Skip to main content

bij mij is mijn brandmeldsysteem offline door het niet kunnen scheiden van de 2.4 en 5. Toch een bijzonder gevaarlijk issue!

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

Een brandmeldsysteem op wifi is sowieso een gevaarlijke situatie. Ook als het wel werkt.


Een brandmeldsysteem op wifi is sowieso een gevaarlijke situatie. Ook als het wel werkt.

onzin. De apparaten werken onderling met elkaar via eigen communicatie. Wifi is voor melding op mijn telefoon.


Je kunt toch beide wifi’s aparte namen en wachtwoorden geven? Dan zijn ze gescheiden.


Wat voor een Experia Box heb je?

Gebruik je ook nog Experia WiFi's of "super"Wifi's van KPN?

Wat is het merk en type van jouw brandmeldsysteem?


Hoi @Pascalg . Er zijn een aantal vragen gesteld. Kun je die beantwoorden? Zo kunnen we een advies op maat geven. 


Het betreft een experia v10 met experia wifi kastjes. Met experiawifi is op de kastjes een gescheiden netwerk niet aan te maken. Wel op de v10 maar dan heb ik slechts in op 1 verdieping wifi. 


Brandmeldsysteem is de Elro connects met K1


Maar waarom moet je dan 2.4 en 5 scheiden? Vaak is dat een misverstand. Want als jouw WiFi netwerk zowel 2.4 en 5 uitzend, en de Elro kan alleen 2.4, dan verbind hij met 2.4.

Edit: Als ik naar de WiFi specificaties van de Elro kijk moet die probleemloos kunnen verbinden met de WiFi van de Experiabox zonder scheiding van de 2.4 en 5.


En de procedure zoals beschreven in de manual heb je doorlopen?

 

Zet de Experia WiFi's eens uit en zet vervolgens alleen de 2.4GHz wifi van de Experia Box aan en zorg dat de login precies hetzelfde is als via de Experia WiFi's. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit al het geval is.

Verbindt jouw telefoon met de 2.4GHz wifi van jouw Experia Box en probeer de Elro te koppelen.

Lukt het nu wel?

Zet de wifi van de Experia Box weer uit en de Experia WiFi's weer aan.


Wat volgens mij meer een probleem is, is dat sommige apparatuur niet overweg kan met een wifinetwerk wat door meerdere accespoints uitgezonden word.

Althans ... dat vermoeden heb ik. Sommige apparatuur lijkt zich vast te zetten op het mac adres van het accespoint. Als datzelfde netwerk met zelfde wachtwoord even later uitgezonden word door een ander accespoint, dan is er plots een probleem. Geen verbinding of een brakke verbinding. 


@Nick83  inderdaad. Mijn Elro K1 kan alleen 2.4 ghz aan. Het werkt als ik de V10 op 2.4 ghz zet maar zodra ik de experiawifi kastjes aansluit stopt de K1 met connectie maken.


Het werkt als ik de V10 op 2.4 ghz zet maar zodra ik de experiawifi kastjes aansluit stopt de K1 met connectie maken.

Het lijkt er op dat die Elro de verbinding maakt op basis van de BSSID i.p.v. de SSID en dat is waar het fout gaat. Als dit werkelijk zo is dan vind ik dat persoonlijk een behoorlijke tekortkoming van de Elro. De BSSID is het MAC adres van de wifi zender.

Ik ben bang dat er maar één manier is om dit werkend te krijgen en dat is de telefoon expliciet verbinding te laten maken met de 2.4GHz zender van de Experia WiFi waar ook de Elro op aangesloten moet worden. Als je dus meerdere Experia WiFi's hebt, zet de andere dan even uit.

Op de telefoon zal je dan een app moeten gebruiken waarmee je kunt aangeven dat je met de 2.4GHz verbonden wilt worden. Wellicht dat je hiervoor de WiFi Analyzer app kunt gebruiken.

Op de pagina met de details van de wifi zenders kan je dan, als het goed is, de 2.4GHz wifi van de experia WiFi selecteren en daarmee verbinden.

 

Overigens kan je nadat de Elro éénmaal gekoppeld is de telefoon rustig weer via 5GHz verbinden.


Elro is niet voor niets een B-merk.

 


@Pascalg Er wordt flink meegedacht, zo te lezen. Ik hoop dat het op deze manier aan de praat is te krijgen. 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Door alle corona ellende heb ik helaas nog geen tijd gehad het te testen. Ik hoop volgende week meer tijd te krijgen. 


We lezen het wel, @Pascalg . En je sentimenten wat betreft corona deel ik volledig. 


Experia kastjes weer aangesloten. Dat werkt allemaal. Ander mobiel apparaat gepakt want de Samsung s10 vergat het netwerk niet…. Met een Tab connectie gemaakt met een 2.4ghz kanaal van de experiakastjes. Helaas nog steeds geen connectie kunnen maken met de Elro.

Elro wijst naar KPN en KPN naar Elro maw ik moet kiezen tussen slechte WiFi of geen Elro systeem


bij mij is mijn brandmeldsysteem offline door het niet kunnen scheiden van de 2.4 en 5. Toch een bijzonder gevaarlijk issue!

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

Mijn wifi netwerk raakt van slag, een aantal experia wifiversterkers in huis werken niet door de elro k1 gaat het iedere  keer op 2,4 . Wifi reset met k1 in stopcontact hielp niet. De k1 heb ik eruit gehaald en de wifi gereset en nu doet de wifi het weer goed. De k1 kan ik dus niet gebruiken, wie herkent dit en heeft oplossing?


Mijn wifi netwerk raakt van slag, een aantal experia wifiversterkers in huis werken niet door de elro k1 gaat het iedere  keer op 2,4 . Wifi reset met k1 in stopcontact hielp niet. De k1 heb ik eruit gehaald en de wifi gereset en nu doet de wifi het weer goed. De k1 kan ik dus niet gebruiken, wie herkent dit en heeft oplossing?