Skip to main content

Hi allemaal

Ik heb nu zelf de Box 12 met 2 Experia-Wifi’s goed draaien en wil graag ook mijn 2 SuperWifipunten gaan aansluiten. Scheelt voor mijn uiteindelijke WiFi opstelling heel veel als ik geen van beide bekabeld hoef aan te sluiten. Dus voordat ik dat ga doen zou ik heel graag vanuit KPN willen weten: 

  1. Gaat de Box 12 inderdaad Mesh ondersteunen?
  2. Kunnen de (2) SuperWifipunten die ik nu heb dan allebei zonder kabel worden toegevoegd aan de Mesh-node in de box 12? (ofwel is de  nieuwe ondersteunde ‘Mesh-node’ in de Box 12 dan zelf dus als het ware de eerste bekabeld ‘hoofd-node’ waar alle overige SuperWifi’s draadloos aan toe kunnen worden gevoegd?
  3. Wanneer is de verwachting dat dit gebeurt? En hoe wordt ik daarvan op de hoogte gehouden?

Dank alvast, dan weet ik of/hoe lang ik moet wachten om de SuperWifi’s te installeren. 

Groet,

 

Peter Maarten

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

@PMW

Antwoord vraag 1: Ja

Antwoord vraag 2: Nee (1 Superwifi moet bedraad worden aangesloten) 2e mag draadloos maar bekabeld is nog beter.

Antwoord vraag 3a: Onbekend

Antwoord vraag 3b: Ja


Mesh word tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Wat @PMW hier vraagt is of de KPN Box als bekabelde hoofdnode kan gaan dienen met andere draadloze nodes elders in huis. Nee dat kan niet en gaat niet gebeuren ook.

Het enige wat gaat gebeuren is dat de KPN Box seamless roaming gaat ondersteunen. Dat zorgt er voor dat je mobiele apparaten automatisch verbinding maken met het punt wat het dichtste bij is. 

De KPN Box gaat dus geen mesh ondersteunen op de manier als @PMW beschrijft. Er moet nog steeds 1 SuperWiFi bekabeld aangesloten blijven. Ook de Experia WiFi's moeten bekabeld aangesloten blijven.

Als je dus echt helemaal geen kabels in huis wil, dan schiet je er dus geen bal mee op dat de KPN Box zogezegd mesh gaat ondersteunen. Want je zal 1 SuperWiFi toch bekabeld naast de KPN Box moeten hebben staan.


@Nick83 

Bedankt voor je uitgebreide toelichting !! :punch:


@tonymelony  en @Nick83  dank voor toelichting! 

Ik blijf het toch nog lastig vinden om het echt technisch te snappen, maar kom steeds dichterbij zo 🙂. Begrijp ik het nu dan zo goed: 

  1. Eén bekabelde SuperWifi wordt de Master van het gehele WifiNetwerk
  2. De Box 12 gaat deze Master-functie nooit vervullen, ook niet in toekomst.
  3. Alle andere (draadloze) SuperWifi’s en (bekabelde) Experia-Wifi’s (met laatste Firmware) worden door deze Master bestuurd
  4. In de toekomst kan ook de Box-12 worden bestuurd door de Master, na de juiste nieuwe box12-firmware (ergens in 2021 verwacht). Tot dan moet de Wifi van Box 12 zelf nog uit staan
  5. De aanvullende SuperWifi’s kunnen draadloos worden ‘aangesloten’. (Ik weet alleen niet hoe de draadloze backhaul naar de router wordt gemaakt. Via de Master SuperWifi, of via de Experia Wifi’s?  En hoe kun je dit zien en instellen?).
  6. Het gehele Wifi netwerk heeft 1 SSID/netwerknaam.
  7. Het gehele Wifi Netwerk doet aan Band-steering: clients worden continu optimaal verdeeld over 2,4 of 5 GHz.
  8. Het gehele Wifi Netwerk doet aan Seamless Roaming:  clients worden automatisch ge-connect met het beste Access Point (ook bij rondlopen etc..)
  9. De bandbreedte wordt optimaal verdeeld in het gehele netwerk. (Dit lees ik meerdere keren, maar weet van dit punt niet wat dit dan technisch betekent)
  10. Wachten met het opzetten van Mesh/SuperWifi netwerk tot Box 12 meedraait hoeft dus niet. Wel handig vast rekening te houden met de verdeling van alle access points over het huis dat de box 12 een additioneel access point wordt na de firmware upgrade. 

Hoor heel graag jullie inzichten/aanvullingen/antwoorden


@tonymelony  en @Nick83  dank voor toelichting! 

Ik blijf het toch nog lastig vinden om het echt technisch te snappen, maar kom steeds dichterbij zo 🙂. Begrijp ik het nu dan zo goed: 

  1. Eén bekabelde SuperWifi wordt de Master van het gehele WifiNetwerk

Als je ook Experia WiFi's hebt kan ook een Experia WiFi de master zijn.

  1. De Box 12 gaat deze Master-functie nooit vervullen, ook niet in toekomst.
  2. Alle andere (draadloze) SuperWifi’s en (bekabelde) Experia-Wifi’s (met laatste Firmware) worden door deze Master bestuurd

Nou... bestuurd... zo zwaar moet je daar niet aan trekken. De master zorgt dat de rest dezelfde instellingen heeft. Dat is denk ik een betere omschrijving. Als je de netwerknaam, wachtwoord of kanaal wijzigt bijvoorbeeld, dan zorgt de master dat op alle andere punten dit ook gewijzigd word.

  1. In de toekomst kan ook de Box-12 worden bestuurd door de Master, na de juiste nieuwe box12-firmware (ergens in 2021 verwacht). Tot dan moet de Wifi van Box 12 zelf nog uit staan

Nee. Wijzigingen in de master van de WiFi punten veranderd niets in de KPN Box. Wijzigen van de netwerknaam in de master van de WiFi punten zal dus tot gevolg hebben dat je vervolgens 2 netwerken hebt.

  1. De aanvullende SuperWifi’s kunnen draadloos worden ‘aangesloten’. (Ik weet alleen niet hoe de draadloze backhaul naar de router wordt gemaakt. Via de Master SuperWifi, of via de Experia Wifi’s?  En hoe kun je dit zien en instellen?).

Via de SuperWiFi's. Hier kun je niets op instellen, hoeft ook niet volgens mij. Wat wil je er voor instellen dan?

  1. Het gehele Wifi netwerk heeft 1 SSID/netwerknaam.

Ja. Wijzigingen van de naam moet dus wel in de master van de WiFi punten en de KPNBox apart. Of je moet gebruik maken van de online tool van KPN om de WiFi naam gebruiken.

https://www.kpn.com/service/internet/wifi/wijzigen/servicetool-wifi-ssid-wachtwoord-wijzigen.htm

Daar luisteren ze beide naar.

  1. Het gehele Wifi Netwerk doet aan Band-steering: clients worden continu optimaal verdeeld over 2,4 of 5 GHz.

Ja.

  1. Het gehele Wifi Netwerk doet aan Seamless Roaming:  clients worden automatisch ge-connect met het beste Access Point (ook bij rondlopen etc..)

Ja

  1. De bandbreedte wordt optimaal verdeeld in het gehele netwerk. (Dit lees ik meerdere keren, maar weet van dit punt niet wat dit dan technisch betekent)

Ja... dit is een mooie marketinguitspraak die voorkomt uit mesh. Als je bij wijze van spreke 20 draadloze WiFi punten hebt in een grote hal, dan word het verkeer mooi verdeeld over de punten, de routes via de verschillende punten naar de bekabelde punten worden zo efficiënt mogen gelegd zodat alle verkeer vrije doorgang heeft en er nergens opstoppingen ontstaan. Maar in een thuissituatie met maar 1 of 2 draadloze punten is daar niet of nauwelijks sprake van natuurlijk. Meestal is er maar 1 route mogelijk. 

  1. Wachten met het opzetten van Mesh/SuperWifi netwerk tot Box 12 meedraait hoeft dus niet. Wel handig vast rekening te houden met de verdeling van alle access points over het huis dat de box 12 een additioneel access point wordt na de firmware upgrade. 

Hoor heel graag jullie inzichten/aanvullingen/antwoorden

Update 02-11-21

Voor meer informatie over de KPN Box 12 mesh update:

Admin: bericht geüpdatet


Hi allen, via onderstaande goede en uitgebreide SuperWifi thread heb ik nog nieuwe inzichten gekregen mbt de upgrade van de Box12 irt Seamless Roaming en onbekabelde SuperWifi’s.

Hoop dat het inderdaad zo gaat werken, want dan wordt het een ‘Super opstelling’... 

 

 

  • Paul_  /AUTEUR / Moderator  14632 reacties

PMW schreef:

Ik had elders vandaag ook een vraag gesteld over de nieuwe Box12 update in relatie tot Mesh/Seamless roaming ism SuoerWifi. Fijn dat een hoop inzichten en antwoorden in deze thread worden gegeven, heel helder, dank.

Top!

PMW schreef:

Begrijp ik nu goed dat straks, als Box12 Mesh ondersteunt, geen enkele SuperWifi meer bedraad hoeft te worden aangesloten voor de Mesh/seamless roaming functionaliteit? (Dit is namelijk wat ik hoopte toen ik ze kocht en waarom ik nog wacht met installatie)

Dat klopt als een bus.

PMW schreef:

Heeft dit dan nog wel impact op de te behalen bandbreedte (of afstand) van de tweede SuperWifi die draadloos hopt via de eerste SuperWifi (Als ik het goed begrijp zet de tweede onbekabelde SuperWifi een draadloze backhaul op via de eerste onbekabelde SuperWifi, toch)?

Ben benieuwd :)

Klopt ook inderdaad. de tweede onbekabelde SuperWifi zet een draadloze backhaul op via de eerste draadloze.