Skip to main content

De reis met KPN richting incasso en kantonrechter

• September 24, 2025
  • 45 reacties
  • 798 keer bekeken

Ik neem jullie de komende periode graag mee in het gevecht tegen KPN. Eigenlijk heel simpel. Wegens verhuizing op een tijdelijk adres. Hierna een ander adres. Op beide adressen geen KPN glasvezel. Niet de diensten die KPN aanbiedt, die ik nu heb. Dus het contract kan niet doorlopen. En daarover zijn de Algemene Voorwaarden van KPN heel helder. Dan kan het contract voortijdig worden opgezegd. Inmiddels meerdere mails, zelfs aangetekend, verstuurd naar opzeggen@kpn.com. Geen enkele inhoudelijke reactie, anders dan de standaard ontvangstbevestiging. Zelfs niet op een aangetekende mail waarvan de ontvangst bevestigd is…. Nu een factuur gekregen met de resterende termijn tot einde contract. Vandaag gebeld (wederom) met KPN, althans weer zo’n callcenter. Aangegeven dat ik het gesprek heb opgenomen. De antwoorden die de medewerker geeft zijn werkelijk bizar. Maar voor een mogelijke juridische procedure heel goed. En geen oplossing natuurlijk. Welnu, dat wordt storneren, traject incasso en juridische procedure. Als KPN dan nog niet wakker is…. Immers KPN zal uiteindelijk een executoriale titel moeten halen bij de kantonrechter wil ze de centjes krijgen waar ze dan denkt recht op te hebben. Ik snap best dat het een bijzondere situatie is, maar de wereld van chatbots en incompetentie vieren hoogtij. 
Ik sta volledig in mijn recht, nogmaals de Algemene Voorwaarden zijn helder. De uitschrijving van de gemeente is ook al opgestuurd. En ook daar geen reactie op gekregen. KPN zet zelfs ineens mijn abonnement terug op het adres waar we al niet meer wonen. Het bewijs ligt voorhanden. 
Een prima dossier voor een uurtje zitting. En aan de ene kant wel leuk om dit mee te gaan maken.. Oké ik geef toe, ik ben jurist. 

Kortom we gaan er maar voor en hou (jullie) de lezers op de hoogte….

45 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 24, 2025

Beste ​​​​​@Abonnee Bos, KPN kan gewoon internet leveren op je nieuwe adres begrijp ik, dus het is een vergelijkbare dienst en je kunt niet kosteloos opzeggen. De voorwaarden daar zijn wat verwarrend, ik dacht er eerst ook anders over, maar een moderator heeft daar verduidelijking in verschaft op het forum (Eigenlijk zouden ze het een keer duidelijker moeten formuleren in de voorwaarden).

Dat het geen glasvezel is of langzamer werkt, maakt juridisch gezien niet uit. Als je het toch laat voorkomen, kan het je waarschijnlijk veel kosten en ellende opleveren (Zoals BKR registratie enzovoort).
Is dat risico het voor jou waard?

1. Je kunt er dus inderdaad voor kiezen het risico te nemen dat je de mist in gaat en met torenhoge kosten komt te zitten. KPN weet echt wel wat ze wettelijk doen, hun voorwaarden worden juridisch getoetst.
  2. Contract uitzitten.
  3. Afkoopsom betalen.

Ik voeg hier nog een linkje toe naar een vergelijkbaar topic ter info, je kan daar de reactie van ​@Sanne van KPN lezen, hierover.

Kan mijn abonnement worden opgezegd omdat er geen glasvezel is na verhuizing? | KPN Community

Voorwaarden:
13.2 Tussentijds opzeggen

De overeenkomst kan alleen tussentijds worden opgezegd:
• Als we iets aan de overeenkomst of aan de tarieven veranderen en u daardoor de overeenkomst kunt opzeggen. Meer daarover leest u hieronder
• Als we onze verplichtingen niet nakomen en de niet nakoming zo ernstig is dat het terecht is dat u opzegt
• Als u een openbare elektronische communicatie dienst, zoals internet of (mobiele) telefonie, afneemt en de daadwerkelijke kwaliteit van de diensten voortdurend afwijkt van wat met u is afgesproken
• Als u verhuist naar een plaats waar we de dienst of een vergelijkbare dienst niet kunnen leveren
• Bij overlijden

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Dat het geen glasvezel is of langzamer werkt, maakt juridisch gezien niet uit.

Staat heel duidelijk in het contract minimale snelheid van 75%. Als iemand glasvezel van b.v 500Mbs of hoger had, is minimale snelheid 375Mbs, en dit in geen geval te halen bij koper dus juridisch een niet naleven van contractuele verplichting, dus een rechtmatige grond tot ontbinding van het contract.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 24, 2025

Dit stukje bereft de beschikbare snelheid op het nieuwe adres, wanneer je verhuist wordt de snelheid aanpast naar dat adres, tevens ook de prijs. Wanneer die beschikbare snelheid niet minimaal 75% beschikbaar is kan je ontbinden. Dit is hoe ik denk waar dit stuk tekst op gebaseerd is.

Leen59
Wijsgeer
  • September 25, 2025

Abonnee Bos is jurist, dus die zal wel weten hoe die de voorwaarden moet interpreteren. Hij/zij vraagt ook niet om advies, maar doet verslag van de “zaak”.

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

Dankjewel voor de reacties. De snelheid op het nieuwe adres is maximaal 7Mbit sec. En dat is inderdaad minder dan 75% dan 1Gb wat nu het geval is. En dan dreigen ze ook nu weer met een BKR registratie. Dat kan alleen bij kredieten. Laat je niet sollen door KPN. We gaan het zien. Ook als ik de procedure verlies laat ik het natuurlijk weten. Maar ik ben ervan overtuigd dat de ‘knappe koppen’ van KPN weten wat ze doen. (Cynisch). En bovendien heb ik gespreksopnames van telefonische contacten met andere zienswijze van medewerkers van/namens KPN. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Hopelijk heb je wel gezegd dat je die gesprekken opneemt anders is het ontoelaatbaar bewijsmateriaal 

• September 25, 2025

En dan dreigen ze ook nu weer met een BKR registratie. Dat kan alleen bij kredieten. 

Providers hebben onderling nog een ander systeem wat er voor zorgt dat een andere provider je niet zal accepteren als nieuwe klant als je een betalingsachterstand hebt. Dat is inderdaad geen BKR. Hoe het wel heet weet ik nu ff niet.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 25, 2025

@Marlon92 , volgens mij bedoel je  Preventel.

→  bron

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 25, 2025

Ik neem jullie de komende periode graag mee 

Dit kan wel eens een lange reis worden. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 25, 2025

De koninklijke weg is natuurlijk een schriftelijke klacht indienen bij kpn en als daar geen oplossing uitkomt naar de geschillencommissie te gaan. Ik ga deze soap in ieder geval niet volgen.

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • September 25, 2025

Als jurist in spe een interessant verhaal. Echter maakt het geloof ik niet uit dat op je nieuwe adres geen glasvezel ligt. Als KPN daar via een andere weg wel internet kan leveren, via bijvoorbeeld DSL, heb je geen geldige reden tot ontbinden van het contract aangezien KPN daar wel gewoon kan leveren, alleen niet de snelheid die jij graag wilt. De snelheid die KPN daar wel kan leveren, daar 75% van niet halen is volgens mij pas een geldige reden tot ontbinding. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 25, 2025

@Flitsend natuurlijk wordt het abonnement beëindigd in dit geval. Waarschijnlijk zal het een stuk onwetendheid zijn geweest van de betreffende medewerker  gewoon omdat deze situatie zelden voor komt. En natuurlijk is daar iets van te zeggen. Maar TS kiest zo lijkt het voor de botte bijl.

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • September 25, 2025

@Flitsend natuurlijk wordt het abonnement beëindigd in dit geval. Waarschijnlijk zal het een stuk onwetendheid zijn geweest van de betreffende medewerker  gewoon omdat deze situatie zelden voor komt. En natuurlijk is daar iets van te zeggen. Maar TS kiest zo lijkt het voor de botte bijl.

Ik kan me eigenlijk geen andere uitkomst voorstellen, lijkt mij iets wat desnoods via een klacht prima opgelost had kunnen worden, maar ik ben benieuwd. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 25, 2025

Ik weet een hoop over KPN maar gelukkig niet alles. Dus of de topicstarter kan opzeggen of niet weet ik niet. Daar zal denk ik de juridische afdeling nu over gaan als dat de weg is welke meneer/mevrouw bos gaat volgen.

Maar het lijkt mij dat verhuizen naar een gebied waar KPN wel kan leveren op de koperlijn geen geldige reden is. In theorie zou ik dan voor de verhuizing KPN kunnen aanvragen met een welkomscadeau zoals een nieuwe tv. En als die binnen is lekker verhuizen naar een nieuw adres waar geen glas ligt. 
Het contract ga je aan voor 1 of 2 jaar en gekoppeld zit dan altijd een korting of kado. Anders zou de klant een maandelijks opzegbaar abonnement moeten afnemen, daar zit geen actie op. 

• September 25, 2025

Maar het lijkt mij dat verhuizen naar een gebied waar KPN wel kan leveren op de koperlijn geen geldige reden is. In theorie zou ik dan voor de verhuizing KPN kunnen aanvragen met een welkomscadeau zoals een nieuwe tv. En als die binnen is lekker verhuizen naar een nieuw adres waar geen glas ligt. 

Verhuizen kost meer dan dat die tv waard is hoor. Dus om hiervoor te verhuizen lijkt me niet interessant 😁

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

Dank voor jullie reacties wederom. Het voordeel van rechtspraak is dat er ook duidelijkheid komt voor anderen. Zo mag een provider ook niemand signaleren als er sprake is van een juridisch geschil. Daar is jurisprudentie over. En dat is wat anders dan een wanbetaler. Ik zal verderop in het proces aanbieden dat KPN het geld bij een advocaat of notaris op een derdenrekening kan plaatsen in afwachting van de uitkomst van een procedure. Het geschil is eigenlijk simpel. Als er betaald wordt voor een Ferrari en na verhuizing kan KPN alleen een Fiat Panda aanbieden kan het contract worden opgezegd. Aantoonbaar is er vanaf mei 2025 frequent contact geweest met KPN, zonder enige helder uitleg/afdoening. En zelfs geen reactie op aangetekende stukken… ergens houdt het helaas op. 

• September 25, 2025

@Abonnee Bos hou er wel ff rekening mee dat jij degenen bent die gaat verhuizen. Niet KPN. 

Op het nieuwe adres is maar 7 mbit beschikbaar. Is er geen Sneller Internet Buitengebied beschikbaar? Want dan zou de snelheid opgekrikt kunnen worden

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

Hé Marlon, kijk even naar de Algemene Voorwaarden voor consumenten. Daarin lees je dat het initiatief voor verhuizing niet relevant is. Maar dank voor je bericht.

• September 25, 2025

Hé Marlon, kijk even naar de Algemene Voorwaarden voor consumenten. Daarin lees je dat het initiatief voor verhuizing niet relevant is. Maar dank voor je bericht.

Waarom plaats je hier niet even de bewuste paragraaf waar je op doelt? Dan weten we waar we het over hebben. Want dit is langs elkaar heen praten wat je nu doet.

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

De 4e Bullit. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Dit stukje bereft de beschikbare snelheid op het nieuwe adres, wanneer je verhuist wordt de snelheid aanpast naar dat adres, tevens ook de prijs. 

Wat is dan van toepassing als KPN eenzijdig de snelheid (en abonnement) aanpast? Je mag 2 opties kiezen

1. KPN wijzigt het contract, en volgens zijn algemene voorwaarden mag de consument het contract ontbinden
    Als we iets aan de overeenkomst of aan de tarieven veranderen en u daardoor de overeenkomst kunt opzeggen. Meer daarover leest u hieronder
  2. KPN kan op nieuwe adres geen vergelijkebare snelheid leveren, en dan is weer de algemene voorwaarden van toepassing, de consument mag ook zijn contract ontbinden.
    Als u verhuist naar een plaats waar we de dienst of een vergelijkbare dienst niet kunnen leveren

Hopelijk heb je wel gezegd dat je die gesprekken opneemt anders is het ontoelaatbaar bewijsmateriaal 

Je mag een gesprek, waar je zelfs een deelnemer bent, altijd opnemen voor eigengebruik en voor rechtszaken. Ook je mag de gesprekopname zonder rechtspraak een leidinggevende van de klantenservicemedewerker toesturen om het standpunt van het bedrijf over de kwestie te vragen. Als het standpunt van het bedrijf hetzelfde van de KS-medewerker is, is een grond meer om een rechtszaak te starten.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

ik ben reuze benieuwd hoe dit afloopt

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

ik ben reuze benieuwd hoe dit afloopt

Ik ook, maar terug van 1000 Mb/s naar 7 Mb/s kan toch niet als een ‘vergelijkbare dienst’ worden gezien.

Een KBR registratie geldt overigens niet alleen voor kredieten of hypotheken, een betalingsachterstand bij een ‘leverancier’ van welk dienst dan ook, kán leiden tot een BKR registratie.     

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

Dag Berrie, een BKR registratie kan alleen bij leningen en kredieten en andere geregistreerde financiële producten. Dit geldt voor telefoonproviders alleen voor mobiele abonnementen met aankoop telefoon boven de €200,-. Zie daarvoor ook de website van het BKR. Andere incassozaken niet. Ik ben benieuwd op basis waarvan jij anders denkt.

• Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

€250,-