Skip to main content

Ik ben op zoek naar een mogelijk tot contact met KPN maar dat is blijkbaar totaal onmogelijk. Mijn experia box is vandaag 3x uitgevallen. Dat heeft hij nog nooit eerder gedaan. Ik heb hem 3x aan en uit gedaan en dan werkt het weer. 

Hallo @erikmobiel Via deze weg kun je zeker contact krijgen en uiteraard zijn we ook bereikbaar via de telefoon, chat en social media. Uiteraard kijk ik graag met je mee. Wat zag je precies gebeuren, bij de uitval? Viel alles weg? En met welke kleur brandden de lampjes op het moment dat dit gebeurt? 

Ik kijk graag nog even met je mee, als het nog steeds aan de orde is. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?


Beste @erikmobiel, ik zie dat je niet meer gereageerd hebt, is het inmiddels opgelost? Als we nog iets voor je kunnen doen, laat het gerust weten. 


Nee probleem blijft voortbestaan. WiFi op telefoons valt uit. IP adres kan niet worden opgehaald of het duurt heel lang. 

Ik moet gemiddeld drie keer de experiabox uit het stopcontact trekken en weer aan doen. Alleen dan kunnen mijn telefoons contact maken met wifi


Hallo @erikmobiel Bijzonder vervelend dat het probleem er nog steeds is. Laten we dan kijken wat er aan de hand is. Speelt dit probleem alleen met wifi of ook via een bekabelde aansluiting? Zou je dat eens willen testen? En ik vroeg je al naar de lampje op de Experia Box. Zou je daar ook nog eens naar willen kijken? Zou je verder ook je gegevens in je Forum Profiel willen vermelden? 


Mobile telefoons kunnen geen IP adres krijgen. Tv werkt. Experia box Brandt groen. 

 

Als ik hem uit het stopcontact trek en er weer in maken de telefoons contact

 

Probleem is nu 2 weken aan de gang

 


Heb je de wifi tuner al gedaan?https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/login


Ja dat heb ik maanden terug al eens gedaan. Overigs bleek dit geen oplossing voor het langzame internet op de 1e verdieping. Alles werkte perfect tot 2 weken terug, beetje langzaam op de 1e verdieping,  maar dit probleem ontstond plotseling zonder duidelijke reden.. Ik zie op het internet veel mensen  met hetzelfde probleem. Bizar dat kpn dit niet kan oplossen. Heeel triest zeker als je bedenkt hoeveel ik elke maand betaal


Nou dat was een tijdje zo net de v10a. Nu hoor je daar niet zoveel over. Welke experiabox heb je?


Dag @erikmobiel Even voor de duidelijkheid. In je eerste bericht schreef je dat je Experia Box uitviel. Nu geef je aan dat je telefoons geen wifi-signaal ontvangen. Ik help je uiteraard heel graag, maar kun je me uitleggen wat precies het probleem is? Dan kan ik gericht op zoek naar een oplossing. 


Op dit moment kunnen 2 van de 3 telefoons in huis geen wifi krijgen. Een uur terug werkte alles. Dit gebeurt continu. Nu werkt mijn telefoon wel maar de volgende keer valt deze uit. Ze proberen contact te maken maar krijgen geen IP adres. Als ik de stekker uit de experia box trek en vervolgens weer start dan werkt alles weer goed. Echt super irritant en geen ruim 90 euro per maand waard.  Volgens mij moeten jullie een nieuwe box sturen. Lees ik ook op het internet


Je hebt dus enkel een probleem met wifi, begrijp ik @erikmobiel ? Als een Experia Box defect is, vervangen we hem uiteraard. Maar dan moeten we dan wel zeker weten: als je nu een andere Experia Box aansluit en het probleem blijft nog steeds bestaan ben je er niet mee geholpen. Daarom gaan we altijd eerst op onderzoek uit, zodat je in één keer goed geholpen bent en om die reden is het belangrijk om zo precies mogelijk te weten wat het probleem is. 

Je gaf eerder aan dat je ‘maanden geleden’ de wifi tuner hebt gedraaid. In de tussentijd kan er natuurlijk veel veranderen: de kwaliteit van je wifi is erg afhankelijk van de omgeving en andere apparatuur. Elk huis verschilt en de ultieme garantie dat je altijd en overal goede wifi hebt is lastig te geven. Vaak kunnen wel het één en ander verbeteren. Als het probleem dus alleen om wifi draait, wil je deze tool dan nogmaals draaien? Deze tool heeft veel verschillende uitkomsten en vaak ben je er goed mee geholpen. 


Dit is een totaal onzin antwoord. Het heeft niets te maken met zwak bereik of zo. Ik heb 3 telefoons. Liggen naast elkaar. 2 hebben verbinding via wifi de 3e kan geen verbinding maken. IP adres configuratie mislukt continu. De enige oplossing is de box uitdoen en daarna weer aan. Dan maakt alles  weer contact. later gebeurt hetzelfde en vaak weer met een ander apparaat. Dit vindt gemiddeld 4x per dag plaats 


@erikmobiel Misschien sluit het antwoord niet volledig aan bij wat je bedoelt, maar de term ‘onzin’ zou ik niet gebruiken. Hoe duidelijk je je probleem omschrijft, des te makkelijker wordt het om je te helpen. 

Het lijkt er een beetje dat dit probleem te maken met het switchen tussen de 2.4 Ghz en 5 Ghz wifi. Heb je trouwens een Experia wifi in gebruik? Als je deze niet hebt zo je eens kunnen proberen om je SSID's te splitsen.  Je kunt daarna je telefoons met een specifieke SSID laten verbinden en dan wordt er dus niet de hele tijd geswitched. 

 

Nog even wat extra achtergrondinformatie hierover, afkomstig uit dit topic. 

“In het algemeen, hoe dit werkt (voor zowel reguliere wifi als gastwifi) is dat een verbonden apparaat eerst door het roaming- en bandsteeringproces ingedeeld moet worden in een classificatie gebaseerd op bepaalde eigenschappen. Dit zijn de eigenschappen die het apparaat communiceert naar het access point (de Experia Wifi in dit geval). Aan de hand daarvan past het access point verschillende methodes van sturing toe. 

Nu zijn er een heleboel apparaten, met allemaal andere interfacemogelijkheden, drivers, overige software, etc... Al deze dingen bepalen waar een apparaat toe in staat is, en wat het apparaat communiceert naar het access point. 

Hierdoor kan het dus zijn dat het ene apparaat op een andere manier gestuurd wordt dan een andere. En ook heeft het apparaat zelf nog wat in de melk te brokkelen.

Op het moment dat een apparaat voor het eerst verbinding maakt met de gastwifi begint dat classificatieproces opnieuw. Hierbij kan het dan zijn dat het apparaat in eerste instantie verbindt met 2,4 Ghz. Dit is en keuze van het apparaat zelf, vaak gebaseerd op het feit dat 2,4 Ghz wat meer universeel is dan 5 GHz. Echter, geef op zo'n moment je apparaat wat tijd om de algoritmes hun werk te laten doen. Over het algemeen zal hij dan na een tijdje alsnog overspringen naar 5 Ghz. Alternatief kan het helpen om de wifi op je apparaat even uit en weer aan te zetten.

Verder kunnen roaming processen ook ontsporen als er geen beveiliging op zit. Je wilt niet hebben dat je apparaat constant heen en weer hopt tussen 2,4 en 5 Ghz en/of tussen verschillende access points. Daarom zitten er processen ingebakken om te tellen, en om te dempen waar nodig. Dit zorgt er dan voor dat een apparaat een poosje aan de zijlijn staat in afwachting van sturing vanuit het access point. Dit wil niet zeggen dat het apparaat op dat moment geen wifi heeft, alleen dat de keus daarin op dat moment vanuit het apparaat komt en niet vanuit het access point.


Ook zijn er apparaten die wel sturingscommando's vanuit het access point accepteren maar ze in de praktijk niet uitvoeren. Dit alles zorgt er dus voor dat er dus gedrag kan voorkomen dat onlogisch is of lijkt.”


Ik heb geen idee wat ik moet doen. Graag tv stapsgewijs instructies. 

 

Vandaag is die weer 2x uitgevallen. Ik blijf het wonderlijk vinden. Tot 2 weken terug nooit problemen. Dit komt plotseling zonder duidelijke oorzaak en blijkbaar geen oplossing


Dag @erikmobiel Heb je de link uit mijn vorige bericht al bekeken en geprobeerd dit te doen. Het stappenplan wijst zichzelf en ik kan het niet duidelijker uitleggen dan het daar staat. 


Reageer