Skip to main content

Hoi,

Sinds een aantal weken wordt bij ons de 1gbit snelheid aangeboden van KPN. Sinds een tijdje hebben we 500/500 hussel thuis en ik vraag me af of de 500/500 en 1gbit nog in prijs gaan dalen of dat de 1gbit een prijs van 65 euro blijft houden. Ik vind 65 euro voor 1gbit best prijzig namelijk.

Hallo @stephan2002 , dat is ook relatief duur en zo'n hoge snelheid voor een particulier is overkill.

De meeste huishoudens hebben aan een 100Mbit/s verbinding meer dan voldoende, daarmee kun je je aboprijs ook behoorlijk drukken.

 


Het zou eigenlijk 100 euro euro moeten kosten. Het is 2 x zo snel als het 500 mbit abonnement. Dus ook 2 x de prijs van het 500 mbit abonnement lijkt me heel logisch. 


Of als je voor een 50/50 abo 45 euro per maand moet neerleggen, dan voor 1gbit abo toch wel 20x zo veel, dus 900 euro per maand. Of ja, misschien half geld, 450 per maand omdat de upload wat achter blijft. Die 65 euro per maand is dus eigenlijk een koopje.


Je zou inderdaad verwachten dat de prijs voor 1000Mbps €60,00 zou zijn i.p.v. €65,00.

Nu verklaar ik iedereen voor gek die zo'n enorme dief van zijn eigen portemonnee wil zijn, maar dat is een heel ander vraagstuk.

Ik adviseer iedereen om eerst eens na te gaan wat ze nu werkelijk aan bandbreedte verbruiken want dat zou weleens een enorme "eye-opener" kunnen zijn.

Het is jammer dat je zoiets niet kunt meten met een Experia Box maar geloof me, tenzij je een zeer zware gamer bent die constant nieuwe spellen downloadt zal je zelfs aan 200Mbps al meer dan voldoende hebben.

 

In het onderstaande screenshot een meting waarbij er op één televisie naar een HD-"Glas" zender gekeken wordt terwijl er op een tweede televisie naar een 4K titel via Netflix gekeken wordt en er nog wat op Internet gebrowsed wordt op een tablet.

 


1000 mbit  is natuurlijk mooi dat het kan maar heb je het zoals wjb zegt echt nodig?

Tenzij je een server host voor je complete familie lijkt het mij overbodig.

wij hebben hier 500 mbit (twee huishoudens) en dat is 60 MB/s down en upload.

 

Erg fijn als je buitenshuis data naar je nas wilt versturen of ophalen.

Maar als ik bijvoorbeeld een game download van steam of origin dan haal ik max 25 MB/s. schijnbaar word er op die servers geknepen.
Ook als ik een backup weg schrijf naar de dropbox cloud dan is dat met “slechts” 100 mbit.

Nederland loopt voorop als het gaat om snelle inetverbindingen en de dekkingsgraad. 

Btw, als je 1 gbit ten volle wilt benutten moet ook je thuisnetwerk en hardware dit aankunnen.


Maar als ik bijvoorbeeld een game download van steam of origin dan haal ik max 25 MB/s. schijnbaar word er op die servers geknepen.

Ook als ik een backup weg schrijf naar de dropbox cloud dan is dat met “slechts” 100 mbit.

Ook op die servers wordt niet geknepen maar het is natuurlijk wel zo dat op jouw lijntje naar Internet alleen jouw gezin actief is terwijl op het lijntje naar die server duizenden gebruikers aangesloten kunnen zijn. Die duizenden gebruikers moeten natuurlijk wel de capaciteit van de lijn tussen die server en Internet delen en de kans is groot dat daar de bottleneck zit.

Het is uiteindelijk de zwakste schakel die de maximaal haalbare throughput bepaalt.


Maar als ik bijvoorbeeld een game download van steam of origin dan haal ik max 25 MB/s. schijnbaar word er op die servers geknepen.

Ook als ik een backup weg schrijf naar de dropbox cloud dan is dat met “slechts” 100 mbit.

Ook op die servers wordt niet geknepen maar het is natuurlijk wel zo dat op jouw lijntje naar Internet alleen jouw gezin actief is terwijl op het lijntje naar die server duizenden gebruikers aangesloten kunnen zijn. Die duizenden gebruikers moeten natuurlijk wel de capaciteit van de lijn tussen die server en Internet delen en de kans is groot dat daar de bottleneck zit.

Het is uiteindelijk de zwakste schakel die de maximaal haalbare throughput bepaalt.

Dat is ook zo maar vond het opvallen dat steam/ubi/origin altijd rond die snelheid is.

Maar dat is dan vaak ook het probleem, kun je zelf een snelle lijn hebben maar als een groot deel van de rest dat niet heeft schiet niet op.

of je moet al met 4 accounts/gebruikers tegelijkertijd een spel downloaden.