Ik heb 1 Chromecast en 2 Samsung mobiele telefoons die verbinding maken op de SSID op de 5Ghz frequentie. Dit zijn ook de enige 3 apparaten die verbonden zijn. Ik heb het kanaal van de 5Ghz SSID gewijzigd naar een kanaal wat in deze omgeving niet in gebruik is. Alle 3 apparaten heb ik een gereserveerd ip adres gegeven bij de DHCP instellingen. Ik woon in een houtskeletbouw woning en heb ver daarbuiten bereik. De Chromecast was vanaf 2019 vlekkeloos te bedienen met (ook voorheen oudere) mobiele telefoons zoals een Samsung A8, tot dat de software in mijn modem van een upgrade werd voorzien.
Als ik bij “Verbonden apparaten” kijk zie ik voor deze apparaten bij “Bron ip adres” wisselend “Gereserveerd”, “Statisch” en “Dynamish” verschijnen. Het veld waar het ip adres weergegeven wordt is soms ook leeg. Geen van de 3 apparaten heeft een “Statisch” ingesteld ip adres. Er zou altijd “Gereserveerd” weergegeven moeten worden. Het verbindingstype wisselt herhaaldelijk tussen WIFI 4 en WIFI 5.
Niet direct hiermee verband houdend (maar wel opmerkelijk) zie ik in dit overzicht up snelheden van 4294.97 Gbps (?).
Als de Chromecast wordt gestart als de TV wordt ingeschakeld geeft deze aan verbonden te zijn met de SSID op de 5GHz frequentie.
De Google Home app (bij casten) geeft echter aan de Chromecast niet te kunnen vinden in het netwerk.
of
de Google Home app geeft bij verbinding maken de “Ambient” menu optie niet weer.
Wat te doen?
Beste antwoord door Wifiquestion
Mijn modem heeft een week op kanaal 112 gewerkt. Daarna werd teruggegaan naar kanaal 36. Dit was de slechts denkbare keuze aangezien er al 11 andere accespoints op dit kanaal werken. De Experiabox van mijn overbuurman bleef wel gewoon op een hoog kanaal nummer (DFS) werken. Nu staat het modem al 48 uur op kanaal 56 (handmatig ingesteld). Als je een kanaal handmatig instelt vanaf een PC (bedraad aangesloten op een ethernet poort) met een browser verschijnt er een snel knipperende/wisselende pop-up (film is hierboven beschikbaar) die de indruk wekt dat e.e.a. niet volgens plan gaat. Het ingestelde kanaal wordt uiteindelijk toch door het modem overgenomen.
Een tweede oorzaak van de problemen is gevonden. De DHCP server geeft het ip adres uit van een verbonden apparaat met een statisch ip adres. Dan is er een ip conflict: twee apparaten met hetzelfde ip adres. Indien dit voorkomt wordt bij “Verbonden apparaten” met een “Statisch” ip adres geen ip adres weergegeven. Als een ip adres gereserveerd is geweest maar het apparaat is daarna op “Dynamisch” ingesteld blijft de DHCP server toch het eerder gereserveerde ip adres uitgeven. E.e.a. werd duidelijk door netwerkscanners te gebruiken. Het overzicht “Verbonden apparaten” is niet betrouwbaar. De twee printscreens hieronder zijn kort na elkaar gemaakt. De reserveringen van de ip adressen is al meer dan een dag geleden gemaakt. Al mijn apparaten hebben nu een gereserveerd ip adres (maximaal 10). De overigen hebben een statisch ip adres.
Ik heb niet eerder meegemaakt dat een DHCP server een ip adres uitgeeft dat statisch al toegekend is.
Er is vandaag nog verder gezocht. Als in de modem interface bij “Verbonden apparaten” (en in dit geval mijn A23) “Statisch” wordt aangegeven EN het ip adres is niet ingevuld("blank”) dan heeft de V10 het ip adres gedropt. De telefoon (A23) heeft dan geen ip adres meer en kan het thuis netwerk niet doorzoeken. Dit verklaart waarom in de Google Home app de chromecast niet kan worden verbonden. Ik heb diverse screen shots van deze situatie. Het zou wel bizar zijn dat dit wordt veroorzaakt door falende wifi op slechts 3 meter afstand van het modem.
In een eerdere vraag heb ik aangegeven dat ik het kanaal van de 5 GHz had aangepast. Ik zie nu dat de kanaalinstelling weer terug staat op kanaal 36. Ik heb nogmaals geprobeerd deze weer in te stellen op kanaal 56 maar na het “Opslaan” is de nieuwe instelling niet overgenomen. Volgens het spectrum zijn in de omgeving veel modems op dit kanaal actief. Hogere kanaalnummers zijn ongebruikt maar ik kan er blijkbaar geen gebruik van maken. Is hier een oplossing voor?
1e nieuwe ontdekking: als ik de kanaalkeuze op “Auto” zet kiest het modem kanaal 44 en houd deze vast. Dit geeft een verbetering.
2e nieuwe ontdekking: zodra op de A23 de wifi uit en vervolgens weer wordt aangezet wordt de verbinding opnieuw opgezet. De Google Home app kan vervolgens de Chromecast weer vinden.
Ik heb op dit forum aan de “geleerden” van KPN vragen gesteld en ik krijg geen enkel antwoord. Ik ben al klant vanaf 1982. Dus start ik nu maar een “gesprek” waar de buiten wereld in kan meelezen. Een maand geleden is mijn V10 Experiabox voorzien van een “upgrade”. Sindsdien werkt het bedienen van mijn chromecast vanaf mijn mobiele telefoon met de Google Home app niet goed meer. Na het inschakelen van mijn chromecast moet ik op mijn mobiele telefoon de wifi uit en vervolgens weer aanzetten. Op dat moment ontvangt mijn mobiele telefoon een bericht over de “where abouts” van mijn chromecast.
Het lijkt erop dat het ARP protocol overboord is gezet en/of dat dat zijn IPv6 opvolger NDP er niet is of niet goed werkt. Ook op mijn bedrade network zijn er haperingen als een apparaat wordt gestart en niet altijd zichtbaar wordt op andere computers. Als ik inlog op mijn modem ("Verbonden apparaten") wordt voor apparaten die een statisch ip adres hebben geen ip adres ("blank") weergegeven (?).
Ik probeer vriendelijk en coulant te blijven maar ik heb niet om deze upgrade gevraagd. Alles werkte vanaf 2019 perfect totdat…….. . Ik heb dus geen “upgrade” maar een “downgrade” gehad.
Als je op je modem het 5Ghz kanaal handmatig aanpast wordt deze wijziging niet overgenomen. Alleen de instelling “Auto” zorgt ervoor dat het modem op de 5Ghz op een ander kanaal gaat werken. “Auto” zou de default instelling moeten zijn.
Kan deze “downgrade” met een “roll-back”ongedaan gemaakt worden?
Admin: dubbele topic samengevoegd met je bestaande topic
Hoi @Wifiquestion, welkom op onze community! Wat een merkwaardig issue, bedankt voor het delen van je bevindingen! Had je onze product update van deze update ook al gelezen?
Allereerst de kanaalkeuze van de wifi op de 5 GHz.
Eerder had ik gemeld dat nadat een “vastgezet” kanaal door het modem was overruled deze op “Auto” is ingesteld. Het modem kiest uiteindelijk zelf voor kanaal 112. Vervolgens is “Auto” gewijzigd in kanaal 112. Deze kanaalkeuze wordt een tijd vastgehouden door het modem maar deze besluit over te gaan naar kanaal 48. Dit is een onlogische keuze aangezien op kanaal 48 veel meer accesspoints zijn ingesteld. Ook deze keuze wordt weer teruggedraaid en nu staat kanaal 36 weer ingesteld. Werkend op kanaal 112 hadden alle apparaten een verbindingstype “Wifi 5” maar nu vallen verbindingen terug naar “Wifi 4”. Schermafdrukken zijn onderaan toegevoegd. Het heeft dus totaal geen zin om zelf een kanaal in te stellen.
Ik herhaal nog even de bijzondere omstandigheid in mijn woonwijk. Alle huizen zijn houtskelet bouw. De woningen schermen geen andere accespoints van de buren af. Mijn buren kunnen overal in hun woningen gebruik maken van mijn guest netwerk. Dit is succesvol getest voor eventuele nood gevallen.
De firmware versie van mijn Chromecast is 1.56.291998 (3rd Gen). Ik heb de reservering van een ip adres uitgeschakeld en de Chromecast werkt nu op DHCP. Om de stabiliteit te verbeteren wordt de Chromecast nu niet meer gevoed uit de USB poort van de televisie maar met de meegeleverde adapter. De Chromecast is dus “always on” en op 3 meter afstand van het modem. Op deze Chromecast kan geen vast/statisch ip adres worden ingesteld. Toch geeft het modem (met herhaling) aan dat de Chromecast een statisch ip adres heeft.
Een nieuw fenomeen is dat alle port-forwarding regels (die bij de upgrade netjes zijn overgenomen) nu zijn gewist. Mijn eigen VPN server is dus opeens niet meer bereikbaar.
De “Herstel” knop aan de voorzijde van het modem verbreekt wel de internet verbinding maar er wordt geen nieuwe opgezet. Het werkt veel sneller om power “off-on” te gebruiken.
Als ik naar de Toplogie van het netwerk kijk ontbreken sinds de upgrade de 2 netwerk switches.
Er staat een duidelijke waarschuwing in het beeld:
Als het modem mijn kanaalkeuze niet vast houdt en zelf spontaan op een ander kanaal springt is het streamen verbroken. Het modem staat nu wederom op 112.
Het 5 GHz kanaal is door het modem weer gewijzigd van 112 naar 36.
En dit is de slechts denkbare keuze!! Verbindingen gaan van Wifi 5 → Wifi 4.
Aangesloten apparaten gaan random van “Statisch” naar “Gereserveerd” en “Dynamisch”. Zelfs “Statisch” bij apparaten die helemaal niet kunnen werken met een vast ip adres.
Het 5 GHz kanaal is door het modem weer gewijzigd van 112 naar 36.
Dat hoort ook zo. 112 is een DFS kanaal. Dus die kan je niet vast zetten. In de webinterface lijkt het dat je die in kunt stellen. Maar het word niet bewaart.
Mijn modem heeft een week op kanaal 112 gewerkt. Daarna werd teruggegaan naar kanaal 36. Dit was de slechts denkbare keuze aangezien er al 11 andere accespoints op dit kanaal werken. De Experiabox van mijn overbuurman bleef wel gewoon op een hoog kanaal nummer (DFS) werken. Nu staat het modem al 48 uur op kanaal 56 (handmatig ingesteld). Als je een kanaal handmatig instelt vanaf een PC (bedraad aangesloten op een ethernet poort) met een browser verschijnt er een snel knipperende/wisselende pop-up (film is hierboven beschikbaar) die de indruk wekt dat e.e.a. niet volgens plan gaat. Het ingestelde kanaal wordt uiteindelijk toch door het modem overgenomen.
Een tweede oorzaak van de problemen is gevonden. De DHCP server geeft het ip adres uit van een verbonden apparaat met een statisch ip adres. Dan is er een ip conflict: twee apparaten met hetzelfde ip adres. Indien dit voorkomt wordt bij “Verbonden apparaten” met een “Statisch” ip adres geen ip adres weergegeven. Als een ip adres gereserveerd is geweest maar het apparaat is daarna op “Dynamisch” ingesteld blijft de DHCP server toch het eerder gereserveerde ip adres uitgeven. E.e.a. werd duidelijk door netwerkscanners te gebruiken. Het overzicht “Verbonden apparaten” is niet betrouwbaar. De twee printscreens hieronder zijn kort na elkaar gemaakt. De reserveringen van de ip adressen is al meer dan een dag geleden gemaakt. Al mijn apparaten hebben nu een gereserveerd ip adres (maximaal 10). De overigen hebben een statisch ip adres.
Ik heb niet eerder meegemaakt dat een DHCP server een ip adres uitgeeft dat statisch al toegekend is.
Sinds een paar dagen geen connectie meer te maken met alle 3 chromecasten.
Bovenstaand doorgelezen. Ik begrijp er niets van.
Heeft iemand de oplossing in jip en janneke taal?
Het betreft Chromecast van de 2e generatie. Ik maakte gebruik van 3e generatie Chromecast. Google zal met een update moeten komen. Sluit de chromecast apparaatjes aan op de meegeleverde adapter (en voedt niet uit de USB poort van de tv.). Zo staat deze altijd aan en is deze beschikbaar als een update uitgerold wordt.
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.