geen gras over groeien en rollen 1gbit download uit! het gaat er niet om, of je het wel/niet nodig hebt. het gaat erom dat je meegaat met de concurrentie. in principe zijn de 500mbit centrales er klaar voor, aangezien deze uitgerust zijn met 1gbit lan.

Nee wjb is niet van kpn maar doet wel veel voor kpn op het forum om klanten te helpen

Wat je spreekt tegen als je 500 neemt heeft kpn juist meer inkomsten

wjb beweert dat een gemiddelde klant het lager kan doen is minder per maand voor kpn

ik vind het lekker 500/500

Ook een q7 e-tron gekocht

dat is ook overkill


feiten of niet. ik vind dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken, of hij het wel/niet wilt hebben. de keuze tot-en met 1gbit moet gewoon aanwezig zijn. op die manier kunnen mensen zelf bepalen of ze er geld aan willen spenderen.

games/updates download je tegenwoordig steeds vaker. 100gb voor een game is hedendaags niks meer. ik vind het zeer prettig om via steam snel mijn games/updates te downloaden.

 

voor iedereen persoonlijk. 


Ja klopt

Maar ik als ts wil je vertellen dat wjb bedoeld dat het niet nodig is en juist tegen de omzet van kpn is want een 100 abonnement is goedkoper dan 500

 


feiten of niet. ik vind dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken, of hij het wel/niet wilt hebben.

Natuurlijk, dat ben ik volledig met je eens, dat is volledig jouw eigen keuze en dat moet ook vooral zo blijven.

Het enige wat ik wil aangeven is dat je mijns inziens dief van je eigen portemonnee bent als je een zo'n grote bandbreedte contracteert, wetende dat je die bandbreedte waarschijnlijk de komende jaren nooit zult gebruiken, ook niet als je die game van 100GB aan het updaten bent. Mijns inziens echt zonde van je geld waar je ook andere leuke dingen mee zou kunnen doen.

 

 


Andere leuke dingen kan doen?

Die paar euro per maand

Ik vind het wel mee vallen als je pakket 100/100 of 200/200 en naar 500/500 gaat

 Daarom heb ik ook 500 verschil is minimaale extra wat je per maand betaald

Als je geen extra snelheid pakket heb dan is het wel 13 euro meer

 

 


Erger nog ik heb mijn Peugeot 407 coupe v6 in de garage staan die gebruik ik zelden maar betaal vol belasting

Bij kpn heb ik tenminste de keus

Betreft dief van portemonnee

Ik wil die auto niet weg doen maar wel kunnen gebruiken dus schorsing kan ook niet

Maar betaal wel vol wegenbelasting

 


Die paar euro per maand

En dat vind ik dus een verkeerde gedachte.

Een paar Euro voor de snelheidsverhoging, een paar Euro voor een grotere databundel op de telefoon, een paar Euro voor Disney+, een paar Euro voor dit, een paar Euro voor dat en voor dat je het weet is die paar Euro's een heleboel geld.

Je hoeft met mij geen medelijden te hebben hoor, ik heb als dga een riant salaris, maar ik heb wel problemen met gedachten zoals deze. Stort dan, zoals ik, wat extra geld in een fonds voor het verbeteren van scholing en medische voorzieningen in armere landen.


Nou daar heb ik een hekel aan een fons geven en de top dikke salaris en dikke auto, s rijden en vakantiehuizen hebben

Maar iedereen zijn punt

ik wil best geven aan een goed doel

maar het blijft in de top hangen

of in het buitenland in het corrupte hangen

 


 

ik wil best geven aan een goed doel

maar het blijft in de top hangen

of in het buitenland in het corrupte hangen

 

Ik heb deze onzinnige discussie over meer of minder geld cq snelheid gelezen.
Mijn mening is laat ieder dit voor zichzelf uitmaken.
Over het geld geven aan fondsen ben ik het roerend met Peter-Keetfm eens.
Het meeste blijft aan de strijkstok hangen.
Heb niet voor niets een sticker op de deur met
Aan de deur wordt niet gekocht
Bekeerd ben ik ook al
En mijn budget voor collectes is dit jaar al overschreven.
 


Ik heb deze onzinnige discussie over meer of minder geld cq snelheid gelezen.
Mijn mening is laat ieder dit voor zichzelf uitmaken

Helemaal mee eens, laat onverlet dat het weggegooid geld is om een bandbreedte te contracteren die hoger is dan je werkelijk verbruikt. En éénieder die zonder te meten altijd maar voor de grootste bandbreedte gaat moet mijns inziens zichzelf eens goed te rade gaan en zich de vraag stellen waarom hij/zij een commerciële instelling spekt zonder daar iets voor terug te krijgen.

Je mag me geloven of niet, maar ik ben er van overtuigd dat jij nooit meer dan, laten we zeggen, 100 wellicht 200Mbps zult gebruiken uitgezonderd de momenten dat je een speedtest doet.

En als dat zo is, waarom zou je dan meer moeten willen contracteren?

 

ik wil best geven aan een goed doel

maar het blijft in de top hangen

Over het geld geven aan fondsen ben ik het roerend met Peter-Keetfm eens.
Het meeste blijft aan de strijkstok hangen.

Laat mijn schoonzus, directeur van een grote internationale liefdadigheidsorganisatie (stichting), het niet horen.


Je kunt wel een 1 gb verbinding hebben, maar om die ook daadwerkelijk te gebruiken, moet de server waar vandaan je data download ook deze snelheid leveren. En dat is feitelijk nooit zo. Nu nog niet in ieder geval.

Als data downloaden je met een 500 mb abonnee je te lang duurt naar je zin, dan zou je je er eerst eens in moeten verdiepen of daarbij dan wel die volle snelheid behaald word. Grote kans d ast die server waar vanaf je download je maar 150 mb geeft ofzo...


Grote kans d ast die server waar vanaf je download je maar 150 mb geeft ofzo...

En zelfs dat is, denk ik, aan de hoge kant. 

Waarschijnlijk ligt die downloadsnelheid zelfs nog beduidend lager.


Mooie discussie is hier gestart door, @peter-keetfm. 

KPN Glasvezel Internet wordt volgend jaar nóg sneller: vanaf 2 maart 2020 kunnen we 1 Gigabit aan 1, 5 miljoen aansluitingen leveren. Daarmee heb je een downloadsnelheid tot wel 1 Gbit/s! Dat is veel, heél veel. Klaar voor de toekomst. Het is verstandig om voor je eigen thuissituatie te beoordelen óf je (meteen) zoveel nodig hebt. Misschien kan het ook een tandje minder. Dat is de keuzevrijheid die je als klant hebt. 

Als je feitelijke verbruik er niet naar is, is het wel een beetje zonde. Maar dat laatste is mijn mening ;)


Klaar voor de toekomst.

Precies, waarschijnlijk zelfs de verre toekomst.

 

Het is verstandig om voor je eigen thuissituatie te beoordelen óf je (meteen) al zoveel nodig hebt. Misschien kan het ook een tandje minder.

De vraag is nu hoe je er achter komt of je al zoveel nodig hebt. De Experia Box beschikt immers niet over instrumenten om jouw werkelijke verbruik te meten. Mijn EdgeRouter heeft dat instrument gelukkig wel en daarmee heb ik dus kunnen meten dat wij die hogere bandbreedte absoluut (nog) niet nodig hebben. Ik ben er van overtuigd dat dit voor het overgrote meerendeel van de abonnees het geval zal zijn.

 

Dat is de keuzevrijheid die je als klant hebt. 

Klopt helemaal, maar ik zou zo graag willen dat die keuze op basis van rationaliteit genomen wordt en niet op basis van emotie, marketing of de gedachte dat "meer altijd beter is".


Klaar voor de toekomst.

Precies, waarschijnlijk zelfs de verre toekomst.

 

Het is verstandig om voor je eigen thuissituatie te beoordelen óf je (meteen) al zoveel nodig hebt. Misschien kan het ook een tandje minder.

De vraag is nu hoe je er achter komt of je al zoveel nodig hebt. De Experia Box beschikt immers niet over instrumenten om jouw werkelijke verbruik te meten. Mijn EdgeRouter heeft dat instrument gelukkig wel en daarmee heb ik dus kunnen meten dat wij die hogere bandbreedte absoluut (nog) niet nodig hebben. Ik ben er van overtuigd dat dit voor het overgrote meerendeel van de abonnees het geval zal zijn.

 

Dat is de keuzevrijheid die je als klant hebt. 

Klopt helemaal, maar ik zou zo graag willen dat die keuze op basis van rationaliteit genomen wordt en niet op basis van emotie, marketing of de gedachte dat "meer altijd beter is".

Eens, op alle punten ;)

Daarom, lees je als klant goed in en/of laat je goed door (onafhankelijke) deskundigen informeren. Probeer eerst een snelheidspakket van 200 Mbit/s uit. Hoe ervaar je die snelheid? Meet desgewenst met de juiste middelen je verbruik. Je kunt elke maand je snelheidspakket in MijnKPN aanpassen. 


Zelf ben ik in januari van een 14 / 1 down / up ADSL abonnement van KPN overgestapt naar het minimale Glasvezel buitenaf abonnement van 300/300 down / up (Ik zou nu al 750 / 750 down / up kunnen afsluiten als ik dat zou willen).

Als ik naar mijn statistieken kijk heb ik tot nu toe die volle bandbreedte maar 4% van de tijd echt benut. En dat was ook voornamelijk in de eerste paar maanden toen ik bezig was clouddiensten e.d. te configureren. 90% van de tijd zit ik ver onder de 100. 
Daar komt ook nog eens bij dat de meeste mensen niet eens de netwerkapparatuur in huis hebben om die bandbreedte effectief te gebruiken. 

Wat dat betreft ben ik het met @wjb eens, 1000 afnemen is nu nog geld weggooien. Maar iedereen mag dat helemaal voor zich bepalen.

 

 


Reageer