Skip to main content
Beantwoord

Buitencamera's offline na reset modem

• February 24, 2025
  • 18 reacties
  • 189 keer bekeken

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img

Mijn router is gereset. Hierdoor waren instellingen fout en was internet weg. Ik heb: Netwerknaam weer origineel gezet, OK. Had geen FTP verbinding meer met Mijndomein.nl, poort moest weer open, OK.

Maar nu krijg ik mijn buitencameras nog niet meer aan de praat. Zij melden allebei Offline. Daar heb ik voor zover ik weet nooit een routerinstelling voor hoeven aan te passen.

Wat kan ik nog doen. De camera wordt gereset en heeft dan een snel knipperende Led. De camera leest dan een QR code van mijn app en zou dan geaccepteerd moeten worden. Heb ik wel eerder gedaan, geen probleem maar nu wel dus. Wat kan ik nog doen? Kan dit een routerprobleem zijn?

Vriendelijke groet,

Karel

Beste antwoord door KarelPN

Het werkt!  Nadat ik de naam van het uitgeschakelde netwerk heb veranderd. 

Maar een paar vragen blijven. 

Waarom moet ik Extra wifi gebruiken? 

Waarom kan 'Gewone wifi' niet ingeschakeld worden? Heeft geen schuifje! (Bijlage)

De twee wifi opties hebben sinds november al dezelfde naam. Dacht dat dat geen probleem was omdat de 'Gewone' toch niet ingeschakeld was.

Karel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 24, 2025

het vermoede is dat je mogelijk een software update hebt gehad op je Experia box.

hierdoor staat de firewall heel scherp. als je inlogt in het modem 192.168.2.254 en je zet de firewall lager dat mogelijk je probleem oplost :)

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 24, 2025

Dag Maikel,

Dat is snel. Ik heb Standaard, middel, hoog en Aangepast. Wat Aangepast is heb ik geen idee. Standaard staat hij nu en stond hij.

Karel

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 24, 2025

dat is wel vreemd idd. dat zou goed moeten gaan. maar je hebt het over een poort voor de ftp. maar is het niet zo dat de camera,s de ftp sessie opzetten naar de webhosting. port forwarding is alleen nodig als je vanaf public internet naar de camera toe wilt. maar andersom is dat niet nodig dat is allleen maar extra risico.

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 24, 2025

Je gaat me een beetje te ver de techniek in. Zo ingewijd ben ik niet. Het heeft jaren goed gewerkt. De FTP melding was ter zijde. Omdat er zoveel fout was melde ik dat. Maar die gebruik ik af en toe om data naar een map van een website te uploaden. Heeft helemaal niets met de camera's te maken. 

Ik had wat geëxperimenteerd met een Devolo set die ik niet aan de praat kreeg/krijg. Om schoon schip te maken heb ik toen een Reset router gedaan. Niet wetende dat dit "terug naar fabrieksinstelling" betekent. Toen begon de ellende.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 24, 2025

Oke duidelijk. Was voor camera’s heb je mischien kunnen we kijken wat het nodig heeft om weer te gaan werken

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 24, 2025

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 25, 2025

...maar vergeet niet. Het werkte allemaal perfect. Pas NA de reset zijn de camera's afgehaakt. Dan zou je toch aan instellingen denken. 

• February 25, 2025

Welke firmware staat er nu op de Experiabox of KPN Box? En welke stond er op toen de camera's nog werkte? Weet je dat?

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 25, 2025

• February 25, 2025

Eerst firewall op standard zetten. Als dat niet helpt: Extra WiFi netwerk instellen, alleen 2,4 Ghz. 5 Ghz uit laten. Je telefoon daar mee verbinden. Normale WiFi netwerk in je foon vergeten. Het ding misschien nog een keer opnieuw opstarten. En dan nog eens proberen. 

Waarom heb je geen bekabeld aangesloten camera's? Je moet er toch een stroomkabel naartoe leggen. Kan je net zo goed een utp kabel leggen.

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 25, 2025

Firewall staat en stond op standaard. Vorig jaar november was er een update. Toen werd ik ongemerkt overgezet naar WiFi Extra en had ik geen wifi meer. Mijn netwerknaam was n.l. anders, dus die heb ik weer op de oude naam gezet. Alles werkte weer perfect, ook de camera's, maar ik kan de 'gewone wifi' niet inschakelen! Waarom dat gewijzigd is...? Maar alles werkte gewoon. 

Ik wilde een Devolo set installeren en daarvoor moet ik op WPS drukken. Ik had de indruk dat die knop niet werkte en probeerde de ECO knop ook maar eens. Maar.... toen kreeg ik hem niet meer uit ECO! 

Dat was de reden om een Reset te geven. De ECO knop was inderdaad nu uit…

Huidige situatie is dus, sinds november, Extra wifi AAN. De rest uit. 2.4 GHz. Mijn telefoon heeft maar één keuze, de Extra wifi !

• February 25, 2025

Devolo's maken verbinding via het elektriciteitsnetwerk. Over de stroomdraden in de muren van jouw huis dus. Die hebben niets met WiFi te maken. Dus dan kan je ook geen WPS gebruiken. Want WPS is alleen voor WiFi. 

Werk vanaf een bekabeld aangesloten pc of laptop.

Verander de naam van het hoofdnetwerk. Dat heeft nu dezelfde naam als het Extra WiFi netwerk. Dat kan natuurlijk niet. Dat moet verschillend zijn. Helpt dat?

Als dat niet helpt: zet dan WiFi eens uit en weer opnieuw aan met dat groene schuifje. Helpt dat?

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • February 25, 2025

Het werkt!  Nadat ik de naam van het uitgeschakelde netwerk heb veranderd. 

Maar een paar vragen blijven. 

Waarom moet ik Extra wifi gebruiken? 

Waarom kan 'Gewone wifi' niet ingeschakeld worden? Heeft geen schuifje! (Bijlage)

De twee wifi opties hebben sinds november al dezelfde naam. Dacht dat dat geen probleem was omdat de 'Gewone' toch niet ingeschakeld was.

Karel

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 25, 2025

• February 25, 2025

Het gewone hoofdnetwerk is een gemengd 2,4 en 5 Ghz netwerk. Sommige apparaten kunnen daar niet goed mee omgaan.

KPN heeft dat zo gemaakt dat da niet gesplitst kan worden. Wat bij andere routers doorgaans wel kan.

Bij het Extra WiFi netwerk kan het wel. Daar kun je 2,4 en 5 Ghz afzonderlijk instellen.

Als jij de camera's op het hoofdnetwerk wil, dan kun je proberen of dat werkt. Misschien werkt dat gewoon.

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 25, 2025

Daar zaten ze vroeger altijd op maar dat is niet belangrijk. Dit laat ik zo. Ik dacht dat ik op het hoofdnetwerk ook altijd een schuifje had, maar ben zeker.

Dit werkt weer fijn. 

Hartelijk dank allebei voor de inzet.

Karel

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 27, 2025

Hoi ​@KarelPN , bedankt voor jouw bericht :)

Mooi om te zien dat je het probleem al hebt getackeld en top dat je dat hier ook nog even hebt gedeeld! Bedankt ook voor alle andere nuttige bijdrages in dit topic  🙏🏻

KarelPN
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Hoi ​@KarelPN , bedankt voor jouw bericht :)

Mooi om te zien dat je het probleem al hebt getackeld en top dat je dat hier ook nog even hebt gedeeld! Bedankt ook voor alle andere nuttige bijdrages in dit topic  🙏🏻

Wifi hoofd en WiFi Extra hadden dezelfde netwerknaam. Dat mag niet, ook niet als één van twee is uitgeschakeld. Dat was het probleem.

Karel