Skip to main content
Vraag

Buurman heeft verkeerd vervangend modem gekregen

• November 28, 2025
  • 22 reacties
  • 166 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Ik heb vd week mijn buren van 80 jaar geholpen.

Ze hadden na stroomstoring het modem stuk.

Wij hebben pairbounding. Ze kregen een v12b opgestuurd. Deze met hulp van kpn proberen aan de praat te krijgen maar totaal niet. Ik had een v10 liggen ivm gebruik fritzbox. Deze heb ik met veel moeite werkzaam gekregen bij de buren.

Het provleem blijkt dat sinds een tijdje de medewerker van het callcenter geen mogelijkheid heeft om aan te geven dat er een modem nodig is voor pairbounding. Dus ik zou een v12b toegestuurd krijgen als reserve. 

Ik heb bij de kon winkel de foute v12b kunnen omruilen voor een v10. 

Waar het om gaat is : kpn neem je voor oa goede service en kwaliteit. De buren van 80 kunnen niet zien dat er een verkeerd modem is gestuurd , de y splitter er niet bij enz. Ze hadden nog een v9. Dit had alang vv moeten worden voor een. V10. 

Het zou fijn zijn als dit word teruggekoppeld naar de juiste personen die over deze atructuur gaan. 80 jarigen kunnen niet begrijpen hoe het allemaal werkt. Als het callcenter goed inzicht heeft in de verbinding( de medewerkster wist niet of er pairbounding was kon ze ook niet met de code zien die kpn hanteerd )

Als kpn op 1 wil blijven lijkt het me goed om dit aan te passen. 

Ps als ik er niet was hadden ze een dure monteur moeten laten komen. 

22 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 28, 2025

Beste ​@steffen1 dat de V9 vervangen had moeten worden door een V10 is met alle klanten die het aangaat over gecorrespondeerd.

Als er een monteur gekomen was, had deze e.e.a. gratis in orde gemaakt omdat de fout bij KPN ligt/lag.

• November 28, 2025

Als er een v9 was, dan werd er geen gebruik gemaakt van pairbonding. Want dat ondersteund die niet. En dan is de KPN Box 12 dus een goede vervanger.

De KPN medewerker kan/hoeft helemaal niet aan te geven dat er sprake is van pairbonding. Dat word auto geregeld door het systeem van KPN. 

Hoe kom jij er überhaupt bij dat er sprake is van pairbonding? 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Als er een v9 was, dan werd er geen gebruik gemaakt van pairbonding. Want dat ondersteund die niet. En dan is de KPN Box 12 dus een goede vervanger.

De KPN medewerker kan/hoeft helemaal niet aan te geven dat er sprake is van pairbonding. Dat word auto geregeld door het systeem van KPN. 

Hoe kom jij er überhaupt bij dat er sprake is van pairbonding? 

De 12b werkte niet als vervanger. En ja v9 was er. Hoorde er al niet.dit zijn oudere mensen zoals ik aan gaf , liefst zelf alles proberen op te lossen. Geen verstand ervan weinig geld dus zelf instaleren. Er was al een dubbele kabel aangelegd geen y kabel dus er was wel pairbounding. Maar waar het om gaat . Maak het ouderen niet te moeilijk met de techniek.

• November 28, 2025

De KPN Box hoort gewoon te werken. Zelfs als er pairbonding is. Dan heb je alleen de halve snelheid. Maar het werkt wel gewoon. Precies hetzelfde als bij de v9, want die ondersteunde ook geen pairbonding.

Het is helemaal niet moeilijk. Het is niet mogelijk om het makkelijker te maken dan dat het nu is.

Nu is er de Experiabox v10. Branden daarbij nu beide groene ledjes L1 en L2 naast de DSL poort?

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 28, 2025

Dat klopt niet, de V8, V9 en V10 ondersteunen pairbonding. 🙂

​@steffen1 ,

Zoals Marlon ook aangeeft wordt er -als het goed is- automatisch een V10 gestuurd bij een pairbonding verbinding. Daar hoeft de klant en KS medewerker dus niet zelf bij stil te staan. Het zal vast weleens voorkomen dat er per abuis een verkeerd modem opgestuurd wordt maar dat is niet iets wat structureel mis gaat.

• November 28, 2025

Dat klopt niet, de V8, V9 en V10 ondersteunen pairbonding.

Daar geloof ik niks van. De v8 misschien wel. De v9 had ik zelf. Die ondersteunde zeker geen pairbonding. Als jij denkt van wel, dan zie ik graag een linkje.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 28, 2025

​@Marlon92 , zie bovenstaand topic. De V8 en V9 ondersteunen BVVDSL ( = pairbonding).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Als er een v9 was, dan werd er geen gebruik gemaakt van pairbonding. Want dat ondersteund die niet.

De v9 ondersteunt wel pairbonding

• November 28, 2025

​@Marlon92 , zie bovenstaand topic. De V8 en V9 ondersteunen BVVDSL ( = pairbonding).

Ok. Dan zal het wel. Nooit geweten. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 28, 2025

Maak het ouderen niet te moeilijk met de techniek.

Die ouderen moeten dan gewoon een technische relatie raadplegen binnen hun persoonlijke netwerk of een technicus van de betreffende leverancier laten komen.

Kost het geld, tja, dan is dan niet anders. Het hele leven kost geld.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Ok. Dan zal het wel. Nooit geweten. 

Klopt ook die heeft 2 dsl stekkers, deze had een y splitter nodig. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Die ouderen moeten dan gewoon een technische relatie raadplegen binnen hun persoonlijke netwerk of een technicus van de betreffende leverancier laten komen.

Tsja je kan het allemaal financieel benaderen.

Er zijn mensen die blij zijn als ze rondkomen en daarbij een internetabbonoment ed hebben.

En iets wat hier belangrijk : noaberschap.

Zou fijn zijn als er meer mensen elkaar gingen helpen. 

Wat eens slim zou zijn is aan de voorkant problemen oplossen.geld voor alles

• November 28, 2025

Er zit op de v9 maar 1 DSL poort. Dus je had net zo goed een y kabeltje bij de v9 nodig gehad. Op het plaatje van TDN staat ook een t-kabeltje.

Dit is de achterkant van de v9:

Branden op de v10 nu beide ledjes L1 en L2?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 28, 2025

Er zijn mensen die blij zijn als ze rondkomen en daarbij een internetabbonoment ed hebben.

Als mensen KPN bellen en aangeven dat ze proberen te installeren en het niet lukt, of dat het door ouderdom niet gaan dan kan er geeoon geheel kostenloos een monteur worden ingepland. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

Als mensen KPN bellen en aangeven dat ze proberen te installeren en het niet lukt, of dat het door ouderdom niet gaan dan kan er geeoon geheel kostenloos een monteur worden ingepland. 

Nee niet meer, er is een nieuwe werkwijze bij kpn. Ze kunnen niet meer kiezen voor welk modem, ten alle tijden kosten als het aan de kant van de klant ligt ook al ligt het aan de leeftijd. Ps als je ervaring hebt met mensen op leeftijd. Weet je dat hulp vragen niet er in zit.

Maar to the point: het nieuwe systeem werkt niet goed. Ik ben zelf ook bezig geweest ik kreeg ook geen modem voor pairbounding via het systeem , ik moest naar de kon winkel en daar goed uitleggen waarom ik een v10 moet hebben. 

En ja ik wil glasvezel maar kpn levert het niet hier.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

Er zit op de v9 maar 1 DSL poort. Dus je had net zo goed een y kabeltje bij de v9 nodig gehad. Op het plaatje van TDN staat ook een t-kabeltje.

Dit is de achterkant van de v9:

Branden op de v10 nu beide ledjes L1 en L2?

Geen idee het werkt de v12b niet dus ze zijn nu tevreden. Waarom er een kabel met 2 stekkertjes was weet ik dus niet . Ze hadden de v9 met deze kabel aangesloten. Ik kwam er en de v9 moet je direct omruilen om het nieuwe modem te krijgen dus hoe het was weet ik niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

Waarom er een kabel met 2 stekkertjes was weet ik dus niet .

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@steffen1. Laat ik beginnen met zeggen dat ik het zeer waardeer dat je dan klaar staat voor je buren op leeftijd. Ik snap volkomen dat dit soort zaken dan te complex zijn en ongeacht de leeftijd er zijn altijd zaken waar we geen verstand van hebben. Dat heeft iedereen en dan is het fijn als je kan terugvallen op iemand die wel die kennis aan boord heeft. 

Ik wel wel even gezegd hebben dat ik het eens ben met het punt dat de medewerkers van de klantenservice deze kennis paraat moeten hebben en bij twijfel dit dan moeten navragen als ze niet zeker weten welk modem die kant op moet of gaat.

Ik kan niet beloven dat ik de persoon in kwestie kan achterhalen maar zou je de adresgegevens van jouw buren in het vakje met persoonlijke gegevens in jouw profiel kunnen zetten. Dan geef ik dat intern door.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

Hallo ​@steffen1. Laat ik beginnen met zeggen dat ik het zeer waardeer dat je dan klaar staat voor je buren op leeftijd. Ik snap volkomen dat dit soort zaken dan te complex zijn en ongeacht de leeftijd er zijn altijd zaken waar we geen verstand van hebben. Dat heeft iedereen en dan is het fijn als je kan terugvallen op iemand die wel die kennis aan boord heeft. 

Ik wel wel even gezegd hebben dat ik het eens ben met het punt dat de medewerkers van de klantenservice deze kennis paraat moeten hebben en bij twijfel dit dan moeten navragen als ze niet zeker weten welk modem die kant op moet of gaat.

Ik kan niet beloven dat ik de persoon in kwestie kan achterhalen maar zou je de adresgegevens van jouw buren in het vakje met persoonlijke gegevens in jouw profiel kunnen zetten. Dan geef ik dat intern door.

Is niet de persoon. Zijn 3 medewerkers.  Klantenservice kan alleen aangeven dat er een nieuw modem wordt opgestuuurd het mooie k.. systeem geeft dan aan welk modem verstuurd moet worden. Aangezien dat kpn de focus op glas heeft wordt de koper nog wel eens vergeten in een geautomatiseerd systeem. Ps 2x klantenservice en 1x in de winkel . Ik ga geen plekken og namen noemen , de medewerkers zelf is niets mis mee. Dat er wederom veranderingen zijn is voor velen niet meer te volgen. Ik ben zElf technisch opgeleid tot technicus. Maar inmiddels met mijn 49 jaar kan ik het ook niet bijhouden. Tevens de benamingen voor 1 simpel ding zijn er meerdere benamingen. Volg het maar eens.

Ik heb te doen met mijn opvolgers.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

Waarom er een kabel met 2 stekkertjes was weet ik dus niet .

Even voor het gemak , ik heb zelf ervaring genoeg. Dit is allemaal simpel. Nu viel mij op dat er bij het nieuw geleverd modem deze instructie niet was bijgeleverd. Was alleen modem. 

Wat het probleem was dat zelfs de v10 kaal uit de doos gereset moest worden om draaiende te krijgen. Dit oa in combi met oudere mensen is niet te doen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 1, 2025

​@steffen1 Voor zover ik weet, zit er altijd een korte handleiding bij een modem. Bij jouw buren niet? 

Aan de achterkant daarvan staat dit:

Als het de klant dus niet lukt kan die altijd een monteur laten komen. Waar heb je gehoord dat dat niet meer zo is?

​@Remco van KPN Ik kijk jou even aan omdat ik niet zeker weet hoe dit precies zit. Volgens mij zit die installatie kaart in principe bij elk modem, een nieuwe klant en ook bij een omruil. Klopt dat? En dat over de monteur is toch helemaal niet recent aangepast?

Klantenservice kan alleen aangeven dat er een nieuw modem wordt opgestuuurd het mooie k.. systeem geeft dan aan welk modem verstuurd moet worden. Aangezien dat kpn de focus op glas heeft wordt de koper nog wel eens vergeten in een geautomatiseerd systeem

Zoals ik al aangaf zal dat heel af en toe wel misgaan maar dat heeft dan niet als reden dat koper vergeten wordt, het systeem is zo gemaakt dat daar rekening mee gehouden wordt (en ook nog met een paar andere situaties waarbij een bepaald type modem nodig is of juist niet werkt). 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

nu viel mij op dat er bij het nieuw geleverd modem deze instructie niet was bijgeleverd.

De V10 was de laatste modem met pair-bonding. Bij de nieuwere modems is deze instructie niet meer om geen verwarring te veroorzaken.