Skip to main content

De titel is denk ik duidelijk genoeg, maar voor de volledigheid. Ik ben blij met de 1GB/s snelheid maar ik vraag mij gewoon af of KPN ook 2GB/s gaat aanbieden en of hier al plannen voor zijn. En welke ExperiaBox hier dan bij zal horen.

Pure nieuwsgierigheid, maar waar heb je die mega snelheden voor nodig?


Pure nieuwsgierigheid, maar waar heb je die mega snelheden voor nodig?

Om eerlijk te zijn nergens voor, haha. Ik stream af en toe op Twitch, terwijl er gelijktijdig een streamingsdienst aan staat en gegamed wordt. Het is meer dat ik het fijn vind om de optie en eventueel extra overhead te kunnen hebben. Kortom, het is meer een luxe dienst en pure nieuwsgierigheid of KPN het ook gaat aanbieden. 


Met 1GB/s heb je toch al meer dan voldoende over? Ik heb een 100 mbit abonnementje en stream van alles tegelijk, gaat prima!
Ik zou dat geld lekker aan iets anders uitgeven😊


Met 1GB/s heb je toch al meer dan voldoende over? Ik heb een 100 mbit abonnementje en stream van alles tegelijk, gaat prima!
Ik zou dat geld lekker aan iets anders uitgeven😊

Zeker waar, maar vind het gewoon een fijn idee om opties te hebben. Ben ook gewoon benieuwd of de V10a het bijvoorbeeld aan zou kunnen deze snelheden. Ik gok dat de V10a het wel aan kan maar dat de RJ45 poortjes niet hoger dan 1GB/s zullen gaan. Maar de tijd zal het leren, nogmaals het is pure interesse.


Weer van die reacties die geen antwoord zijn op de vraag van @Karoi 😎

Als KPN daar mee komt zal zij dat bijtijds aankondigen.

De XGS-PON-glaskasten kunnen al tot 10Gbit/s aan, alleen moeten er dan ook nog geschikte routers komen @Karoi 

 


Delta had zelfs 8Gbps. maar om niet bekende reden is dat aanbod verdwenen. Ook hadden ze in het aanbod helemaal geen router met ethernetpoorten voor die snelheid.

Nu wel, een niet zo beste Nokia (o.a. geen bridge) met 1x een 2.5Gbps poort.


@Karoi Probleem is dat KPN nog maar een relatief klein deel van alle aansluitingen op XGS-PON levert. Daar is meer dan 1 Gbit technisch geen probleem (los van de router en zo).

Maar dat overgrote andere deel van de aansluitingen in Nederland zijn GoF (gigabit over fiber) en dat betekent dat het technisch ook niet mogelijk is. De poorten van de apparatuur in de PoP waar jouw kabeltje uiteindelijk op zit, zijn maximaal 1 Gbit-geschikt.

Dus als het komt, dan is het alleen voor bepaalde klanten. Dat aantal adressen groeit wel elke dag omdat de uitrol momenteel zo hard gaat (en dat is allemaal XGS-PON). En uiteraard worden in de toekomst ook die GoF adressen wel voorzien van nieuwe apparatuur in de PoP maar je kan niet alles tegelijk doen. Ook niet als je KPN heet.

 

Delta kan dit wel omdat zij pas relatief kort aanleggen en de plekken met oudere GoF apparatuur makkelijker konden uitbreiden. Dat waren er niet zoveel als nu bij KPN.


Weer van die reacties die geen antwoord zijn op de vraag van @Karoi 😎

Als KPN daar mee komt zal zij dat bijtijds aankondigen.

De XGS-PON-glaskasten kunnen al tot 10Gbit/s aan, alleen moeten er dan ook nog geschikte routers komen @Karoi 

 

Ik ben gewoon benieuwd waar hij die hoge snelheden voor nodig heeft. Daar is toch niets mis mee?


Weer van die reacties die geen antwoord zijn op de vraag van @Karoi 😎

Als KPN daar mee komt zal zij dat bijtijds aankondigen.

De XGS-PON-glaskasten kunnen al tot 10Gbit/s aan, alleen moeten er dan ook nog geschikte routers komen @Karoi 

 

Ik ben gewoon benieuwd waar hij die hoge snelheden voor nodig heeft. Daar is toch niets mis mee?

Maar zoals je ziet verzandt de discussie. Daarom is een vraag beantwoorden met een vraag niet echt verstandig. 


@Karoi Probleem is dat KPN nog maar een relatief klein deel van alle aansluitingen op XGS-PON levert. Daar is meer dan 1 Gbit technisch geen probleem (los van de router en zo).

Maar dat overgrote andere deel van de aansluitingen in Nederland zijn GoF (gigabit over fiber) en dat betekent dat het technisch ook niet mogelijk is. De poorten van de apparatuur in de PoP waar jouw kabeltje uiteindelijk op zit, zijn maximaal 1 Gbit-geschikt.

Dus als het komt, dan is het alleen voor bepaalde klanten. Dat aantal adressen groeit wel elke dag omdat de uitrol momenteel zo hard gaat (en dat is allemaal XGS-PON). En uiteraard worden in de toekomst ook die GoF adressen wel voorzien van nieuwe apparatuur in de PoP maar je kan niet alles tegelijk doen. Ook niet als je KPN heet.

 

Delta kan dit wel omdat zij pas relatief kort aanleggen en de plekken met oudere GoF apparatuur makkelijker konden uitbreiden. Dat waren er niet zoveel als nu bij KPN.

Ah duidelijk. Thanks.


Weer van die reacties die geen antwoord zijn op de vraag van @Karoi 😎

Als KPN daar mee komt zal zij dat bijtijds aankondigen.

De XGS-PON-glaskasten kunnen al tot 10Gbit/s aan, alleen moeten er dan ook nog geschikte routers komen @Karoi 

 

Ik ben gewoon benieuwd waar hij die hoge snelheden voor nodig heeft. Daar is toch niets mis mee?

Geen probleem hoor, maar ik heb mijn antwoord gekregen :)


Weer van die reacties die geen antwoord zijn op de vraag van @Karoi 😎

Als KPN daar mee komt zal zij dat bijtijds aankondigen.

De XGS-PON-glaskasten kunnen al tot 10Gbit/s aan, alleen moeten er dan ook nog geschikte routers komen @Karoi 

 

Ik ben gewoon benieuwd waar hij die hoge snelheden voor nodig heeft. Daar is toch niets mis mee?

Maar zoals je ziet verzandt de discussie. Daarom is een vraag beantwoorden met een vraag niet echt verstandig. 

Toch zijn dat mijns inziens de beste discussies voor de meelezer. Die kan zich dan immers een beter beeld vormen van het nut (of onzinnigheid) van die hogere bandbreedtes.

Het is goed dat de ontwikkelingen doorgaan maar we moeten ons als consument vooral niet laten vangen door die ontwikkelingen. Zelf heb ik een 200Mbps abonnement en dat is voor ons (geen kleinverbruikers) voorlopig meer dan voldoende. Het is ook niet voor niets dat we de prijzen van de abonnementen met de hoogste bandbreedtes relatief gezien steeds goedkoper zien worden, blijkbaar is de vraag naar dergelijke abonnementen laag en dat snap ik ook wel.


Het punt met die wedervragen elke keer is dat een relatief simpele vraag, inderdaad kan verzanden in een discussie. En dat is ook prima maar daarvoor is een topic niet bedoeld. Dat hoort thuis in de categorie Huiskamer. Of desnoods wel in deze categorie maar dan met een apart discussie-topic.

 

@Karoi Als je je antwoord hebt gekregen dan kan je die reactie aanmerken als antwoord. Dit hele topic zal dan gemarkeerd worden als beantwoord. 


Het punt met die wedervragen elke keer is dat een relatief simpele vraag, inderdaad kan verzanden in een discussie. En dat is ook prima maar daarvoor is een topic niet bedoeld. Dat hoort thuis in de categorie Huiskamer. Of desnoods wel in deze categorie maar dan met een apart discussie-topic.

Ik ben een hele andere mening toebedeeld. Ik vind het juist belangrijk om dergelijke discussies in het oorspronkelijke topic te houden. De meelezers die via Google zoekt en op dit topic uitkomt ziet dan ook de discussie en dat is mijns inziens belangrijk.


Met 1GB/s heb je toch al meer dan voldoende over? Ik heb een 100 mbit abonnementje en stream van alles tegelijk, gaat prima!
Ik zou dat geld lekker aan iets anders uitgeven😊

Zeker waar, maar vind het gewoon een fijn idee om opties te hebben. Ben ook gewoon benieuwd of de V10a het bijvoorbeeld aan zou kunnen deze snelheden. Ik gok dat de V10a het wel aan kan maar dat de RJ45 poortjes niet hoger dan 1GB/s zullen gaan. Maar de tijd zal het leren, nogmaals het is pure interesse.

De v10a heeft qua chipset niks aan boord wat een snelheid hoger dan 1gb aan kan. Evenals een v10 en een box12.

Mocht kpn dit in de toekomst aanbieden dan zal het of met eigen apparatuur moeten of een nieuw door KPN geïntroduceerd modem. Ik gok dat dit, net als een propositie wijzigingen pas zou communiceren op het moment dat KPN alles gereed heeft en het ook live kan gaan. Maar ik kan je hier weinig over vertellen want ook wij als medewerker weten het dan best last-minute. 


Als ze me niet zouden begrenzen zou ik het hier al kunnen halen mits de verzender het ook aan kan e.d.

Als je een 2,5 gbit router neerzet op een XGS-PON lijn kun je wel ~1015 mbit halen op een 1 gbit verbinding, in plaats van ~940 mbit.

Is toch je spel van steam weer ietsje sneller binnen, mits steam ook meewerkt. scheelt toch zeker een aantal seconden. niet dat het nodig is of ik dat nodig heb, maar gewoon omdat het kan.

 


het gaat er niet om of je het nodig hebt. dat is totaal niet belangrijk. als iemand 2gbit of meer wilt, dan is dat een keuze….net zoals iemand bijvoorbeeld een snelle auto koopt en dat andere zeggen,,,,jah waarom een snelle auto? dat heb je toch niet nodig. kortom, kpn moet gewoon meegaan met de concurrentie. als ik op mijn adres delta kon bestellen, had ik het wel gedaan. zelfde prijs en dubbele download snelheid!


kortom, kpn moet gewoon meegaan met de concurrentie.

Dat is mijns inziens nergens voor nodig.

 

... en dubbele download snelheid!

Die je, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nooit zult/kunt gebruiken omdat er vrijwel geen sites zijn die jou data met die snelheid kunnen aanleveren. 


Over auto’s gesproken; Gemiddelde auto van Toyota kan maar 150 kilometer per uur terwijl de gemiddelde Porsche wel 300 kan! Toyota moet gewoon mee met de concurrentie en ook 300km per uur! Weg met de focus op stabiliteit, veiligheid en wegligging, ik wil die pure PK’s zien!

 

Is een beetje hetzelfde of niet? 


Toyota biedt ook snelle sportwagens aan.


….

Mocht kpn dit in de toekomst aanbieden dan zal het of met eigen apparatuur moeten of een nieuw door KPN geïntroduceerd modem. Ik gok dat dit, net als een propositie wijzigingen pas zou communiceren op het moment dat KPN alles gereed heeft en het ook live kan gaan. Maar ik kan je hier weinig over vertellen want ook wij als medewerker weten het dan best last-minute. 


Klopt, helemaal @Ik_Combineer, als er nieuws of updates te melden zijn, dan doen wij dat zodra het kan!

 

…. kortom, kpn moet gewoon meegaan met de concurrentie. als ik op mijn adres delta kon bestellen, had ik het wel gedaan. zelfde prijs en dubbele download snelheid!


Omdat jij het zegt! 😉💁🏾

​​​​

 


4gbit, kijk dat zijn mooie berichten. Ik neem het meteen indien beschikbaar op mijn adres. Top dat er meegegaan wordt met de concurrentie. Goed bezig KPN


Zelfs liever niet dat KPN meegaat met de concurrentie en 2Gb gaat aanbieden. Daarvoor moeten er veel kosten worden gemaakt die met het beperkt aantal afgenomen 2 Gb abonnementen niet goed gemaakt kunnen worden.

Gevolg is dat dat de prijs van de lagere snelheden omhoog zal gaan.


Zelfs liever niet dat KPN meegaat met de concurrentie en 2Gb gaat aanbieden. Daarvoor moeten er veel kosten worden gemaakt die met het beperkt aantal afgenomen 2 Gb abonnementen niet goed gemaakt kunnen worden.

Gevolg is dat dat de prijs van de lagere snelheden omhoog zal gaan.

@Ed W. Helaas ben je te laat met je hoop. Zie bovenstaande. KPN introduceert vanaf 23 oktober 4Gbit abonnementen. 

En nee, daarvoor hoeven niet veel kosten gemaakt te worden. Dat geldt namelijk alleen voor XGS-PON aansluitingen en daar was alles al met voorbedachte rade geschikt gemaakt voor hogere snelheden.


@Ward_ Maakt ook niet uit. Maar geloof me, al vallen de kosten misschien mee, KPN zal die best terug willen  verdienen.
Voorlopig zie ik persoonlijk met mijn 50/50 abonnement, dat in de praktijk 71/86 haalt de zin van die hoge snelheden van 2 en 4 Gb niet.
Wellicht dat in de toekomst die snelheden wel zinvol zijn.


Reageer