Skip to main content
Hier bij mij in de buurt in Maastricht staat sinds kort ook een nieuwe verdeelkast die een zware brom veroorzaakt. Die is tot in mijn tuin te horen ook al woon ik er een stukje vanaf, erg vervelend. Het is laagfrequent geluid, dus erg doordringend, en vervelend als je daar gevoelig voor bent. Mijn vraag is: Hoe kan ik nagaan of het hier om een KPN kast gaat ? Is dat normaal dat die kasten zo brommen ? En kan er wat aan gedaan worden ?



admin: eigen topic aangemaakt

Hoi @CNMaastricht . Dat is bijzonder irritant en als de geluidsproductie te groot is moeten we daar iets aan doen. Ik heb gelukkig de middelen om daar een speciale afdeling van KPN voor aan te sturen.

Het belangrijkste is om vast te stellen van wie de kast is. Heb je misschien een foto?

Zou je tevens je profiel kunnen aanvullen met gegevens en mij hier een seintje geven? Ik ga er dan van uit dat deze locatie ook (ongeveer) de locatie is van de kast. Mocht de kast op een andere plek staan zou je dan in het opmerkingenveld van je profiel willen beschrijven wáár precies?


Hoi Erwin, de rode pijl op onderstaand kaartje geeft de locatie van de onderstaande kast weer. Ook zie je een foto van de kast. Deze staat hier nog niet zo lang in de wijk. De locatie is Röntgenstraat (6216EP) Maastricht. Op streetview is deze kast nog niet te zien, dus die moet in de winter ergens geplaatst zijn. IK heb ook een foto van de kast gedaan. Ik heb al telefonisch contact gehad met KPN, en er zou Vrijdag 3 Mei naar de kast gekeken worden, en iets aan gedaan worden. Echter er is niets gebeurt constateerde ik gisteravond. Hoogstwaarschijnlijk is dit wel een KPN kast. Ik heb mijn profiel ook aangevuld. Het zou fijn zijn als je er iets aan kunt laten doen. Want het bromgeluid wat deze kast maakt is erg laagfreqent, en daardoor erg doordringend. Alvast bedankt.


Dank voor de info! Ik heb het gelijk doorgestuurd en laat je weten zodra er een update is.

Heb je wel gezien of er mensen bij de kast zijn geweest afgelopen vrijdag?
Hallo Erwin,



Ik ben nog gaan kijken bij de kast, en het geluid direct bij de kast is inderdaad wat minder geworden.

Dus ik denk dat ze er wel wat aan hebben proberen te doen.

Echter helemaal stil is hij nog niet.

Er zitten volgens mij ventilatoren in die kast die een soort pulserend geluid maken, met een hele lage frequentie erin.

Nog steeds hoor ik hier een laagfrequent gestommel met name s'avonds, omdat het dan voor de rest heel stil is in onze buurt (heel weinig verkeer).

Die hele lage frequenties (LFG) is het probleem omdat zich dat heel ver kan voortplanten.

Ik waardeer je inzet, maar het zou mooi zijn als ze dit soort kasten echt stil kunnen krijgen en vrij van LFG.

Misschien dat je me een update kan geven of ze inderdaad er naar gekeken hebben, en wat ze hebben gedaan.

Ik zie hier wel meer van dit soort klachten verschijnen, en het zou erg jammer zijn als in de toekomst overal dit soort kasten verschijnen.

Is het echt niet mogelijk gewoon kasten te plaatsen vrij van met name Laagfrequent geluid (LFG) ?

Deze kast stond er een tijdje terug nog niet, en toen hadden we hier ook internet/televisie, en telefoon.

Het zal wel nodig zijn om internetverbindingen te verbeteren, maar het zou mooi zijn als dit aspect ook zou worden bekeken.

Ik zie uit naar je update, alvast bedankt.
Ik kan helaas niet in detail zien wat er gebeurt is. Hoe ervaar jij het momenteel? Is er nog steeds sprake van overlast?
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat het netjes is opgelost. Zo niet, laat het weten!
Beste Erwin,



Van de week ben ik nog eens wat onderzoek gedaan naar de bromtoon.

Ik ben blij dat KPN iets gedaan heeft bij de verdeelkast, daarvoor mijn dank.

Echter de laagfrequente brom/dreuntoon is met name vanaf s' avonds nog steeds aanwezig, dan is hier vrijwel geen verkeer meer en valt het extra op.

Het is alsof er heel in de verte een feest is met hele diepe bassen.

Het is met name hoorbaar als ik s'avonds in de tuin zit, omdat het voor de rest erg rustig is hier.

Qua Decibels stelt het niet veel voor, maar het is toch irritant als je s'avonds rustig in de tuin wil zitten.

Nou ben ik van de week een paar keer door de buurt gaan kijken en luisteren, maar het brommende geluid van jullie verdeelkast is een stuk minder geworden, maar nog wel hoorbaar direct bij de kast.

Ik heb echter ook ontdekt dat bij de nabijgelegen Reinaert kliniek er achter het gebouw een hele grote afzuiging zit die ook een zwaar geluid maakt. Nu vermoed ik dat het resonanties van deze afzuiging zijn die het geluid in mijn tuin veroorzaken. Ik ga dit komende tijd verder uitzoeken of mijn vermoedens kloppen en zal het wellicht gaan opnemen met de kliniek. De kliniek ligt hier zeer dicht bij, ongeveer net zo ver van mijn huis als jullie verdeelkast. Mocht de oorzaak toch bij jullie liggen dan neem ik wel contact op.
Het is soms lastig te lokaliseren maar ik weet uit ervaring dat als je je er eenmaal bewust van bent, het ook érg storend kan zijn. Ik hoop dat die installatie de oorzaak is en dat ze er iets aan kunnen doen!

Ik heb precies hetzelfde probleem. In mijn geval betreft het een KPN kast in de Stoofsteeg in Haarlem (2011TE). De KPN kast staat aan het begin van de Stoofsteeg en mijn woning aan het einde van de Stoofsteeg. Afstand circa 50 meter. Mijn slaapkamer is aan de staatkant en ik hoor het laagfrequente gebrom zeer goed in mijn slaapkamer. Waar kan ik dit probleem melden?


@Jean Marc : Je kunt hiervoor bellen naar 0800-0150  

In het keuze menu zit ‘street cabinets’ die moet je hebben. Deze afdeling gaat dan proberen om het probleem te verhelpen. Succes!