Skip to main content
Antwoord

Blijf ik op koper als er glasvezel in mijn wijk komt?

• October 15, 2025
  • 24 reacties
  • 217 keer bekeken

Hallo KPN,

Ik ben momenteel klant met een ADSL-abonnement, en binnenkort wordt in mijn wijk glasvezel aangeboden. Ik heb een paar zaken die ik graag goed geregeld wil hebben om problemen tijdens de overstap te voorkomen:

1. Nieuwe TV-decoder (Aperture) ontvangen

Ik wil graag de nieuwe decoder ontvangen, zodat ik alvast kan testen en gebruik kan maken van de nieuwe functies. Ik begrijp dat het normaal gekoppeld is aan het inleveren van mijn oude decoder, maar ik zou dit graag even anders regelen.

2. Oude TV-decoder tijdelijk vasthouden

Om er zeker van te zijn dat alles goed werkt na de glasvezelaansluiting, wil ik mijn oude decoder nog 14 dagen vasthouden. Zo kan ik de nieuwe decoder rustig testen zonder dat mijn tv-diensten tijdelijk uitvallen.

Na deze testperiode stuur ik de oude decoder netjes terug.

3. Overzetten ADSL naar glasvezel

Zodra de nieuwe decoder is ontvangen en ik de oude tijdelijk kan vasthouden, mag mijn ADSL-abonnement overgezet worden naar glasvezel.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Je kunt hierover ook gewoon even met ons bellen, een collega kijkt dan even mee en corrigeert het waar nodig. Je kunt hiervoor online een belafspraak maken dan heb je t meteen geregeld

24 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

Wanneer is je contract afgelopen ​@alkmaarders ???

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

06-2026

• October 15, 2025

06-2026

Wat jij wilt kan gewoon niet. Je krijgt de nieuwe TV+ ontvanger pas als je een nieuw contract afsluit. En dat kan pas na 06-2026. Eerder niet. En vervolgens kun je ook niet meer terug. De oude tv ontvanger tijdelijk houden kan niet. Die word geblokkeerd.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

Het feit dat er glasvezel komt verplicht jou niet over te gaan, pas als KPN koper afsluit moet je over naar glas of naar geen diensten meer, maar dan zijn we al weer een paar jaar verder.

Ik weet niet wat een aperture decoder is, maar KPN levert die niet.

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

er is mij verteld door de aannemer (van gelder van glaspoort) die glasvezel aanlegt in mijn huis dat ik verplicht ben over te stappen naar kpn ook bij mijn nieuwe abonnement heb ik geen nieuwe spullen geleverd gekregen modem is de box 12 die is nog goed maar mijn tv kastje is 10 jaar oud heb in het verleden weken geen tv gehad omdat het tv kasje steeds niet werkte (moest wel betalen dat wel) ik wil dat voorkomen door de oude situatie na oplevering glasvezel even vast te houden 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

Dan ben je verkeerd voorgelicht.

Het is wel verstandig de aansluiting te laten monteren, nu is dat nog gratis en daarna kun je uit diverse providers kiezen om later glasvezel af te nemen en dat hoeft dus niet KPN, de provider, te zijn.

Glaspoort legt de infrastructuur aan, dat staat volledig los van KPN de provider ​@alkmaarders 

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

kan ik dan vastleggen dat ik na de glasvezelaansluiting niet automatisch wordt overgezet naar glasvezel ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

kan ik dan vastleggen dat ik na de glasvezelaansluiting niet automatisch wordt overgezet naar glasvezel ?

Dat hoeft niet vastgelegd te worden, als jij geen actie onderneemt blijf je gewoon op koper, maar omdat Glaspoort bij jou de glasvezel aan gaat leggen, even op hun website de details doornemen.

• October 15, 2025

Nee. Je kan het wel een poosje tegen houden. Maar dit van tevoren laten 'vastleggen' kan niet.

Waarom wil je niet gewoon meteen over op glasvezel? Er verandert niets aan je abonnement. Dat blijft gewoon hetzelfde. 

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

wat raar is en daarmee ook mijn vraag en/of vergelijking

als ik mijn abonnement stopzet bij de kpn heb ik nog 14 dagen de tijd om alles terug te sturen daarom mijn suggestie laat mij in de specifieke nieuwe situatie het eerst uitproberen met de nieuwe spullen ik begrijp niet dat er geen uitzondering gemaakt kan worden ook omdat ik niet erg technisch ben en zeer betrouwbaar ben ruim 20 jaar klant altijd netjes betaald 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 15, 2025

1 en 2.

Een overgangsperiode van iTV naar TV+ is er niet. Basaal verschilt het naar mijn mening ook niet veel. Sommige dingen en knoppen staan op een andere plek maar het is er wel.

3.

Je kunt en gaat gewoon met je huidige Alles-in-1 abonnement naar glasvezel. Daar is geen nieuw abonnement voor nodig. Je kunt dan ook je huidige ontvanger behouden! Een Arris? (Aperture is de regelbare lensopening van een camera). De Arris VIP2952 is een ontvanger die nog prima voldoet. En tot 6-2026 kún je niet eens naar nieuwe abonnement met TV+. Je bent in 6-2025 zelf akkoord gegaan je weer te binden aan je huidige alles-Alles-in-1 contract,  dus met een Arris ontvanger. 

• October 15, 2025

Je bent echt niet de enige die niet technisch is. Dat zijn enorm veel mensen. 

De overgang naar glasvezel heeft niets te maken met andere tv ontvangers. Waarom wil je dat allemaal tegelijk? Als je niet technisch bent is het beter om dat juist niet tegelijk te doen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 15, 2025

wat raar is en daarmee ook mijn vraag en/of vergelijking

als ik mijn abonnement stopzet bij de kpn heb ik nog 14 dagen de tijd om alles terug te sturen daarom mijn suggestie laat mij in de specifieke nieuwe situatie het eerst uitproberen met de nieuwe spullen ik begrijp niet dat er geen uitzondering gemaakt kan worden ook omdat ik niet erg technisch ben en zeer betrouwbaar ben ruim 20 jaar klant altijd netjes betaald 

Hallo ​@alkmaarders ,

Voorlopig hoef je je daar niet druk over te maken. Pas in juni 2026 kun je overstappen naar KPN TV+ en dan ontvang je de nieuwste TV-ontvanger. Uitproberen kan niet. Mogelijk ken je iemand in jouw omgeving die KPN TV+ heeft. Of ga anders eens een kijkje nemen in een KPN-winkel. 

Eerst maar over op gasvezel. Hoe eerder, hoe beter. Mijn ervaring is dat de verbinding met internet een stuk stabieler is.  

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

in de veronderstelling dat ik een nieuwe tv onvanger zou krijgen heb ik idd het verlengbod van 1 jaar geaccepteerd maar nu de oude tv onvanger regelmatig vastloopt bij prime en Netflix maak ik nu aanspraak op de nieuwe onvanger maar na de klantenservice meerdere malen heb gebeld of er een mogelijkheid bestaat om na de glasvezelaansluiting de nieuwe apparatuur te testen was het geen enkel probleem met de belofte dat ik de oude apparatuur terugstuur anders hoge boete was dat akkoord van mij kant, nu ik het kon ophalen kreeg ik het pakket (nieuwe decode) niet mee moest oude inleveren dat was niet de afspraak ook ben ik blijkbaar verkeerd ingelicht door verschillende medewerkers dat ik met glasvezel verplicht moet overstappen maar krijg dan wel het alle nieuwste apparatuur (box14 en nieuwste tv decoder) maar dit is weer niet waar er wordt dus niks vernieuwd prima dan zijn we klaar ik laat glasvezel aansluiten en ga naar een andere aanbieder met dan wel de nieuwste apparatuur en hoge kortingen voor oude klanten wordt er geen ruk aan gedaan

• October 15, 2025

De KPN Box 14 krijg je alleen bij 4 gbit snelheid. Dat is het duurste abonnement. Dat lijkt me voor jou overbodig. Ik denk dat jij aan 100 mbit voldoende hebt…

Zelfs nieuwe klanten krijgen geen KPN Box 14 als ze geen 4 gbit afnemen. 

Afgezien van de welkomskorting kunnen bestaande klanten hetzelfde krijgen als nieuwe klanten. Maar niet tijdens de looptijd van je contract. Je moet eerst contractvrij zijn. Dan kan er van alles.

HansGlas
Slimmerik
  • October 15, 2025

… prima dan zijn we klaar ik laat glasvezel aansluiten en ga naar een andere aanbieder met dan wel de nieuwste apparatuur en hoge kortingen voor oude klanten wordt er geen ruk aan gedaan

Nou veel succes dan maar...

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 15, 2025

in de veronderstelling dat ik een nieuwe tv onvanger zou krijgen heb ik idd het verlengbod van 1 jaar geaccepteerd 

De clou komt nu boven water. Net als wel meer klanten heb jij kennelijk op de verkeerde manier verlengd. Je hebt ongetwijfeld gekozen voor een tijdelijke korting. De keerzijde daarvan is dat je abonnement op de oude voorwaarden bleef en dat je na die kortingsperiode weer de oude hoge prijs gaat betalen. 

Ga in juni 2026 op een andere manier verlengen. Stap over op de nieuwste propositie met KPN TV+. Je gaat dan permanent minder betalen en je krijgt de nieuwste ontvanger.  

Kom tegen die tijd hier maar eens terug, dan helpen we je op weg naar de voor jou slimmere manier van verlengen.  

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

met andere woorden je wordt belazerd bij ontwetendheid zo gaat kpn met zijn klanten om niet betrouwbaar 

Hallo odido 😅

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 15, 2025

met andere woorden je wordt belazerd bij ontwetendheid

Zo zwaar zou ik het niet willen noemen. Maar je hebt wel gelijk dat KPN destijds die andere methode van verlengen niet uitgebreid gepromoot heeft. En eigenlijk nog steeds niet. Maar goed : als je je er goed in verdiept, dan zijn er verschillende mogelijkheden.  

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@alkmaarders, welkom op onze community! Ik zie dat er al heel goed meegedacht wordt. Neem vooral nog eens contact op als de kabel er ligt, nieuwe ontvangers proberen terwijl je de oude nog hebt zit er sowieso helaas niet in. 

Mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons hier te vinden!

• Auteur
  • Topper
  • October 19, 2025

ik kom nog een ander probleem tegen bij mij verlengbod zou ik 6 maanden korting krijgen maar nu zie ik dat de korting is afgelopen na 3 maanden 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

ik kom nog een ander probleem tegen bij mij verlengbod zou ik 6 maanden korting krijgen maar nu zie ik dat de korting is afgelopen na 3 maanden 

https://www.acm.nl/nl/publicaties/kpn-compenseert-klanten-voor-misgelopen-korting-na-actie-acm

Als KPN het niet doet, maak een melding bij ACM over deze praktijk.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 19, 2025

Beste ​@alkmaarders heb je wel zwart-op-wit dat je zes maanden korting zou krijgen?

Zo ja, dan kun je via onderstaande link een klacht bij KPN indienen:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 20, 2025

Je kunt hierover ook gewoon even met ons bellen, een collega kijkt dan even mee en corrigeert het waar nodig. Je kunt hiervoor online een belafspraak maken dan heb je t meteen geregeld