Skip to main content
Vraag

Buren lijken steeds mee te verhuizen naar mijn gefixeerde WiFi-kanaal 5GHz, hoe kan dit?

• March 8, 2026
  • 18 reacties
  • 176 keer bekeken

Alex_1968
Topper
Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik stel deze vraag uit nieuwsgierigheid. Laat ik vooraf even vermelden dat mijn WiFi/netwerk perfect werkt en ik nergens last van heb. Maar ik heb iets vreemd geconstateerd dat ik even wil voorleggen.

Ik heb bij mij thuis de kanalen (2.4 en 5GHz) vastgezet. Dit omdat mijn Google TV voor een 5 GHz-verbinding per se een ‘laag’ kanaal (36-48) nodig heeft. Mijn vraag gaat over het 5 GHz-kanaal.

Ik heb een V12 modem met twee Super WiFi 2 punten. Mijn WiFi heb ik ingesteld op ‘geoptimaliseerd’ voor WiFi6’ en dat werkt dus prima.

Een paar maanden geleden zat ik te kijken op mijn WiFi monitor app en zag dat de buren op hetzelfde kanaal zaten. Omdat ik liever op een vrij kanaal zit (en dat moet geen probleem zijn, de andere directe buren zitten allemaal op de ‘hoge’ 5GHz-kanalen) heb ik het kanaal aangepast (dus iets anders, ook tussen 36-48).

Lang verhaal kort: iedere keer als ik het kanaal wissel, zie ik later dat de directe buren aan één kant óók naar exact datzelfde kanaal meeverhuizen. Dat is meestal na één dag maar soms ook na twee dagen of zelfs een halve dag al.

Nogmaals: ik heb er geen last van; alles werkt gewoon goed.

Maar ik zit me af te vragen: hoe kan dat? Ik heb intussen de afgelopen maanden tientallen keren getest met een kanaalwissel en telkens verhuizen de buren mee. Ik weet zeker dat dit de buren zijn (ik ben het niet zelf) aangezien ik hun SSID ken. Het lijkt of ze een ‘parasitair’ modem/versterker hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat ze dit met opzet doen; daarvoor (schat ik in) ontbreekt bij hen de basale kennis, met alle respect. En nee (mocht dat überhaupt nodig zijn), met hen gaan praten over fixeren is evenmin een optie ;-)

Alex

18 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 8, 2026

Je zou het even aan de buren kunnen vragen ​@Alex_1968 , dan weet je het antwoord.

Alex_1968
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 8, 2026

Ik betwijfel dat ten zeerste, ​@JanD  maar toch bedankt! 😉

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 8, 2026

Ik kan me niet voorstellen dat ze dit met opzet doen; 

Haha. Ik denk ook dat ze dit gewoon op autoscan hebben staan. Als je zoekt op internet (met Engelse termen) dan kon je dit veel vaker tegen. Ik heb er nog geen duidelijke echter reden voor gevonden maar ik denk dat de autoscan in zijn overweging ook meeneemt "hee, daar zit iemand, dat moet een goed kanaal zijn" 😂

Wel heb ik ergens gelezen dat de reden ook kan zijn dat autoscan juist bezette kanalen kiest om met die signalen samen te kunnen werken. Het is beter om op hetzelfde kanaal als de buren te zitten dan 1 kanaal ernaast (omdat op hetzelfde kanaal samenwerking is en op het kanaal ernaast dit als storing ervaren wordt).

Linkje… (ik moest er even een opzoeken)

https://www.netally.com/tech-tips/what-is-wifi-channel-overlap-and-why-does-it-matter/

Wel zou interessant zijn om te weten wat voor signaal de buren zijn? Wifi 5 of lager? Wifi 6? Welk kanaal? Hoe breed? (80 of 160?)

Ik vraag me nog af of dit iets van wifi 5 of lager is of dat dit bij wifi 6+ ook nog gebeurd.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 8, 2026

@Alex_1968 

Kun je dit “meekijken” niet blokkeren ?

Alex_1968
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 8, 2026

@rvk01 : zo’n gedachte had ik ook. Ik heb inderdaad ook in het Engels gezocht en kom dan genoeg tegen, helaas wel zonder definitief antwoord. Ik heb zelf mijn WiFi op ‘geoptimaliseerd voor WiFi6’ ingesteld via de interface in de browser en dat leidt ertoe dat 5GHz op 160 bandbreedte zit. Ik zie in de WiFi monitor app dat de buren voor hun 5GHz op 80 zitten.

Het lijkt inderdaad logisch dat het belendend modem wellicht het dichtstbijzijnde sterke kanaal overneemt ‘omdat dat wel een goed kanaal zal zijn’. Hetzelfde als ‘In dat restaurant is het druk, laat ik daar ook maar binnengaan want daar zal het eten wel goed zijn'. 😁

Ik las inderdaad ook dat het in sommige gevallen zelfs gunstig kan zijn om hetzelfde kanaal te gebruiken. Wellicht dat het buurmodem daar speciaal op vooringesteld is. Ik heb overigens geen idee welke provider noch welk modem-merk/type zij hebben.

@WMG-N : tja, dat is nu een beetje de € 1M-vraag.

Ik ben overigens in het geheel niet bang dat zij ‘op mijn WiFi-netwerk zitten’, dat is beslist niet zo. Ik hou dagelijks mijn netwerk in de gaten (heb al mijn eigen apparaten een naam gegeven) en ik heb nog nooit een onbekend apparaat gezien.

• March 8, 2026

@Alex_1968 ik ben heel benieuwd hoe veel verschil er zit tussen de kanalen die je kiest.

Want zoals is geschreven heb je op hetzelfde kanaal veel minder last van interferentie dan op twee aangrenzende kanalen verder kan en zal zoals al is geschreven de kanaal breedte ook een rol spelen. Daarmee houd mijn kennis van deze materie ook wel op.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 8, 2026

Ik heb zelf mijn WiFi op ‘geoptimaliseerd voor WiFi6’ ingesteld via de interface in de browser en dat leidt ertoe dat 5GHz op 160 bandbreedte zit.

Ha, daar zit dus al een deel van jouw antwoord. 

Normaal heb je in de lage kanalen 36, 40, 44, 48 en 52, 56, 60 en 64. 20Mhz per kanaal. Jij gebruikt met 160Mhz dus de volledige 36 tot 64.

Als de buur-router dus iets wil kiezen, zal die wel exact jouw kanaal moeten kiezen omdat jij al de volledige beneden helft van 5Ghz in beslag neemt.

De hogere kanalen hebben wat beperkingen en boven de 149 wordt soms niet eens ondersteund (en/of hebben lager zendvermogen).

Dus eigenlijk is het wel logisch dat als jij 160Mhz breedte hebt, dat de buur-router dit volgt, omdat er vrijwel niets anders over is.

Overigens zou je dat met een wifi analyzer mooi moeten kunnen zien.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 8, 2026

40Mhz kanaalbreedte is ook meer dan genoeg ​@Alex_1968 , daar lijdt je snelheid geen moment onder en je kunt hogere kanalen kiezen die ook nog eens sneller zijn.

Alex_1968
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 8, 2026

@rvk01 : klinkt logisch, dank!

Ik heb overigens gewoon de default instellingen in de interface gevolgd die blijkbaar de bandbreedte van 160 instelde.

Wat is nu verstandig? Bijv. terugschakelen naar 80 of gewoon alles lekker laten zoals het is? 

Nogmaals, alles werkt gewoon goed. 

Alex_1968
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 8, 2026

@JanD : simultaan haha.

Ik ga er eens naar kijken, dank!

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 8, 2026

Op zich hoeft 160Mhz geen probleem te zijn. De tweede helft van de kanalen die jij gebruikt zijn DFS kanalen. Dat zijn kanalen waar b.v. ook weerstation, luchtverkeer en militaire radar op kunnen zitten en bij DFS moet de zender altijd eerst en doorlopend controleren of er geen andere zenders op zitten (en een ander kanaal kiezen wanneer dit het geval is).

Maar je hebt kans dat de meeste apparaten die jij gebruikt toch al niet eens de volledige 160Mhz gebruikt en meestal verbinden met 40Mhz (soms met 80). Misschien dat een moderne telefoon wel op 160Mhz verbindt.

Maar als het verder prima werkt kun je het laten staan. Als je merkt dat wifi instabiel is (of af en toe een minuutje weg valt) kun je altijd nog kijken of je dat aan moet passen.

• March 8, 2026

40Mhz kanaalbreedte is ook meer dan genoeg ​@Alex_1968 , daar lijdt je snelheid geen moment onder en je kunt hogere kanalen kiezen die ook nog eens sneller zijn.

We weten helemaal niet welk abonnement de topicstarter heeft en welke bandbreedte deze wenst te halen. Zelfs 20Mhz kan genoeg zijn, met een 2 Gb abonnement zal 80 tot 160 wenselijk dan wel noodzakelijk zijn. Als je via wifi de contractuele bandbreedte wil halen.

Alex_1968
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 8, 2026

Ik heb een doodsimpel TFT abonnement; ik geloof 70/70 up/down of zo, uit mijn hoofd. En dat is voorlopig nog steeds genoeg. 

Ik moet me toch eens gaan verdiepen in hoe deze technologie werkt; geen idee waar mijn apparaten zich prettig bij voelen. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 8, 2026

@Alex_1968 

Doe eens de KPN snelheidstest. Wat zijn de waarden die je haalt ?

https://www.kpn.com/internet/speedtest

Alex_1968
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 8, 2026

68 down, 85 up.

Vanaf mijn mobieltje met WiFi. 

Met de pc (LAN) pakweg 72 down, 85 up. 

Mijn mobiele apparaten zijn Google Pixel toestellen die zelfs WiFi 7 ondersteunen, maar de KPN box (v12) is helaas nog lang niet zo ver.

Maar wat ik nu heb (WiFi 6) vind ik allang prima. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 8, 2026

Op zich heb je geen wifi 7 nodig met een 70/70 lijn 😀 Daar zou je zelfs voldoende hebben aan wifi 5 op 2,4Ghz. (misschien zelfs 3 wifi).

Ik heb vroeger zelfs apparaten vastgezet op 802.11g (wifi 3) omdat dat stabieler was dan de toen nog net uitgebrachte wifi 4 (802.11n) wat niet door alle apparaten hetzelfde ondersteund werd (compatibility).

Alex_1968
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 8, 2026

Helder. 

Maar begrijp ik nou goed dat ik gewoon in de instellingen van het modem (tabblad 'WiFi signaal') handmatig ongestraft wat kan experimenteren met de bandbreedte van het 5 GHz signaal? 

Dus gewoon eens handmatig op 40 zetten en kijken hoe het uitpakt? Kan ik daarbij de instelling 802.11ax wel gewoon laten staan? 

Of doe ik er beter aan maar gewoon van alles af te blijven? (If it ain't broken, don't fix it.)

• March 8, 2026

70/70 klinkt vreemd voor een oud Telfort (tft) abonnement.

Die kanaalbreedte instellingen beïnvloeden feitelijk alleen jouw interne verbinding. Niet jouw verbinding met de buitenwereld.  Maar zet deze gerust terug naar 40 mhz met mijn 200/200 abonnement is dat ook afdoende en veel aardiger voor de buren. Veel wifi gebruikers met verbindings problemen beseffen vaak niet dat ze elkaar in de weg zitten. 

Zeker in oudere appartementen zonder (gewapend) betonnen muren en vloeren.