Skip to main content
Beantwoord

Buren lijken steeds mee te verhuizen naar mijn gefixeerde WiFi-kanaal 5GHz, hoe kan dit?

• March 8, 2026
  • 29 reacties
  • 268 keer bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 13, 2026

​Maar dit kan misschien ook komen omdat er bijv. 's avonds een militair toestel met radar was overgevlogen en zij dus tijdelijk van 108 af moesten.

Dit betekent waarschijnlijk ook dat in “noodgevallen” de regering deze WiFi kan "platleggen" en dus ook mijn Wifi. Wat ik niet zo leuk vindt.

Alleen als je de middelste (DFS) kanalen gebruikt. Die andere zijn geen probleem. Gebruik je DFS kanalen dan is de router verplicht die kanalen in de gaten te houden voor dat andere verkeer.

5 GHz Kanalenlijst (Europa)

UNII-1 (Lage kanalen - Veilig voor binnen):

36, 40, 44, 48

UNII-2 (DFS - Radar kanalen):

52, 56, 60, 64

UNII-2 Extended (DFS - Radar kanalen):

100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140

UNII-3 / ISM (Hoge kanalen):

149, 153, 157, 161, 165

(Opmerking: In Europa zijn kanalen boven 140 minder gebruikelijk of toegestaan met beperkt vermogen vergeleken met de VS, maar ze worden soms ondersteund door moderne routers). 

Ik gebruik gewoon de standaard waarden zoals ze ingesteld stonden toen ik de doos openmaakte.

Dan staat je op Auto. Dan pakt ie meestal die onderste maar zal hij af en toe scannen of een andere keuze misschien beter is. En zou hij dus ook jouw buurman kunnen volgen omdat die nét op een ander kanaal zit (en samenwerking beter is dan elkaar storen) 😂 (precies waar dit topic over gaat)

Alex_1968
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 13, 2026

@rvk01 : wederom dank voor deze uiteenzetting!

Ik heb net even gekeken en die heel hoge kanalen (UNII-3) laat de KPN Box 12 niet zien bij de selectie. Dat zal dan via 'auto' moeten wellicht.

Ik heb nu uit nieuwsgierigheid toch 's even geprobeerd. De zaak staat nu op kanaal 140, breedte 20 en het werkt nog steeds prima; ook snelheid ongewijzigd (70/70). In mijn WiFi monitor zie ik dat ik nu een kanaal (en ruim daaromheen) voor mij alleen heb.

Wel, maar dat wist ik vantevoren, pakt mijn smart TV alleen de lage kanalen op 5 GHz; dus die staat nu 2,4 GHz. Ik betwijfel of dat veel uitmaakt voor het TV kijken/streamen. Ik ga dat 's testen.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 13, 2026

Ik heb net even gekeken en die heel hoge kanalen (UNII-3) laat de KPN Box 12 niet zien bij de selectie. Dat zal dan via 'auto' moeten wellicht.

Ja, die UNII-3 en ISM/165 zal de Box 12 wel niet aan kunnen (dan worden ze ook niet met Auto gebruikt). Op zich mogen deze in Nederland wel gebruikt worden mits je het vermogen beperkt tot 25 mW (= ongeveer 14 dBm). Daardoor zullen ze waarschijnlijk minder interessant zijn.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 13, 2026

Ps. Je kunt de router die ook op Auto laten staan bij deze snelheden. Bij problemen in signaal gaat ie zelf op zoek naar een beter kanaal (zo zou het in ieder geval moeten werken) 😉

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 13, 2026

Ja, die UNII-3 en ISM/165 zal de Box 12 wel niet aan kunnen (dan worden ze ook niet met Auto gebruikt). Op zich mogen deze in Nederland wel gebruikt worden mits je het vermogen beperkt tot 25 mW (= ongeveer 14 dBm). Daardoor zullen ze waarschijnlijk minder interessant zijn.

dat zijn niet de allerhoogste kanalen hoor