Skip to main content

Ik ben recent overgestapt van 100/100 naar 500/500. 
Via de wifi haal ik goede resultaten. 350-600 of 250/500. Wat mij betreft prima voor wifi. Echter bekabeld blijft hij steken op 100/100. Wellicht nog niet helemaal geactiveerd of kan het zelfs zijn dat ik misschien nog cat5 kabels gebruik? Dit weet ik echter niet zeker, maar 'als' dat zo is zou dat de bottleneck kunnen zijn? Ik weet dat ik zelf kan checken, maar de kabels liggen nogal goed verstopt zeg maar en voordat ik de hele boel eruit ga trekken...

Hallo @Takje 

Is het een Cat5 of een Cat5e ?
Het verschil is belangrijk, de cat5 is 100 Mbit/s en cat5e is 1000 Mbit/s


Ok, daar was ik al bang voor. Dan moet ik het checken op die kabels zelf blijkbaar.


Het staat afgedrukt op de buitenzijde van de kabel, maar omdat je snelheid blijft steken op 100/100 gok ik op cat5 :sunglasses:. Heb je helemaal geen vrij zicht op de kabel? Zo’n 50 cm is meestal genoeg.

Nog wat anders. Gebruik je switches? Allemaal met gigabit poorten en geen 100Mbit?


Nou... met cat 5 kan je ook wel iets sneller halen dan precies 100 mbit hoor. Het is niet zo dat de snelheid op precies 100 mbit blijft hangen. Als de snelheid op precies 100 mbit blijft hangen zou ik het eerst ergens anders in zoeken. Een 100 mbit switch bijvoorbeeld? 


Ik gebruik Devolo powerline 1200+ adapter. Ik weet dat dat zwaar verboden is, maar haal er dus een prima stabiele 100/100 mee…Voordat ik eraan ga denken die te vervangen wil ik eerst alles uitsluiten. We hebben verhuisplannen namelijk. Dus wellicht heeft de activatie bv vertraging? Maar goed dat zou niet verklaren dat ik hoge wifi snelheid haal denk ik.


@Takje  Als jouw wifi snelheid zo hoog is, is activatie het probleem niet. Meet de snelheid eens met een pc/laptop rechtstreeks verbonden via een (cat5e :wink: ) kabel met één van de lan poorten van de Experia Box. Dan sluit je alle andere factoren uit.


Ok. Ik heb allemaal cat5e kabels liggen en via de kabel rechtstreeks op het modem is inderdaad razendsnel en daarmee haal ik de beloofde snelheid dik.

Het probleem lijkt dus helaas de powerline adapter te zijn. Ik haal hiermee altijd nog een stabiele en respectabele 125/125 gemiddeld, maar ik hoop natuurlijk wel wat dichter bij de 500 in de buurt te komen. Anders kan ik dat abonnement beter weer omlaag schroeven.


Of de powerlines vervangen door een kabel...


Die reactie had ik wel verwacht, maar ik ben niet ontevreden over die powerlines. Ik ga geen kabels meer trekken in dit huis, dan maar wat minder snelheid.


Hallo @Takje , hoger dan 125Mbit/s zal het met de powerlines niet worden, dat was met mijn abo bij Ziggo al zo met een 200 of 400 Mbit/s verbinding, met de 50 of 100Mbit/s verbinding werkt het prima