Skip to main content

Hallo forum, ik ben nieuw hier en ik heb een vraag die KPN telefonisch niet kan beantwoorden.
Ik had een Experiabox V10a met (raar huis) één Experia wifi versterker in de verstgelegen kamer. Werkte goed omdat de V10 a "fast roaming” ondersteunt, zo werd mij eens uitgelegd.
Deze V10a is helaas overleden en ik heb een nieuwe gekregen, een KPN Box 12. Hier zit een folder bij waarop staat dat ik NIET 1 Experia wifi-punt kan aansluiten omdat de Box 12 stopt met uitzenden zodra ik dat doe. Ik moet dus nóg een Experia wifi versterker aanleggen, vlakbij de Box 12 omdat die dan niks meer doet.
Is dat echt zo? Heeft iemand daar verstand van? Dat zou toch van de gekke zijn -is die Box 12 dan gewoon slechter dan de V10 a en ondersteunt dat ding fast roaming niet meer? Voorlopig kan ik niet geloven dat KPN een nieuw apparaat levert dat minder presteert dan het oude. Ik ben helemaal niet van plan om nóg een Experia wifi-ding te gaan aanleggen… Ik zou in dat geval weer een V10 a terugwillen, vinden jullie dat gek?

Hallo forum, ik ben nieuw hier en ik heb een vraag die KPN telefonisch niet kan beantwoorden.
Ik had een Experiabox V10a met (raar huis) één Experia wifi versterker in de verstgelegen kamer. Werkte goed omdat de V10 a "fast roaming” ondersteunt, zo werd mij eens uitgelegd.
Deze V10a is helaas overleden en ik heb een nieuwe gekregen, een KPN Box 12. Hier zit een folder bij waarop staat dat ik NIET 1 Experia wifi-punt kan aansluiten omdat de Box 12 stopt met uitzenden zodra ik dat doe.

Het WiFi op de KPN Box zal niet automatisch uit gaan als het goed is.

Ik moet dus nóg een Experia wifi versterker aanleggen, vlakbij de Box 12 omdat die dan niks meer doet.
Is dat echt zo? Heeft iemand daar verstand van? Dat zou toch van de gekke zijn -is die Box 12 dan gewoon slechter dan de V10 a en ondersteunt dat ding fast roaming niet meer?

De KPN Box werkt nog niet samen met de Experia WiFi. In dat opzicht zou je kunnen zeggen dat die slechter is. In de toekomst is het wel de bedoeling dat die fast roaming gaat ondersteunen. 

Voorlopig kan ik niet geloven dat KPN een nieuw apparaat levert dat minder presteert dan het oude.

Dat is bij KPN wel meer zo dat een nieuw apparaat in het begin nog niet alles ondersteund.

Ik ben helemaal niet van plan om nóg een Experia wifi-ding te gaan aanleggen… Ik zou in dat geval weer een V10 a terugwillen, vinden jullie dat gek?

Koppel gewoon de Experia WiFi aan. Je ziet het vanzelf hoe het werkt. De kans is groot dat u er niets van merkt.


NIck, ik reageer even op mijn eigen vraag want privéberichten lees je niet zie ik, maar echt, heb jij al meer dan twintigduizend keer ergens op gereageerd? Petje af hoor.
Ik vind het raar dat een nieuw apparaat minder doet dan het oude, maar KPN kennelijk niet en jij bent het zo te zien wel gewend.
Ik ga op jouw advies het ding toch aansluiten en kijken wat er gebeurt. Ik zal het forum wel op de hoogte houden via deze vraag, maar niet vandaag of morgen: het wordt even prutsen in de meterkast. 
> Jij vermoedt dat de wifi op de Box 12 niet uitgaat en ik hoop dat je gelijk hebt, maar KPN zegt het letterlijk in de beschrijving, als het lukt stuur ik een fotootje mee.

 


Vreemde handleiding :thinking:

 

Maar het is niet zo ingewikkeld als het lijkt. (Als je het weet)

De Box12 is nog niet klaar om mee te doen met de Experiawifi’s en Superwifi’s. Maar dat wil niet zeggen dat je ze niet mag aansluiten.

Dus je hebt de Box12, en 1 Experiawifi in "verstgelegen kamer". Die kun je gewoon aansluiten en laten staan waar die stond. Gaat gewoon werken.

De wifi van de Box12 blijft gewoon aan, zoals dat bij de v10a ook het geval was.

Verschil is alleen dat je niet naadloos overschakeld als je door je huis loopt van Box12 naar Experiawifi. Het gebeurt wel, maar je kan een korte hapering merken. 

Daarnaast kan het zijn dat je de Experiawifi een andere wifi naam en wachtwoord gegeven hebt, wat afwijkt van de Box12. Moet je op letten en zonodig aanpassen. 

 

Als de box12 zijn update krijgt (nog niet bekend wanneer, begin volgend jaar?), dan vormt hij wel 1 geheel met Experiawifi’s en Superwifi’s, doet hij naadloos overschakelen, en trekt hij wifigegevens gelijk.

 

De V10a is trouwens opperdepop en word niet meer geleverd.

 

 


Dank je DennisA78, weer een stapje verder!
Als het bij een korte hapering blijft heb ik daar geen problemen mee. Het signaal dat uit de Box 12 komt lijkt wel sterker dan dat van de V10a.
Ik blijf benieuwd of het gaat werken -je bent nu de tweede die me vertelt dat de wifi op de Box 12 niet uitgaat terwijl de handleiding dit wel  zegt. Loopt de Koninklijke mij nou gewoon onzin te verkopen in die handleiding? We gaan het zien, ik ga het proberen.