Skip to main content

Beste KPN forum,

Ik ervaar al enige tijd problemen met mijn internetverbinding. Ik heb last van packet loss naar bijv fast.com, wat resulteert in een zeer trage en onbetrouwbare internetverbinding.

Uit een traceroute blijkt dat de packet loss optreedt op hop 4, wat een KPN node is. Dit suggereert dat het probleem ligt bij het KPN netwerk, en niet bij mijn eigen modem of router.

Door de 100% packet loss die ik ervaar op het KPN netwerk, is het voor mij onmogelijk om thuis te werken. Dit is erg frustrerend, aangezien ik door mijn baan genoodzaakt ben om thuis te werken.

De packet loss zorgt voor een zeer trage en onbetrouwbare internetverbinding. Dit maakt het onmogelijk om video calls te voeren, online te vergaderen of grote bestanden te downloaden.

In meetings is het erg frustrerend om constant te haperen of zelfs helemaal te worden weggegooid. Dit maakt het erg moeilijk om mijn werk goed te doen.

Ik hoop dan ook dat KPN dit probleem snel kan oplossen, zodat ik weer probleemloos thuis kan werken.

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het oplossen van dit probleem.

Extra informatie:

  • Internetverbinding: KPN glasvezel
  • Modem: Experia Box V10

 

 

Hoi,

 

Kijkend naar de packetloss op de eindbestemming is dat ~8-9%, dat is ongeveer evenveel als op hop 1; Dat suggereert dat het echte probleem dus veroorzaakt wordt op hop 1 of daarvoor (2).

Hop 3 / 4 kan je negeren. Die packetloss sleept niet door en is dus irrelevant (1, 2); Hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door icmp rate-limiting op de routers van KPN.

Kijk je naar de afwijking van pingtijden op hop 1, zie je dat deze ook een vrij grote bandbreedte heeft van 2.6ms tot ~160ms.

 

Ik denk dat de echte oplossing begint met kijken naar hoe de computer verbonden is met de Experiabox.

Als dit een laptop is kan je dit bijvoorbeeld met een netwerkkabel testen terwijl je vlak bij de Experiabox staat. Je kan dan nogmaals PingPlotter (of soortgelijk) runnen om te kijken of het probleem zich blijft voordoen.
Is dit het geval (en je weet zeker dat je niet alsnog stiekem via WiFi verbond), moet er meer richting de Experiabox gekeken worden. Deze is dan bijvoorbeeld defect, of je netwerk wordt overladen met verkeer.
Gaat de PingPlotter dan wel goed, moet je eerder richting de rest van je netwerk kijken. Mogelijk is de WiFi verbinding niet stabiel, of gebruik je PowerLine Ethernet en hapert deze.

Een andere test is om het eens op een andere computer te testen mocht je deze hebben. Boven in PingPlotter zie je namelijk ook "Failed to send ICMP packet with error code 32”. Dit zou eerder wijzen op een probleem op die specifieke PC mijns inziens.

 

Robin

1: https://www.linode.com/docs/guides/diagnosing-network-issues-with-mtr/#verify-packet-loss

2: https://www.pingplotter.com/fix-your-network/interpret-results/#:~:text=Follow%20the%20pattern%20to%20the%20source


Leuk je weer te zien, @RobinFlikkema .  En dank voor je uitgebreide antwoord.

@Daan123456789 : Ik sluit me bij Robin aan.  Ik zou ook de de manier van verbinden eens onderzoeken en absoluut een ander apparaat proberen.

Als de issues blijven zou je me kunnen helpen door nog een paar pingplots.  Liefst naar verschillende websites en/of game servers.  


Bedankt voor de analyse! Ik bevestig dat het probleem met packet loss zowel via bekabelde verbindingen als WiFi optreedt, vooral 's avonds. Na directe tests met de Experiabox via een netwerkkabel blijft het probleem bestaan, wat wijst op een issue dichtbij of met de Experiabox zelf.

Ik heb ook een andere computer getest, en het probleem blijft netwerkbreed aanwezig, wat een apparaatspecifiek probleem uitsluit. Dit suggereert dat het probleem mogelijk te maken heeft met netwerkcapaciteit of een defect aan de Experiabox.

Verder had ik ook ipv6 uitgezet, om te kijken of dat het beter maakte, in het begin leek het zo… maar nu gebeurd het weer.. 

@RobinFlikkema @Erwin van KPN any tips 😃???

Blijkbaar is het ook best consistent, elke ~3 minuten heeft z’n package loss

 


Kun jij je profiel invullen en mij daarna hier een seintje geven? (We pakken op het forum eigenlijk geen individuele cases meer op maar ik maak hier even een uitzondering.  Daarmee kan ik je nog geen garantie geven dat ik iets voor je kan doen maar ik wil sowieso die lijn even doormeten)


Hi @Erwin van KPN Top! Ik heb m’n profiel ingevuld, ben benieuwd!

 

Thanks alvast


Ik denk dat ik niet zo veel toe kan voegen op afstand; maar de 3 minuten is wel gek.

 

Bijna alsof er iets triggert elke 3 minuten. Als je heel veel apparatuur hebt aangesloten (bijvoorbeeld extra switches) kan je het nog eens heel simpel proberen met alleen 1 apparaat aangesloten. Het gehele netwerk blijft 1 broadcast domain en het kan zijn dat een ander apparaat iets verpest.

 

Verder ook wel gek is de melding in PingPlotter, maar deze heb ik nog nooit gezien en kan ik zo ook niet zoveel over vinden.

 

Robin 


Ik denk dat ik niet zo veel toe kan voegen op afstand; maar de 3 minuten is wel gek.

 

Bijna alsof er iets triggert elke 3 minuten. Als je heel veel apparatuur hebt aangesloten (bijvoorbeeld extra switches) kan je het nog eens heel simpel proberen met alleen 1 apparaat aangesloten. Het gehele netwerk blijft 1 broadcast domain en het kan zijn dat een ander apparaat iets verpest.

 

Verder ook wel gek is de melding in PingPlotter, maar deze heb ik nog nooit gezien en kan ik zo ook niet zoveel over vinden.

 

Robin 

@Daan123456789 Ik snap dat het potentieel veel werk kan zijn maar als jij de mogelijkheid hebt om het even zo sober mogelijk te testen zou dat wel heel erg helpen.  Dus: Pc/laptop ↔️ ethernetkabel ↔️  router.  Verder niks.   Dan kunnen we gelijk je eigen netwerk uitsluiten.


Oh, ik zal je lijn nog even doormeten.  kijken of daar iets geks uitrolt. kom er zo op terug.


Oh, ik zal je lijn nog even doormeten.  kijken of daar iets geks uitrolt. kom er zo op terug.

De meting geeft niet echt iets bijzonder weer.  Ik zie de afgelopen maand 2 onderbrekingen. Dat kun je zelf geweest zijn door een herstart van het modem. Of wellicht periodiek onderhoud of een update. In ieder geval niks geks.  Verder is de demping prima op je verbinding. 

Die sobere opstelling ben ik nu wel benieuwd naar.