Mijn Experiabox V10 haalt maar 100 Mbps terwijl mijn abonnement 200 Mbps is. Het probleem is dat de KPN monteur de twee telefoonlijnen die op mijn ISRA punt zijn aangesloten op één van de twee RJ11 aansluitpunten heeft aangesloten. Dus één aansluitpunt is niet aangesloten met als gevolg dat een Y-kabel niet werkt. De monteur heeft dit gedaan omdat mijn ISRA punt in het zicht zit en een Ykabel niet de mooiste oplossing is. De monteur leverde wel de juiste kabel. En ik kreeg gewoon 200 Mbps datastream binnen. Echter is de kabel nu kapot en krijg ik nog maar 100 Mbps binnen. En het modem geeft ook aan dat er maar 1 data lijn aangesloten is. En als ik de kabel vervangt door een oude telefoonkabel dan heb ik wel 2 datalijnen. Conclusie in de VDSL/ISDN kabel is één lijn onderbroken. De oude platte telefoonkabel voldoet volgens de KPN site niet aan hun specs omdat deze last heeft van interferentie.
Dus de KPN klantenservice benadert die aangeeft een app te downloaden. De app geeft aan modem is kapot. Ik had zelf al vastgesteld dat het modem niet kapot was. Nogmaals de klantenservice gebeld en geprobeerd uit te leggen wat het probleem is. Ik moest maar eens 3 dagen 4x daags de snelheid testen om te kijken of er fluctuaties in de lijn zaten. Tegen beter weten gedaan en met het verwachte resultaat namelijk; ongeveer 1% fluctuatie bij 100 MBPS.
Wederom de klantenservice gebeld en weer bleek de contact persoon te weinig technisch inzicht te hebben in het probleem. Hij nam contact op met zijn collega met als oplossing dat ik de juiste ronde kabel toegestuurd zou krijgen.
Heel snel, binnen één dag, een ronde kabel ontvangen. Echter is dit een ronde RJ11 telefoonkabel met twee aderparen waardoor er dus maar één lijn aangesloten is. De juiste kabel is niet alleen rond maar heeft ook minimaal 4 aderparen voor twee lijnen. Zoals in afbeelding.
Met als gevolg dat maar één lijn op het modem werkt.
Als ik op het KPN forum kijk dan blijk ik niet de enige met dit probleem te zijn. Maar de juiste oplossing heb ik nog niet terug kunnen lezen.
Hopelijk kan de KPN moderator er voor zorgen dat ik de juiste kabel toegestuurd krijg.