Skip to main content
Beantwoord

DigID app werkt niet via KPN Wifi verbinding

• March 19, 2026
  • 31 reacties
  • 695 keer bekeken

Ik heb dezelfde problem. Ik had al contact met Digid ze weten van niets. Dus het problem ligt bij KPN maar ze doen alsof ze niets weten.  Ik denk dat ga ik Radar over schrijven.

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je aangemaakt

Beste antwoord door Maja van KPN

Welkom op de community ​@Maja1951, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat jammer dat je problemen hebt met DigiD, dat is toch wel eens van de dingen waarvan het belangrijk is dat je er altijd gebruik van kunt maken!

Heb je alleen een mobiel nummer met Prepaid en geen vast aansluiting? Of heb je wel een vaste internetaansluiting en is dat waar het mis gaat? 

• Als het mis gaat via de vaste internetaansluiting, zou je dan een instelling je modem willen veranderen om te kijken of dat een verschil maakt? Dit is niet iets dat we vanaf afstand voor jou kunnen doen, dus ik leg even uit hoe je dit zelf aan kunt pakken:Je kunt de instelling IPv6 uitzetten door in te loggen op de webinterface via 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. De inloggegevens staan op de sticker achterop het modem als je nog nooit eerder ingelogd hebt. Ga vervolgens naar het tabje van Internetverbinding > IPv6 en klik op het groene schuifje om hem grijs te maken. Laat je weten of het gelukt is, en of het een verschil maakt?
  • Als je géén vaste internetaansluiting hebt en alles via je Prepaid nummer doet, zou je dan je toestel eens uit willen zetten en weer opnieuw op laten starten? Kan best zijn dat alles weer werkt als je opnieuw verbinding maakt met het mobiele netwerk.

Ik hoor graag of het weer lukt met DigiD!

31 reacties

• March 19, 2026

Bij mij werkt de Digid gewoon via de thuiswifi ​@Maja1951 

Als je thuis bekabeld met een pc inlogt of met een mobiel via 4G/5G lukt het dan wel?

Wat voor (fout)melding krijg je als het via de wifi tuis gaat?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 19, 2026

Ik heb geen mobile internet maar prepaid want alles ik regel via internet (gespreken via whatsapp of face time, mail). Dus ik heb een problem. Ik ga verder onderzoeken (vragen vrienden met andere provider). Ik wil weten of is dat problem algemeen of van KPN.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 20, 2026

Welkom op de community ​@Maja1951, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat jammer dat je problemen hebt met DigiD, dat is toch wel eens van de dingen waarvan het belangrijk is dat je er altijd gebruik van kunt maken!

Heb je alleen een mobiel nummer met Prepaid en geen vast aansluiting? Of heb je wel een vaste internetaansluiting en is dat waar het mis gaat? 

• Als het mis gaat via de vaste internetaansluiting, zou je dan een instelling je modem willen veranderen om te kijken of dat een verschil maakt? Dit is niet iets dat we vanaf afstand voor jou kunnen doen, dus ik leg even uit hoe je dit zelf aan kunt pakken:Je kunt de instelling IPv6 uitzetten door in te loggen op de webinterface via 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. De inloggegevens staan op de sticker achterop het modem als je nog nooit eerder ingelogd hebt. Ga vervolgens naar het tabje van Internetverbinding > IPv6 en klik op het groene schuifje om hem grijs te maken. Laat je weten of het gelukt is, en of het een verschil maakt?
  • Als je géén vaste internetaansluiting hebt en alles via je Prepaid nummer doet, zou je dan je toestel eens uit willen zetten en weer opnieuw op laten starten? Kan best zijn dat alles weer werkt als je opnieuw verbinding maakt met het mobiele netwerk.

Ik hoor graag of het weer lukt met DigiD!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • March 24, 2026

Hoe staat het er nu voor ​@Maja1951? Kan je weer bij je DigiD of gaat er nog wat mis? We horen het graag!

• Nieuwkomer
  • May 19, 2026

Hallo zit met hetzelfde probleem, heb ingelogd op het modem, kwam daar niet goed uit, daar er niets met schuifjes te bekennen was. Zeer lastig, gebruik DigiD vel voor ziekenhuis. 

• Deelnemer
  • May 19, 2026

ik kan ook niet inloggen bij digid. al sinds vanmiddag continu de melding dat ik geen int heb. 2x gebeld.er zou storing zijn. maar nog altijd niks. 

• May 19, 2026

Wat mogelijk wel werkt, via de website van digid en dan verificatie via SMS.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 20, 2026

Toevallig een Samsung in de series s23, s24, s25? ​@Maja1959  ​@ancoenemma .

Zet dan IPv6 uit in je modem. Daar kunnen Samsung s series mee overweg. 

Voor inloggen op het modem en uitzettenIPv6, zie gemarkeerde antwoord. 

• Deelnemer
  • May 20, 2026

helaas lukt het niet.ik heb ipv6 nog niet geprobeerd.in de forums lees ik dat dat met meerdere sites problemen zou moeten geven maar dat is bij mij niet,alles werkt alleen digid niet, bijzonder frustrerend want het heeft het tot gisteren gewoon jaren goed gedaan. ik heb al 2x gebeld en daar zeggen ze dat er storing is en dat meerderen er last van hebben. er zou aan gewerkt worden. ik heb cache geleegd. mobiele data aan en uit gezet.paar keer opnieuw opgestart etc.  en niks helpt.word er moedeloos van.

de tekst die ik elke keer te zien krijg is:

geen internetverbinding

controleer uw internetverbinding.zet uw internet even uit en weer aan.of gebruik uw mobiele netwerk in plaats van wifi

de druktoetsen tbv de inlogcode doen het dus ook niet

iemand die nog tips heeft?? kan opnieuw installeren of nieuwe digi d aanvragen een oplossing zijn??

• Nieuwkomer
  • May 20, 2026

Heb precies hetzelfde net gebeld met Digi D helpdesk en blijkt inderdaad storing te zijn. Word zo snel mogelijk verholpen.

• Deelnemer
  • May 20, 2026

ik ben dus al bezig sinds gistermiddag

overigens kan ik op de pc wel met digi d inloggen dmv mijn gebruikersnaam en wachtwoord.  dan krijg ik een sms en kan ik kijken.  ipv6  is zoals gemeld denk ik niet de oplossing omdat andere gevoelige sites wel goed werken.  het is alleen digi d  op mijn telefoon. ik heb een wat oudere samsung maar altijd goed gewerkt.  de software etc is up to date.

• May 20, 2026

overigens kan ik op de pc wel met digi d inloggen dmv mijn gebruikersnaam en wachtwoord.  dan krijg ik een sms en kan ik kijken.  ipv6  is zoals gemeld denk ik niet de oplossing omdat andere gevoelige sites wel goed werken.  het is alleen digi d  op mijn telefoon. ik heb een wat oudere samsung maar altijd goed gewerkt.  de software etc is up to date.

Is de Android versie van je mobiel wel 9 of hoger ​@ancoenemma ?

• Deelnemer
  • May 20, 2026

ik heb een samsung a40   of dat versie 9 of hoger is weet ik niet.model nr is   sm-a405 fn/ds   zoals gezegd werkt alles zoals vanouds,ook de gevoelige sites zoals de bank etc. het is alleen het inloggen via digi d wat niet gaat helaas. sinds gisteren

• Deelnemer
  • May 20, 2026

ik heb een samsung a40   of dat versie 9 of hoger is weet ik niet.model nr is   sm-a405 fn/ds   zoals gezegd werkt alles zoals vanouds,ook de gevoelige sites zoals de bank etc. het is alleen het inloggen via digi d wat niet gaat helaas. sinds gisteren

o ja   ik kan wel inloggen via de telefoon dmv   mijn gebruikersnaam plus wachtwoord. dan een sms.  dan kan ik net zoals op de pc wel ergens opkomen,

• May 20, 2026

Kun je dat gebruiken naast de applicatie op je mobiele “telefoon” ?
Dat is dan interessant om dat te weten, voor dit soort gevallen waar bij maar weer eens blijkt hoe onhandig het is om afhankelijk te zijn van 1 apparaat.

Dus, is het mogelijk ook nog inloggen met verificatie via een telefoonnummer ?
Zo nee, is dat wel in te stellen ? Voor dit soort gevallen ?

https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle

En o ja, zie dit :
https://www.thefirewall.eu/

• May 20, 2026

o ja   ik kan wel inloggen via de telefoon dmv   mijn gebruikersnaam plus wachtwoord. dan een sms.  dan kan ik net zoals op de pc wel ergens opkomen,

O, aha.
Ja dus, maar is dat voor een ieder mogelijk ? Ik hoop het wel.

( NB bij een reactie is het niet nodig, om een heel voorgaand bericht mee te sturen, voor de overzichtelijkheid )

• Deelnemer
  • May 20, 2026

Kun je dat gebruiken naast de applicatie op je mobiele “telefoon” ?
Dat is dan interessant om dat te weten, voor dit soort gevallen waar bij maar weer eens blijkt hoe onhandig het is om afhankelijk te zijn van 1 apparaat.

Dus, is het mogelijk ook nog inloggen met verificatie via een telefoonnummer ?
Zo nee, is dat wel in te stellen ? Voor dit soort gevallen ?

https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle

En o ja, zie dit :
https://www.thefirewall.eu/

ja hoor dat werkt goed.  ik kan bijna overal opkomen als ik kies voor: inloggen met digi d en dan kies voor  inloggen dmv sms.   daarna dus gebruikersnaam en wachtwoord invullen en krijg je direct encode via sms

rvk01
Slimmerik
  • May 20, 2026

Zover ik weet is het momenteel nog wel (bijna) altijd mogelijk om de SMS-code methode te kiezen.

Ze willen dit overigens wel al heel lang uitfaseren bij de overheid, maar dat is vooralsnog niet gedaan.
https://tweakers.net/nieuws/179610/mogelijkheid-om-met-sms-controle-in-te-loggen-op-digid-verdwijnt-op-termijn.html

Wel hebben ze op heel veel plaatsen het alleen inloggen met gebruikersnaam/wachtwoord onmogelijk gemaakt. Verder kun je bij digid. naast de digid app en sms-code ook nog inloggen met rijbewijs en id-bewijs.

• May 20, 2026

Ze willen dit overigens wel al heel lang uitfaseren bij de overheid, maar dat is vooralsnog niet gedaan.

Om nog verder afhankelijk te worden van de systemen “in den verre” ! / ?

Dat is een bericht van 23-03-2021 , de betreffende kamer brief is ook niet meer beschikbaar zo te zien.
Ondertussen is er bij meerdere mensen gelukkig het besef ontstaan : https://www.thefirewall.eu/

Er is ook dit : 
https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/stelsel-toegang/betrouwbaarheidsniveaus-digid-en-het-stelsel-toegang/
Niet gedateerd helaas.

rvk01
Slimmerik
  • May 20, 2026

Dat is een bericht van 23-03-2021 , de betreffende kamer brief is ook niet meer beschikbaar zo te zien.

De kamerbrief is nog wel te downloaden via het archief gedeelte. Lang leven het archief 😁
Maar ze zullen inderdaad teruggekomen zijn op dat besluit om sms uit te faseren. Voorlopig…

Sitearchief:
ttps://archief29.sitearchief.nl/archives/sitearchief/20211002095620/https://www.digitaleoverheid.nl/nieuws/inloggen-digid-met-sms-controle-vervalt-op-termijn/

Kamerbrief:
ttps://archief29.sitearchief.nl/archives/sitearchief/20211002095620/https://www.digitaleoverheid.nl/document/kamerbrief-voortgang-domein-digitale-toegang/

Aandacht voor digitale inclusie
Het is mijn streven om het gebruik door burgers van DigiD 2-factor met sms-authenticatie zoveel mogelijk te gaan uitfaseren. Op termijn zal het minimaal vereiste niveau de DigiD 2-factor met app zijn, of een vergelijkbare private oplossing. Dit moet echter wel verantwoord gebeuren; het mag niet zo zijn dat een ontwikkeling naar een hoger veiligheidsniveau leidt tot uitsluiting van een groep mensen. Daarnaast streef ik ernaar om de beschikbaarheid van inlogmiddelen in het burgerdomein met kleine stappen te verhogen richting 100%: alle burgers kunnen dan de beschikking hebben over een digitaal inlogmiddel of een vertrouwenspersoon of ondersteunende dienst aan wie zij hun digitale zaken met de overheid durven en kunnen toevertrouwen.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • May 20, 2026

@ancoenemma  volgens Google !! 

Nee, de Samsung Galaxy A40 is anno 2026 niet meer veilig voor intensief gebruik.

Het toestel is uitgebracht in 2019 en de ondersteuning is inmiddels gestopt. Dit betekent dat je telefoon geen beveiligingsupdates meer krijgt.

• Beveiligingslekken: Omdat het toestel geen updates krijgt, is het kwetsbaar voor nieuwe virussen, malware en beveiligingslekken.
  • Bankieren en DigiD: Het gebruik van een verouderde smartphone voor bijvoorbeeld bankieren, de DigiD-app of online winkelen wordt sterk afgeraden vanwege de veiligheidsrisico's.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 20, 2026

Er is inderdaad storing bij DigiD. Gebruikers melden dat de app geen internet verbinding maakt. Noch via wifi, noch via 4G/5G.

Waarom ze dat dan niet op de site vermelden...

Log dan in met sms code.

Gek genoeg gisteren nog ingelogd via de app met vier letters en QR scannen. Inloggen met de code van 5 cijfers werkt hier. App werkt hier. Telefoon ½ jaar oud. Samsung S25 FE. 

Zou dit bij oudere toestellen het geval zijn?

https://allestoringen.nl/storing/digid/

Recent screenshot 

• Deelnemer
  • May 20, 2026

Nee, de Samsung Galaxy A40 is anno 2026 niet meer veilig voor intensief gebruik.

Het toestel is uitgebracht in 2019 en de ondersteuning is inmiddels gestopt. Dit betekent dat je telefoon geen beveiligingsupdates meer krijgt.

• Beveiligingslekken: Omdat het toestel geen updates krijgt, is het kwetsbaar voor nieuwe virussen, malware en beveiligingslekken.
  • Bankieren en DigiD: Het gebruik van een verouderde smartphone voor bijvoorbeeld bankieren, de DigiD-app of online winkelen wordt sterk afgeraden vanwege de veiligheidsrisico's.

ok dank je

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • May 20, 2026

ok dank je

Misschien een Samsung A37 als opvolger…..redelijk betaalbaar, prima telefoon en ondersteuning en updates tot medio 2032. 

• Deelnemer
  • May 20, 2026

ok dank je

Misschien een Samsung A37 als opvolger…..redelijk betaalbaar, prima telefoon en ondersteuning en updates tot medio 2032. 

dat is mogelijk een alternatief voor mij