Skip to main content

paar maanden geleden heb ik hier ook over gepost en ik heb nu wat veranderd (andere streamer) maar het probleem is er nog steeds.

Ik heb een muziekstreamer die in cd kwaliteit muziek streamt van internet (Deezer) Dat is 44.1khz en 16 bits. Nu heb ik vooral rond etenstijd last van buffering. De streamer is via ethernet aangesloten. Overdag niet terwijl er overdag meer internetgebruik is hier in huis dan rond etenstijd. Ik heb een half uur geleden de snelheid gemeten en die is bijzonder laag. 12mb down en 15 up, nu weer en het is nu 16 down en 11 up. Volgens mij hoort dat 50 te zijn.

Kan het zijn dat het ‘normaal’ is dat er rond etenstijd een dip is in de internetsnelheid omdat dan veel mensen thuis komen van werk, en van alles aan gaan zetten? en is tussen 10 en 15 dan normaal?

Kan ik ergens een log zien om te zien wat er gebeurd tussen bijv 17 en 19 uur?

 

Kan ik ergens een log zien om te zien wat er gebeurd tussen bijv 17 en 19 uur?

Als alleen de snelheid maar omlaag gaat, dan ziet u daar niets van in logfiles. 

Gebruikt u een draadloze verbindingset in huis?


Kan ik ergens een log zien om te zien wat er gebeurd tussen bijv 17 en 19 uur?

Als alleen de snelheid maar omlaag gaat, dan ziet u daar niets van in logfiles. 

Gebruikt u een draadloze verbindingset in huis?

dank voor de reactie. Op de streamer na is alles via wifi.


Hi @manum! Gek dat het wegvalt dus ik ben ook benieuwd waar dit hem in zit. 

Je zegt dat hij via ethernet is aangesloten, dus ik neem aan dat dit via een internetkabel is? Loopt die dan rechtstreeks van het modem naar de Deezer, of zit hier nog andere apparatuur tussen? 

Bij het meten van de snelheid is het belangrijk dat dit bekabeld gedaan wordt. Dan zijn de resultaten het meest accuraat. Zie hiervoor ook onze tips over snelheidstests. 
Wat komt er uit als je het op die manier doet?


Hallo Sanne, 

Ik heb vanavond, 29-6 om 21 uur een meting gedaan, bedraad rechtstreeks de laptop aan de router aangesloten. De snelheid was 18,9 mbps zowel up als down.

De audiostreamer is ook rechtstreeks op de router aangesloten.

Ons abo is 100mbps! (al vraag ik me af dat de reden is van het bufferen.)

 

edit:  om 21:50 uur is down 28,9 en up 33,0


Check, dank voor het meten! Heb je misschien ook een andere internetkabel in huis die je kunt testen? Puur om uit te sluiten dat de huidige roet in het eten gooit. 

Is er ook 100 Mbit/s haalbaar op je adres? Als je de postcodecheck doet dan kun je zien wat er haalbaar is.


Ik zou hier tot 1gb kunnen krijgen! 

Ik heb een cat 6 kabel er nu opgezet i.p.v. cat 5e. We gaan het in de gaten houden de komende tijd!

 


Super, ik ben benieuwd!


Helaas!

Vanavond 6-7 tussen 21:35 en 21:40 paar keer achter elkaar haperingen. Eerder op de avond meende ik ook een hele korte hapering te hebben waargenomen.

 


He jakkes. Is er niet toevallig iemand in huis aan het downloaden op die tijdstippen? Of online aan het gamen bijvoorbeeld? Zou niet de hele verbinding zo traag/haperend moeten maken maar ik ben benieuwd waar het hem nu in zit. 

Hoe is de snelheid als je opnieuw een snelheidsmeting via die internetkabel doet? 
Als die te laag is, zou je dan ook weer eens een snelheidsmeting willen doen waarbij zoveel mogelijk apparaten in huis van het internet af zijn (smartphones/laptops/PC's/consoles etc.). Zo kunnen we achterhalen of er misschien een ander apparaat is dat roet in het eten gooit.

 


gamen en downloaden was niet aan de orde.

Bedraad snelheid meten is wat lastig. Ik heb bij een eerdere snelheidsmeting een draad ergens losgemaakt want ik heb niet een vrije ethernet draad aan de router. Dus even snel meten lukt niet, dan moet ik toch eerst in een onmogelijk hoek bij de router met stekkers in de weer.

Wat ik me wel afvraag of het aan de streaming apparatuur zelf kan liggen. Ik ga de komende avonden streamen via de Deezer app op Laptop.

En ik ben toch wel benieuw of er niet ergens een logfile is te vinden in de router waarmee ik kan zien op welke tijdstippen er iets gebeurd met betreffende interne ip adressen.


Na gisteravond weet ik het zeker dat het aan het  internet ligt. Maar het is wat lastig om bijna direct na een hapering ook de snelheid te meten omdat ik dan dingen moet loshalen om met de laptop bedraad te kunnen meten.

Gisteravond was voetbal en ik zat muziek te luisteren via internet. Ging goed, er waren twee mobieltjes actief met nieuws lezen en social media. Ik heb het laatste kwartier van de voetbalwedstrijd live op mijn mobiel gekeken. En vanaf dat moment begon de muziek veelvuldig te haperen. 

1x gebruik van social media, 1x live tv via internet, 1 x streaming muziek (bedraad)

Dat moet kunnen met een abo van 100mbt/s. toch? Het vreemde is, dat we ovedag nooit problemen hebben ookal is er een zoom vergadering en tegelijk streaming muziek in een andere kamer en gebruik van internet voor andere dingen.

Is er een mogelijkheid om de internetsnelheid te monitoren over een langere periode? 


Ja dat moet makkelijk kunnen. Heel gek dat dit alleen s’avonds gebeurt. 😕 Het monitoren van de snelheid kan ik niet doen over een langere periode. Je kunt zelf wel bekabeld wat metingen bijhouden en ik raad je ook aan om met ons te bellen via 0800-0402 zodra dit gebeurt. 

Spreek in dat je een storing hebt, daarvoor zijn we 24/7 bereikbaar en dan kan mijn collega ook meteen de verbinding doormeten. 
Mocht het nodig zijn, dan zal er een ticket aangemaakt worden en dan is het ook handig om wat metingen te hebben van de voorgaande periode, voor het geval de technische dienst het niet lukt om dit op te vragen/uit te meten. 

Ik hoop dat het mysterie dan toch snel opgelost is. 


Dank Sanne,

 

Gisteravond 23:18 uur, weer bij een drop out van de muziek meteen snelheid gemeten, wel via wifi om snel te kunnen handelen. Up 0,1!!! down 7,2

In gebruik. laptop, gsm,(wifi) en muziekstreamer (bedraad)

Ik weet dat via wifi snelheid meten niet weergeeft wat de snelheid via de glasvezel werkelijk is maar dit is wel heel opmerkelijk.

Nu bedraad gemeten zit de snelheid weer ruim boven de 100Mbs.

Ik zal van de week eens gaan bellen.


Dat is inderdaad wel dramatisch laag… 

Ik ben benieuwd wat er uit het telefoongesprek komt!


Gebeld vandaag in de namiddag toen na een snelheidscheck de snelheid weer onder de 10mbps lag. Alles stroomloos gemaakt voor 5 min. Daarna router gereset. En toen was de snelheid weer 93mbps. Het verhaal was dat routers wel eens ‘verstopt’ kunnen raken (?). Ik weet niet meer of het woord verstopt werd gebruikt maar wel die context.

Nu rond 23.30 is de snelheid toch weer onder de 10 gezakt en een 49 ms jitter!

Morgen maar weer eens bellen.

 


Nou,.. monteur is geweest. Belangsrijkste conclusie: ik gebrujik nog hele oude wifiversterkers van kpn terwijl de router die ik heb minder oud is en betere wifi heeft. De wifiversterker zou negatieve invloed op de router hebben.

Ik snap niet alles: dat er invloed is van wifi op andere wifi ok, maar ik heb metingen ook bedraad gedaan.

Monteur adviseerde om mijn i3 laptop te vervangen voor i5. Omdat de netwerkkaart in de i3 niet meer up to date is voor huidige internet. En als gevolg daarvan lagere snelheid meet. (nee dus)

En een van de ethernetkabels die ik gebruikte bleek niet goed (en laptop schakelde dus niet over van wifi naar ethernet). Maar met een andere, goede kabel was het probleem er ook.

Affijn, we zullen zien of met het weghalen van de wifiversterker het probleem is opgelost.


Fijn dat de monteur is geweest en ik ben ook erg benieuwd of het weghalen van de wifiversterker dan helpt. 


Tot nu toe helpt het dus….

En ik had even de gelegenheid om de snelheid te meten met een i5 laptop (mijne is een i3): via wifi, de i5 meet boven de 100 Mbps de i3 blijft onder de 40Mbps! Zelfde omstandigheden. Dus de draadloze netwerkprestaties van een i5 zijn significant beter! Maar voor simpel dagelijks gebruik geen problemen met de i3.


Gelukkig, fijn en super dat het advies van de monteur heeft geholpen. 🙂

Mocht je in de toekomst nog eens ergens tegenaan lopen, maak hier gerust weer een topic aan! 


Reageer