Skip to main content
Antwoord

Blokkeert ouderlijk toezicht de toegang van de pc volledig naar internet?

• September 16, 2025
  • 11 reacties
  • 103 keer bekeken

Ik heb een oude windows 10 Pc die ik na oktober wel binnen mijn netwerk actief wil houden, maar waarmee ik niet langer toegang wil hebben tot internet (ondersteuning stopt). Als ik deze pc een vast IPĀ adres geef en in het modem ouderlijk toezicht activeer, is deze dan daadwerkelijk van internet afgesloten ( in verband met virus gevaar)

alvast bedankt

MvFl

Beste antwoord door Marlon92

Zou kunnen denk ik. Maar wat heb je nog aan een pc die niet met internet verbonden is?

Bedenk je tevens dat de pc binnen het netwerk geĆÆnfecteerd kan worden door andere systemen in je netwerk.Ā 

Verder... op de meeste systemen die niet voldoen aan de eisen voor Windows 11 kan je gewoon Windows 11 installeren met Rufus.

https://rufus.ie/nl/

Ik heb hier al heel veel systemen mee geupgrade. Niks illegaals aan. Het werkt gewoon met de bestaande legale Windows 10 licentie. In het maakt gebruik van de officiële installatie bestanden van Microsoft. Het enige wat het doet is een paar parameters aanpassen. Parameters die Microsoft zelf gewoon beschikbaar heeft gesteld. 

11 reacties

• Antwoord
  • September 16, 2025

Zou kunnen denk ik. Maar wat heb je nog aan een pc die niet met internet verbonden is?

Bedenk je tevens dat de pc binnen het netwerk geĆÆnfecteerd kan worden door andere systemen in je netwerk.Ā 

Verder... op de meeste systemen die niet voldoen aan de eisen voor Windows 11 kan je gewoon Windows 11 installeren met Rufus.

Ik heb hier al heel veel systemen mee geupgrade. Niks illegaals aan. Het werkt gewoon met de bestaande legale Windows 10 licentie. In het maakt gebruik van de officiële installatie bestanden van Microsoft. Het enige wat het doet is een paar parameters aanpassen. Parameters die Microsoft zelf gewoon beschikbaar heeft gesteld. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2025

Ik heb ook al paar PC’s geupdaed met Rufus, maar bij deze PC kreeg ik een duidelijke waarschuwing om het niet te doen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Heb je wellicht een FritzBox? Zo ja, dan kan je dat per device instellen.

Ā 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2025

Heb je wellicht een FritzBox? Zo ja, dan kan je dat per device instellen.

Ā 

Nee, een KPN Box 12.

Ā 

• September 16, 2025

Ik heb ook al paar PC’s geupdaed met Rufus, maar bij deze PC kreeg ik een duidelijke waarschuwing om het niet te doen.

Een waarschuwing van wie/wat? Van Windows of van Rufus?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2025

Windows waarschuwing Ā  Ā Heb ik bij de upgrades van de andere oudere PC’ niet gekregen. Deze pc is > 10 jaar. Kan dus wel kloppen dat ie niet aan de systeemeisen voldoet

• September 17, 2025

Als de cpu SSE4.2 ondersteund kan je van Windows 10 naar Windows 11 (24H2) door diverse controles over te slaan.
Of de cpu SSE4.2 ondersteund kan je bijvoorbeeld controleren via CPU-Z (staat bij ā€œInstructionsā€).

Je kan diverse controles overslaan door de iso (zelfde taal als de huidige Windows 10 versie) te downloaden via Microsoft.
Daarna uitpakken met bijvoorbeeld Winrar inĀ C:\ESD
Zet internet en wifi op de pc uit.
cmd
C:\ESD\Sources\setupprep.exe /product server
Via deze manier kan je de huidige bestanden, instellingen en programma’s behouden.Ā 

Verleng de tijd dat je van Windows 11 terug kan naar Windows 10.
Standaard is dit 10 dagen en hiermee word dat 60 dagen.Ā 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup
ā€œUninstallWindowā€=dword:0000003c

• September 17, 2025

Windows waarschuwing Ā  Ā Heb ik bij de upgrades van de andere oudere PC’ niet gekregen. Deze pc is > 10 jaar. Kan dus wel kloppen dat ie niet aan de systeemeisen voldoet

En precies daar is Rufus voor. Windows 11 installeren op een pc die niet aan de systeemeisen voldoet.

Met Rufus die je een compleet nieuwe installatie vanaf USB stick. Dus vooraf je bestanden back-uppen. Want na nieuwe installatie ben je alles kwijt wat nog op de pc stond.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2025

Allen bedankt voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag!

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@MvFl, welkom op de KPN Community! Ik zie dat onze communityleden je al een aantal tips hebben gegeven. Hopelijk kun je hiermee uit de voeten. :)

• September 19, 2025

Met Rufus die je een compleet nieuwe installatie vanaf USB stick. Dus vooraf je bestanden back-uppen. Want na nieuwe installatie ben je alles kwijt wat nog op de pc stond.

In zo’n geval is DE methode :
Zet een lege nieuwe ā€œschijfā€ (SSD) in de computer, haal de oude er uit en leg die weg.
Doe de nieuwe installatie en hang dan de oude schijf er bij.
Wel even opletten dat de computer van de nieuwe schijf opstart, zo niet dan de SATA kabels wisselen.

OF je zet (laat) er linux opzetten, nee is niet eng, werkt voor normaal geruik perfect, ik typ ditĀ  er ook op.
Zie https://buurtlinux.nl/
( ik kom ze morgen weer tegen )

Je kunt ook de netwerkstekker er uit trekken, zo heb ik een win-XP van 2002 voor een machine besturing.

Wat ook kan -om de internettoegang te blokkeren- is de subnetmask leegmaken, offeuh, hoe was dat ook al weer, dat weet ik zo niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subnet