Skip to main content
Antwoord

Daadwerkelijke internetsnelheid is 100 lager dan het contract (200Mb/s)

• November 20, 2025
  • 20 reacties
  • 175 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

De internet snelheid komt sinds installatie nooit boven de 100Mb uit, terwijl ik een abonnement voor 200Mb.

Op advies van helpdesk al getest op verschillende devices, verschillend WiFi punten en via de vaste kabel, maar geen hogere snelheid beschikbaar. Uiteindelijk ook nog getest met vaste netwerkkabel rechtstreeks op router met een laptop met 1Gb netwerk poort, maar snelheid komt nooit boven de 100Mb (blijft rond 96Mb).

Reeds gecheckt met de helpdesk, maar is mijn abonnement wel goed ingesteld? Op verschillende sites voor internetsnelheid testen lijkt de snelheid wel beperkt te worden net voor de 100Mb.

Beste antwoord door joey92

de 7590AX is niet geschikt voor Pairbonding. enkel de 7583 is geschikt voor Pairbonding.

als je dus inderdaad een Pairbonding verbinding hebt, gaat dit niet werken met de 7590AX. dan kom je niet hoger dan de 100mbit die je nu hebt.

20 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 20, 2025

Heb je wel een utp kabel cat6 gebruikt? Welke snelheid komt er volgens het modem binnen? Kan je zien als je inlogd. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 20, 2025

Dit komt er binnen volgens mijn eigen  Fritz!box 7590 AX:

Internet

Aanbieder: KPN

verbonden sinds 20-11-2025, 11:58 uur

Snelheid: ↓ 108,7 Mbit/s ↑ 30,4 Mbit/s

DSL

verbonden ↓ 111,2 Mbit/s ↑ 31,1 Mbit/s

De monteur is langs geweest en had geen Y kabel bij. Die is opgestuurd door KPN en ik hoefde die kabel in de wandcontactdoos te doen en in mijn modem.

Overigens had ik die snelheid ook met een enkelvoudige aansluiting. Het lijkt wel of er een poort bij KPN niet open staat waardoor de bonding niet werkt.

• November 20, 2025

Jij hebt pairbonding? Volgens mij ondersteund de Fritz!box 7590 dat niet. Je moet een ander model hebben denk ik.

Heb je die Fritzbox van KPN? 

Citaat:

Je kunt een FRITZ!Box huren bij ons. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt. 

Dus je moet de 7583 hebben denk ik.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Toine61 en welkom bij de KPN Community. Goed dat je je vraag hier stelt! 

Jij hebt pairbonding? Volgens mij ondersteund de Fritz!box 7590 dat niet. Je moet een ander model hebben denk ik.

Heb je die Fritzbox van KPN? 

Citaat:

Je kunt een FRITZ!Box huren bij ons. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt. 

Ik vermoed ook dat het hem hier in zit. Ook in een ander topic wordt dit benoemd: Wat is het verschil tussen de Fritz!Box 7583 en 7590? | KPN Community

Mocht je geen pairbonding hebben, heb je het dan ook met het KPN modem getest die je bij je abonnement hebt gekregen? Puur om te kijken of je daar wel de juiste snelheid op haalt. 
Ik ben benieuwd!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 21, 2025

Dat treft ik heb de FRITZ!Box 7590AX en zou het dus moeten doen.

Nog andere ideeen wat het kan zijn?

Leen59
Wijsgeer
  • November 21, 2025

Als je pairbonding hebt dus de 7583. Het is mij niet duidelijk wat je nu hebt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 21, 2025

Ik heb de Fritz!box 7590 AX en pairbonding. De Fritz!box zit aangesloten met een Y kabel van KPN

Leen59
Wijsgeer
  • November 21, 2025

Wat ik hierboven lees is de 7590 AX niet geschikt voor pairbonding, of mis ik iets?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • November 21, 2025

de 7590AX is niet geschikt voor Pairbonding. enkel de 7583 is geschikt voor Pairbonding.

als je dus inderdaad een Pairbonding verbinding hebt, gaat dit niet werken met de 7590AX. dan kom je niet hoger dan de 100mbit die je nu hebt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 21, 2025

Volgens de monteur van KPN die bij mij is geweest zou het wel moeten kunnen met de 7590AX. Ik lees overal dat KPN deze ook uitleverd voor VDSL en geschikt is voor pairbonding.

Leen59
Wijsgeer
  • November 21, 2025

Citaat:

• November 21, 2025

Ik lees overal dat KPN deze ook uitleverd voor VDSL en geschikt is voor pairbonding.

Waar lees je dat dan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

Ben inmiddels van modem geswitched en alles werkt nu. Overigens buitengewoon slechte service van KPN. Alleen maar diensten verlenen op hun eigen producten die je kunt huren. Zelfs voor storingen oplossen in hun eigen lijnen schromen ze niet om je te laten betalen.

Leen59
Wijsgeer
  • November 29, 2025

Welk modem is het geworden?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

De Fritz!Box 7583 VDSL en dan de oudere variant.

Leen59
Wijsgeer
  • November 29, 2025

Dus toch 🤙🏻

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 29, 2025

De Fritz!Box 7583 VDSL en dan de oudere variant.

De oudere variant van een Fritz!Box 7583 is een Fritz!Box 7581.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 29, 2025

ook de 7583 kent 2 varianten. de 7583 zonder het woordje vdsl. en de 7583 vdsl. 

het verschil zit erin dat de 7583 geen adsl ondersteund. maar wel G.fast. deze techniek is in Nederland nooit gebruikt. maar in Duitsland zijn er wel plekken waar dit gebruikt wordt.

de 7583 vdsl ondersteund dus wel adsl, maar weer geen G.fast.

bekent probleem is dat de 7583 problemen kent met Pair bonding verbindingen op langere afstanden >500m afstand vanaf de wijkcentrale. hierom is dus later de 7583 vdsl in het leven geroepen met dus andere dsl chips aan boord.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • December 1, 2025

volgens mij kan je de Snelheid instellen bij een fritzbox

dus als je die op 200 up en down zet zou je gewoon gebruik kunnen maken van 200 Mb/s

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 1, 2025

Werkt niet bij een kopere kabels. In mijn geval moeten 2 lijnen bij elkaar gebracht worden (pairbonding). Gelukkig werkt het nu en heb ik de gewenste snelheid