Skip to main content
Beantwoord

DigID is onbereikbaar via KPN, het werkt wel via VPN of andere providers

• August 9, 2025
  • 10 reacties
  • 312 keer bekeken

Goedemorgen, Ik ondervind problemen bij het inloggen op DigiD via mijn KPN-internetverbinding. Het inloggen lukt niet als ik rechtstreeks via KPN internet gebruik, maar wel als ik via een andere provider of VPN verbinding maak. Dit wijst erop dat mijn huidige publieke IPv4-adres mogelijk geblokkeerd of beperkt is.

Ik heb geprobeerd mijn IPv6 uit te schakelen en het IP-adres te vernieuwen, maar dit lost het probleem niet op. Ook het aanpassen van het MAC-adres van mijn apparaat lukt niet vanwege hardwarebeperkingen.

Ook het aanpassen van DNS en leegmaken cache lost het probleem niet op.

Ik verzoek u vriendelijk om mijn huidige publieke IPv4-adres te controleren op eventuele blokkades en indien mogelijk een nieuw IP-adres toe te wijzen of het blokkadeprobleem op te lossen, zodat ik zonder VPN kan inloggen bij DigiD.

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

Beste antwoord door Lennert182

Goedemorgen, vandaag KPN box 12 harde reset gegeven (achterop) en na herstarten kan ik DigiD weer bereiken. Dank voor alle hulp en adviezen!

10 reacties

• August 9, 2025

Heb je het op meerdere apparaten geprobeerd? Laptop? Pc? Tablet? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 9, 2025

Ja, laptop, iPad en mobiel. De DIGID app werkt wel maar een doorverwijzing naar Digid blijft hangen (zorg, mijn overheid, mijn belastingdienst, enz). Zodra ik hotspot mobiel gebruik werkt het wel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Ja, laptop, iPad en mobiel. De DIGID app werkt wel maar een doorverwijzing naar Digid blijft hangen (zorg, mijn overheid, mijn belastingdienst, enz). Zodra ik hotspot mobiel gebruik werkt het wel.

Dat wijst echt op een IPv6 probleem. Hoe hebt je IPv6 deactiveert? In modem of op de apparaten? Probeer mal IPv6 op de laptop te deactiveren ….

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 9, 2025

Ik heb IPv6 in KPN box 12 uit gezet aangezien dit in macOS niet mogelijk was

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

​@Lennert182 op MacOS kan je bij TCP/IP instelling ieder verbindingstype de IPv6 op links-local only zetten.

Of open terminal en type

networksetup -listallnetworkservices
sudo networksetup -setv6off [networkservice]

waar [networkservice] een van de interface is. B.v.

networksetup -setv6off Ethernet
networksetup -setv6off Wi-Fi

Voor alle typen van verbindingen kan je een script laten uitvoeren

for service in $(networksetup -listallnetworkservices | grep -v '*'); do
sudo networksetup -setv6off "$service"
done

• August 9, 2025

Welke DNS servers gebruik je? Gebruik je misschien ESET Thuis van KPN? Of Maleware filter? 

Kun je inloggen op http://192.168.2.254? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 9, 2025

IPv6 op links-local only gezet en geen resultaat

DNS 

Ik kan wel op de website van DIGID komen en naar mijn digit gaan. Websites welke doorverwijzen werken nog steeds niet.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Lennert182, lastig dat DigiD niet altijd werkt, dat zou niet moeten. Goed om te zien dat je hier al op weg geholpen bent.

Hoe staat het er nu voor? Ik lees dat je IPv6 in de Box 12 al uitgezet hebt, dat kan inderdaad goed helpen in sommige gevallen. Heb je na het wijzigen van die instelling het modem al eens opnieuw laten opstarten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • August 16, 2025

Goedemorgen, vandaag KPN box 12 harde reset gegeven (achterop) en na herstarten kan ik DigiD weer bereiken. Dank voor alle hulp en adviezen!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Wat fijn om te horen ​@Lennert182 en dank voor het delen!