Skip to main content

Recent zou, als cadeau van de KPN, mijn internetsnelheid zijn verhoogd van 50 Mbps naar 100 Mbps. We zien de verhoogde snelheid ook terug op de factuur.

We merken echter geen enkel verschil. Al jaren is de downloadsnelheid gemiddeld tussen de 12 Mbps en 13 Mbps.

We hebben geen glasvezel.

Geldt de verhoging naar 100 Mbps soms alleen voor glasvezelklanten?

Dank alvast voor de info.

Met vriendelijke groet,

Tanja.

U had vroeger dus 50 mbit. En dat haalde u bij lange na al niet. Dan kan KPN de snelheid wel verhogen, maar dan haalt dat dus niets uit.

Meet u de snelheid op een bekabeld aangesloten pc of laptop? Rechtstreeks op het modem aangesloten? Dus niet via WiFi of draadloze verbindingset ofzo?

Als u op de homepage van KPN even net doet alsof u een nieuw abonnement afsluit op uw adres, dan ziet u de snelheid staan die volgens KPN haalbaar is op uw adres. Welke snelheid geeft KPN daar aan?

Beste Nick,

We zitten nog op een oude telefoonkabel. Als ik een nieuw abonnement zou willen afsluiten via mijn laptop aangesloten met kabel op het netwerk, dan krijg ik onderstaand aanbod. Er staat alleen niet bij of dit ook geldt voor een nieuw abonnement voor een oude telefoonkabel of dat het alleen op gaat voor een glasvezelabonnement.

dit is zoals je noemt via oude telefoon kabel, maar die zegt dus veel meer als je nu hebt, weet je waar je in je modem kunt zien hoe snel je verbinding is ? 

Balen dat je nog niks merkt van de verhoging, @Tanja57! Uit de gedeelde screenshot maak ik op dat er toch zeker wel 100 mbit/s mogelijk zou moeten zijn op jouw adres. Dus laten we kijken of we jouw ervaring kunnen verbeteren.

Allereerst is het goed om te weten hoe de snelheid is gemeten.

Meet je deze snelheid met jouw telefoon? Dan kan het inderdaad kloppen dat de snelheid een stuk lager is. Dit komt omdat het internet dan via wifi gaat en wifi is heel erg afhankelijk van omgevingsfactoren. Als jouw woning bijvoorbeeld goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen.

Maar daar hebben we een oplossing voor: de Wifi Manager. Dit is dé manier om het beste uit jouw wifi verbinding te halen. De Wifi Manager zal je vragen een aantal metingen op verschillende locaties uit te voeren. Hierna komt deze met een passende oplossing. Voor het beste resultaat doorloop je de Wifi Manager twee keer.

Heb je de snelheid uit jouw startbericht gemeten vanaf een bekabelde PC? Dan wil ik je vragen om dit online stappenplan te doorlopen: Last van een internet storing of wifi problemen? Hiermee kunnen we op afstand jouw verbinding controleren en verbeteren. Helpt dit stappenplan niet voor de verbetering van jouw bekabelde verbinding, dan kan je het beste bellen met 0800 0402. Je kunt dan samen met mijn collega een stappenplan doorlopen om zo hopelijk tot een oplossing te komen.

De kpn website geeft aan dat je 108 Mb/s moet kunnen krijgen. Dat klopt meestal wel. Eigenlijk altijd.

Op mijn koperdraad had ik 104 / 31. Met mijn 50/5 abonnement kreeg ik echter 70 / 30.

De vraag is nu dus: waarom heb je maar ca. 13 Mb/s? Meet je met een liefst bedraad verbonden laptop via http://kpn.com/speedtest met de rest van de verbonden apparaten uit?

Zit er vóór het modem op de DSL aansluiting nog een PHONE/DSL splitter (ook wel PSTN/DSL)?

Dank voor jullie hulp. De snelheid is gemeten met een bekabelde verbinding. Zowel de bekabelde (95,5 MB/s en 7 Ping, Upload: 30,1) als onbekabeld: 92,9 MB/s en 8 Ping, Upload 30,0. zien er heel goed uit.

Echter, als ik een film wil downloaden van Mediathekview.de kreeg ik voor het cadeau: 12 a 13 MB/s. maximaal en nu nog steeds. Tijdens onze vakantie in Noorbeek kregen we wel 40 MB/s.

@PeterG . onderstaand een foto van onze meterkast. Vanuit een 26 jaar oud PTT kastje loopt een plat grijs kabeltje naar de DSL ingang van de router.

De snelheid is gemeten met een bekabelde verbinding. Zowel de bekabelde (95,5 MB/s en 7 Ping, Upload: 30,1) als onbekabeld: 92,9 MB/s en 8 Ping, Upload 30,0. zien er heel goed uit.

Echter, als ik een film wil downloaden van Mediathekview.de kreeg ik voor het cadeau: 12 a 13 MB/s. maximaal en nu nog steeds. 

Als u een speedtest doet, dan word de snelheid gemeten in megabit. 

Als u een bestand download van een website word de snelheid weergegeven in megabyte.

Daar zit het verschil. 1 megabyte is 8 megabit. 

De 12 megabyte die u ziet bij het downloaden van een bestand komt overeen met 96 megabit die u ziet bij een speedtest.

En kunt u alstublieft die enorme witruimte uit uw reactie verwijderen? 😱😁

Scherp Nick83. Dat verklaart het.

loopt een plat grijs kabeltje naar de DSL ingang

Dat platte is ook niet goed. Niet geschikt voor internet. 

Moet een ronde zijn. Zat bij het installatie pakket maar kennelijk niet gebruikt. 

Plat is voor ouderwetse telefonie. 

Rond met RJ11 is voor internet. 

Op de foto kan ik het er eigenlijk niet aan afzien dat het een platte kabel is.

Dank allemaal, vooral de heldere uitleg door @Nick83. Even als de tip over het soort kabel.

Sorry voor de te grote witruimte.

Topic is gesloten.

Reageer