Skip to main content
Antwoord

Box 12 werkt helemaal niet met huidige cat6 kabel

• October 22, 2025
  • 24 reacties
  • 230 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Zojuist de nieuwe experiabox v12b aangesloten. Bij een specifieke bestaande cat 6 kabel geeft de box echter geen ethernetsignaal door. Oké getest door monteur en toch geen verbinding! De lampjes gaan dan ook niet branden bij deze kabel. Het maakt hierbij niet uit welk apparaat er aangesloten zit of in welke poort deze geplugd zit.

De desbetreffende kabel is een cat-6a kabel. In combinatie met de Experia V10 modem werkte dit nog normaal.

Wat is het verschil tussen V10 en V12b qua ethernet communicatie?

Beste antwoord door Alex van KPN

@Eloy Schutte, fijn om te lezen dat het zo is gelukt. Dank ook voor de terugkoppeling. 

Heb je al geprobeerd om er gewoon eens nieuwe stekkertjes aan te zetten?

ook hierbij gaf de tester aan dat de kabel gewoon goed was. dus bij twijfel altijd de stekkertje's vervangen.

Hier sluit ik me ook bij aan, ik verwacht dat dit de oplossing is. Doe dit wel met een kniptang en zoek desnoods een tutorial online over hoe je dit moet doen. Kost even wat tijd, maar dan zit het ook goed. 

24 reacties

• October 22, 2025

Dat weet ik niet precies. Maar de KPN Box is ietwat gevoeliger. Dat is bekend. 

Is het een 100% koper kabel?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 22, 2025

Ja 100% koper. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 22, 2025

dat moet gewoon prima werken. wij als KPN monteurs hebben zelf ook Cat6A kabels in de bus. deze werken gewoon prima met de Box12.

het kan zijn dat er 1 stekkertje net niet lekker aangesloten is terwijl deze wel goed meet. zijn er al nieuwe stekkertjes aan de kabel gezet?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

De kabel is door een kpn monteur met testkastje doorgemeten. Allen lijntjes doen het! Toch werkt deze kabel niet op de V12b en wel op de V10?!

raar raar hoe kan dat?

• October 23, 2025

De kabel is door een kpn monteur met testkastje doorgemeten. Allen lijntjes doen het!

Dat zegt niet zoveel. Dat is geen garantie dat de kabel goed is. Als de adertjes op de verkeerde volgorde zijn aan gesloten, bij beide stekkertjes op dezelfde verkeerde volgorde, dan ziet dat testkastje daar niets van. Dat testkastje zegt dan dat de kabel goed is, maar dan is de kabel tich echt niet goed.

Niet teveel waarde hechten aan zo'n testkastje. Als zo'n testkastje zegt dat de kabel niet goed is, dan weet je dat die niet goed is. Als zin testkastje zegt dat de kabel wel goed is, dan weet je niks.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Adertjes qua kleur ook nagekeken en zijn volgens kpn protocol prima aangesloten. Het raadsel zit hem in de wissel van de modem. Ik heb drie jaar lang met de V10 en alle interne bekabeling op glasvezel van kpn prima verbinding gehad. Op aanraden van kpn de modem gewisseld en nu doet alleen de modem het beneden direct op de glasvezel en zijn alle cat 6 kabels in huis waardeloos, ook bij directe verbinding op pc?!!

• October 23, 2025

Bij andere klanten doet een cat 6 kabel het wel gewoon. Dus het ligt echt aan jouw kabel. 

Wat heeft die monteur nu eigenlijk gedaan? Die heeft het niet opgelost? Die is gewoon zo weer weggegaan? 

• October 23, 2025

En wat mankeerde er aan die v10? Waarom is die gewisseld? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Monteur is op advies van zijn manager met rekening €80,- en de boodschap, het ligt aan uw kabel vertrokken.

De klacht is dat internet met grote regelmaat uitvalt. Soms 5 min soms 10 min. Als je zit te werken of tv kijkt super irritant. Op hun advies dus de v10 omgeruild voor de V12B 🤔🧐🙄

• October 23, 2025

Monteur is op advies van zijn manager met rekening €80,- en de boodschap, het ligt aan uw kabel vertrokken.

Waarom heeft die monteur die kabel dan niet vervangen? Daar laat je de monteur voor komen toch?

De klacht is dat internet met grote regelmaat uitvalt. Soms 5 min soms 10 min. Als je zit te werken of tv kijkt super irritant. Op hun advies dus de v10 omgeruild voor de V12B 🤔🧐🙄

En die v10 was toen via diezelfde kabel aangesloten? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

kabel vervangen is niet zo eenvoudig. loopt door buizen naar eerste en tweede verdieping en een connector past er amper doorheen. Zou dan opnieuw gekrompen moeten worden?!

Ja de V10 werkte in begin perfect met die kabel.

KPN moet gewoon toegeven dat de box wissel geen oplossing is en het terug moet naar V10 box en van daaruit weer verder kijken waar het uitvallen van internet in zit

• October 23, 2025

kabel vervangen is niet zo eenvoudig. loopt door buizen naar eerste en tweede verdieping en een connector past er amper doorheen. Zou dan opnieuw gekrompen moeten worden?!

Ja uiteraard. Stekker eraf knippen. Nieuwe kabel aan oude vast maken. En de oude eruit trekken. Dan trek je de nieuwe er meteen mee in. Een monteur weet hoe dat moet hoor. Dus ik snap van die monteur helemaal niets. Die geeft gewoon zn werk niet gedaan.

• October 23, 2025

Ja de V10 werkte in begin perfect met die kabel.

In het begin? Later niet meer?

Ik krijg een beetje het gevoel dat die kabel bij de v10 ook al het probleem was.

Leen59
Wijsgeer
  • October 23, 2025

Als de stekkers niet goed aangeknepen waren kan het door het omsteken van de kabel (bewegen) fout gegaan zijn. Nieuwe stekkers erop zou het dan oplossen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Dat wordt mijn laatste stap. laat ze eerst maar komen met een nieuwe V10 box en het werkelijke probleem vinden. Daarna wil ik misschien wel de kabel of de connectoren vervangen. Vooralsnog is KPN aan zet.

• October 23, 2025

Ik denk niet dat je weer een v10 krijgt. Ik zie er ook helemaal geen reden toe. De KPN Box is gewoon goed. Daar mankeert niets aan. Vele 1000en klanten hebben hem en hebben geen problemen met kabels zoals jij.

Bovendien heeft de KPN Box WiFi 6. Daarmee kan je dus veel sneller WiFi hebben dan met de Experiabox v10. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 28, 2025

HI ​@Eloy Schutte, welkom allereerst bij onze community. 

Fijn om te zien dat iedereen goed meedenkt, het blijft natuurlijk bijzonder dat het niet meer goed werkt. 

Heb je de kans gehad om de stekkers te vervangen? 

Ik lees ook dat het vervangen van de kabels niet zo makkelijk gaat omdat deze doorgetrokken zijn. Heb jij de mogelijk om een andere (korte) netwerkkabel aan te sluiten op dezelfde poort van de modem en dit tijdelijk op een laptop of pc aansluiten naast de modem? Dan weten vrij snel of het aan de kabel ligt of toch aan de modem, ik verwacht zelf namelijk ook dat de kabel de boosdoener is. 

Ik hoor graag van je. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Dag Alex,

Dat de interne kabels niet werken met de box 12 en wel met box 10 is dikke pech! Voor mij.

Ik heb van KPN een nieuwe kabel toegestuurd gekregen en de €80,- voorrijkosten zijn kwijtgescholden. Heb nu zelf nog een probleem met het opnieuw trekken van de kabel omdat de installateur 3 jaar geleden zowel de coax als de netwerkkabel in één buis heeft getrokken, wat in alle opzichten echt niet kan. Helaas geen garantie meer 🥹

Ga nu een lier monteren om met veel kracht maar gedoseerd die twee kabels, die lekker gedraaid in de buis zitten eruit te trekken! Wish me luck?!

Alex dank voor je reactie, alle ander trouwens ook nog bedankt!!

• October 28, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Dat zou ik inderdaad eerst nog kunnen proberen. Hoewel ik daar niet heel veel vertrouwen in heb.

Dank voor de tip!

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 28, 2025

ik ben vanmorgen bij een klant geweest waarbij ongeveer hetzelfde aan de hand was. na het vervangen van de Box12 voor een nieuwe Box14, werkte de vaste verbinding niet meer naar de PC. na onderzoek bleek dat er een nieuw stekkertje aan de kabel gezet moest worden aan kant van de Box14. waarschijnlijk met omwisselen is toch het stekkertje defect geraakt, of al langer slechter geweest. verbinding werkt nu wel weer na het vervangen van het stekkertje. ook een CAT6A kabel.

ook hierbij gaf de tester aan dat de kabel gewoon goed was. dus bij twijfel altijd de stekkertje's vervangen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 30, 2025

@Eloy Schutte, fijn om te lezen dat het zo is gelukt. Dank ook voor de terugkoppeling. 

Hier sluit ik me ook bij aan, ik verwacht dat dit de oplossing is. Doe dit wel met een kniptang en zoek desnoods een tutorial online over hoe je dit moet doen. Kost even wat tijd, maar dan zit het ook goed. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 10, 2025

Beste Alex, dank voor je toelichting die ik overigens van meerdere kreeg. Heb uiteindelijk alle stekkers/connectors zelf vervangen en nu doet alles het weer.
In dit hele verhaal vind ik het jammer dat deze informatie niet direct gedeeld wordt als er boxen gewisseld worden.
Wel op dit forum. Heb nu van meerdere kanten vernomen dat het dus vaker voorkomt. 
Mijn advies aan KPN is knip die stekker er af zet er een nieuwe op en laat vooral zien dat het daarna werkt. Dus niet mij opzadelen met het wisselen van een box en dan de boodschap meegeven, het ligt aan uw kabel dat dit niet werkt. Dan lever je service en wil ik met alle plezier €80,- betalen.

• November 10, 2025

In dit hele verhaal vind ik het jammer dat deze informatie niet direct gedeeld wordt als er boxen gewisseld worden.

Welke informatie? 

Bij jou zaten de stekkertjes gewoon niet goed meer. Dat lag niet aan de KPN Box, maar aan de stekkertjes/kabel.