Skip to main content
Vraag

Bufferbloat en instabiele latency tijdens R.E.P.O. spelen

• June 7, 2026
  • 13 reacties
  • 79 keer bekeken

Hallo allemaal,

Een medewerker van KPN adviseerde mij om deze vraag te stellen aan het forum hier, aangezien ze het probleem erkent maar niet direct de oplossing weet:

Sinds een halfjaar heb ik in huis last van een instabiel hoge latency tijdens het spelen van REPO met vrienden op Europese servers. Het gaat 90% van de tijd goed, maar dan schiet er soms een paar frames met een ping van ~250ms door. Mijn setup thuis is een KPN box 12 in de meterkast, die via een  TP-Link TL-PA4010 over de stroom één verdieping omhoog gaat naar mijn desktop, die aan hetzelfde TP-Link model vast zit. Ik heb een aantal IPs gepinged (lokaal netwerk, internet, tracers) met datapakketen die allemaal een prima gemiddelde en mediaan geven, maar hoge uitschieters.

Speedtest: https://www.speedtest.net/result/19282564348
Bufferbloat
 test: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=6f2ece0b-d119-4acc-b388-9f5744c01ce9

KPN en ik denken dat het probleem bufferbloat is, en inmiddels weten we dat de KPN modem box 12 geen SQM optie heeft om dit eventueel te verhelpen. Een ander voorstel was om de huidige box nog steeds te vervangen voor een iets nieuwere, maar deze heeft ook geen SQM optie dus ik vraag me af of dat het dan zou oplossen. Heeft een van jullie misschien inzicht in wat hier precies het probleem is, en wat eventuele oplossingen zouden kunnen zijn?

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!

Groeten,
Tom

13 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 7, 2026

Zolang jij via het electriciteitsnetwerk werkt ga je het nooit optimaal krijgen. Het electriciteitsnetwerk is overbelast en dat geeft vaak problemen. Wil je het echt goed hebben dan zal je een utp kabel naar boven moet trekken of, maar heeft niet de voorkeur, via wifi werken.

Zolang jij via het electriciteitsnetwerk werkt ga je het nooit optimaal krijgen. Het electriciteitsnetwerk is overbelast en dat geeft vaak problemen. Wil je het echt goed hebben dan zal je een utp kabel naar boven moet trekken of, maar heeft niet de voorkeur, via wifi werken.

Hey Joep, dank voor je antwoord! Ik heb dezelfde testen met alleen de Wifi gedaan (dus van de TP-Link af), maar het resultaat is nog steeds hetzelfde. Lijkt erop dat al het uitgaande internetverkeer vanuit thuis deze latencyproblemen heeft.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 7, 2026

Maar met de snelheid lijkt het ook niet goed te gaan. Heb je glasvezel?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 7, 2026

Beste ​@Tom van der Aalst bekabeld werken is de oplossing en er bestaat ook géén nieuwer modem/rputer dan de KPN Box 12

Ik heb glasvezel inderdaad!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 7, 2026

Heb je de mogelijkheid om met een bekabelde pc of laptop de snelheid te meten? Welke snelheid hoort er bij je abonnement?

Momenteel zou het 1 Gbit/s moeten zijn voor zowel upload- als downloadsnelheid. Volledig bekabeld zal moeilijk worden, ik heb geen ethernetpoort in de ruimte waar mijn desktop staat (vandaar dat ik de TP-Link unit gebruik haha)… Ik heb wel een laptop met ethernetaansluiting, ik zal daarmee morgen opnieuw de tests runnen, goede suggestie!

rvk01
Slimmerik
  • June 7, 2026

Momenteel zou het 1 Gbit/s moeten zijn voor zowel upload- als downloadsnelheid. 

Met die genoemde powerline adapter van TP-Link TL-PA4010 ga je echt geen mooie snelheden krijgen. Hoewel die wel op 500Mbps geadverteerd wordt, haalt ie in de praktijk maar zelden boven de 50Mbps.

https://www.neolisk.blog/posts/2013-12-29-powerline-performance-test/

Test inderdaad eens met de laptop. En ga daarna eens kijken of er misschien niet een loze of oude huis met ptt kabel of coax vanuit de meterkast naar die ruimte ligt. Maar in ieder geval kun je waarschijnlijk met WiFi betere resultaten halen dan met die powerline adapter.

Zojuist getest met mijn laptop via een ethernetkabel aan de modem. Dit zijn de resultaten:

Speedtest: https://www.speedtest.net/result/19287219194
Bufferbloat:
 https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=1332a9e1-1a44-4395-af7b-7c856a46942f

Bufferbloat
 score is naar een C gegaan en vooral met een gelijktijdige download valt de extra latency mee, dus dat is al een verbetering. Zou een beter en nieuwer TP-Link model dan beter werken?

rvk01
Slimmerik
  • June 8, 2026

Zojuist getest met mijn laptop via een ethernetkabel aan de modem. Dit zijn de resultaten:

Ik denk dat je een slechte kabel hebt. Of je laptop heeft maar een 100Mbos netwerkkaart. Er wordt n.l. verbinding gemaakt op 100Mbps te zien aan jouw resultaten. Je zou 940/940 moeten kunnen halen.

Maar je ziet dat de stabiliteit al beter is. Als je kunt testen met een goede kabel of 1Gbps netwerkkaart dan zal de verbinding nog beter zijn.

Is er helemaal geen mogelijkheid om door een lege huis (of de oude coax of ptt huis) een vaste kabel te trekken? 

Er zijn misschien wel betere powerline adapters maar die geven geen garantie (omdat het stroomnet nu eenmaal niet ontworpen is voor dit signaal).

Ik denk dat je een slechte kabel hebt.

Ja de kabel zal wel niet veel soeps zijn inderdaad, dat is een hele oude… Het huis heeft geen enkele ethernet- of coaxaansluiting op de 1e of 2e verdieping helaas, alleen wandcontactdozen voor stroom. Er is een coaxaansluiting en een losse ethernetkabel die de muur in gaat op de benedenverdieping, maar m'n desktop setup daarnaartoe verplaatsen is een no-go van m’n vriendin en een kabel van dat punt naar m'n PC op de eerste verdieping trekken is niet te doen omdat de kabellengte echt veel te lang zal moeten zijn.
Wat zou jullie advies in dat geval zijn?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 9, 2026

De lengte van de kabel mag maximaal 100mtr zijn dus dat zal het probleem niet zijn. Er zijn kabelgoten of via plinten etc. Het is veel werk maar een andere goeie oplossing is er niet. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

...en een losse ethernetkabel die de muur in gaat op de benedenverdieping...

Waar komt die losse ethernetkabel vandaan/gaat die naartoe, ​@Tom van der Aalst?