Skip to main content

Eerder heb ik hier in dit forum bericht over het uitblijven van de beloofde gratis snelheidsupgrade van XS4All. Na een klacht ingediend te hebben werd ik vorige week gebeld dat het uitgezocht zou worden. Afgelopen maandagochtend ontving ik bericht dat de snelheidsupgrade was uitgevoerd, en werd ik kort daarna ook nog gebeld door de klantenservice. Na diverse snelheidstesten op verschillende websites bleek dat de snelheid maar nauwelijks was verhoogd. Ik belde de klantenservice, en al gauw bleek dat ik een verouderde router had (Fritzbox 7390). De medewerker stuurde meteen een nieuwe, de Fritzbox 7590, en na een eenvoudige installatie heb ik nu wél de beloofde snelheid van 1000 Mb/s. Ik vraag me wel af wat ik er mee moet, want ik heb inmiddels bemerkt dat een hoop sites niet sneller uploaden dan 100 of 250 Mb/s, bijvoorbeeld NVidia en Intel, waar ik als test de nieuwste graphics drivers heb gedownload.

 

Overigens heb ik wel bemerkt dat er tussen de verschillende snelheidstest websites grote verschillen zijn, en ook welke browser je gebruikt. Ik heb bemerkt dat testen met de Chrome of Edge browser de beste resultaten geeft. Ik gebruik normaal de Firefox browser, maar deze blijkt dus niet altijd goed te werken bij snelheidstesten.

Toevoeging: bijkomend voordeel van de nieuwe router is dat de Wifi ineens 6x zo snel is. Ik zat altijd op gemiddeld 50 mb/s, zowel op de laptop als op de telefoon, maar nu zit ik ineens op minimaal 300 Mb/s. Niet dat je dat nodig hebt voor alleen browsen, maar toch goed om te weten dat de nieuwe Fritzbox ook snel Wifi omdersteund.


Hoi @Smaug toch leuk dat je zo’n goede ervaring hebt!

De Fritzbox 7590 heeft AC wifi, dus het klopt wel dat die een stuk sneller is dan bij de 7390.

Voor gewoon webbrowsen is 1Gbps natuurlijk enigzins ruim bemeten, maar bij downloaden van grotere bestanden en updates zal je merken dat het wel sneller gaat. Hier in huis ook totaal geen klachten met mijn gigabit internet hoor!


Dat doen ze goed bij XS. Jaren geleden had ik nog de 7360, die kon niet meer updaten naar een hogere FritzOS. Na slechts één telefoontje omgewisseld voor de 7590, geweldig! Super stabiele koperverbinding  ↓ 36,9 Mbit/s ↑ 10,1 Mbit/s met een uptime van weken. Wifi gemiddeld op 365,9 Mbit/s. 


 

Dat doen ze goed bij XS. Jaren geleden had ik nog de 7360, die kon niet meer updaten naar een hogere FritzOS. Na slechts één telefoontje omgewisseld voor de 7590, geweldig! Super stabiele koperverbinding  ↓ 36,9 Mbit/s ↑ 10,1 Mbit/s met een uptime van weken. Wifi gemiddeld op 365,9 Mbit/s. 

Ik heb kennissen die buiten de bebouwde kom van Dordrecht wonen, helemaal op de zuidpunt van het eiland bij de Moerdijkbrug, die zouden een moord doen voor de door u genoemde snelheden…...😏 Ik schaam me bijna om ze te zeggen wat ik nu voor snelheden heb…… ( 940 Mbit up en down op Ethernet, 300+ Mbit op de laptop en 150+ op de smartphone).

Het uitzicht is er wel veel mooier dan in de Vinexwijk waar ik woon, dat wel…...

 


Het is wel eens anders geweest met mijn snelheid, door teveel ruis in de verbinding naar het modem vanaf de ‘muur’ had ik veel errors. Maar door toepassing van een S/FTP naar het ISRA is deze veel stabieler geworden. Eerlijk gezegd ga ik liever voor stabiliteit dan voor snelheid.

Dat kan ik mij voorstellen, da’s een ‘buitengebied’, snelheden liggen daar helaas lager…  V.w.b. dat uitzicht, ook da’s anders dan in een stad of dorp.