Skip to main content

Aangepaste versie: Het gaat hier over thuis internet, niet over mobiel internet.

 

Hallo allemaal,

de feestdagen zijn weer voorbij en bij ons in de familie ontstond er een discussie over het volgende onderwerp:

“Verkoop je ongebruikte internet” 

Schijnbaar kan je ongebruikt internet doorverkopen en als je googled vind je er inderdaad ook een aantal partijen voor waarmee je het kan doen.

Maar………

Mag dit wel? 

In dacht namelijk van niet, mijn oom dacht van wel. Nu wil ik graag de discussie winnen haha. 

 

mvg

Bedoel je mobiele internetdata die je overhoudt eind van de maand @Pieternelisse ?

Hoe zou je dat willen verkopen dan, als dat technisch überhaupt al wil?

Als het al zou kunnen gaat KPN daar geen medewerking aan verlenen.

Met huisgenoten op hetzelfde adres kun je wel data delen.

 


Nee, dat is het niet.

Ik heb een screenshot bijgevoegd van een website dat het aanbied. 

 

 


Met Nederlandse abonnementen is het in ieder geval onmogelijk. De overgebleven data vervalt aan het eind van de factuur periode.

Het is gewoon misbruik. Dan neem je een veel te hoge data bundel en zou je er nog op kunnen verdienen. En dat mag gewoon niet.


Dat werkt in NL bij KPN niet, want voor thuisinternet heb je geen bepaalde bundel, dus je houdt ook nooit wat over @Pieternelisse en je komt komt ook nooit tekort, zoals bij mobiele data.

 

 


 Via KPN kan het ook worden gedoneerd voor een goed doel.

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/mbs-doneren.htm

Echter verkopen? Mijn zoekactie leveren niet veel op.

 

Zojuist de reactie van Pieter gelezen, dat lijkt op het verkopen van de stikstof rechten van ongebruikte landbouw grond of toen dit nog actueel was de melk quota.

 

Of mischien een nog beter vergelijk de rekencapaciteit van je computer beschikbaar stellen.


@Galdor68  en @PeterG , zoals ik het lees heeft @Pieternelisse het over internet thuis en niet over mobiele data.

 


Bij vast internet is er geen ongebruikt internet. Er is helemaal geen bundel.

Mobiel kan er wel ongebruikt internet zijn. Dat kan gedoneerd echter zolang de bundel nog niet verlopen is voor die van de nieuwe maand.


Bij vast internet is er geen ongebruikt internet. Er is helemaal geen bundel.

Mobiel kan er wel ongebruikt internet zijn. Dat kan gedoneerd echter zolang de bundel nog niet verlopen is voor die van de nieuwe maand.

Dat schreef ik dus eerder ook al.


https://getgrass.medium.com/grass-101-6e91e512aae3

 

Hard pass je eigen verbinding wordt dus gebruikt/misbruikt.

What does this look like in real terms?

 

It looks like sharing your internet connection with someone else. Say you pay for a connection with a maximum download speed of 100 MB/s. If you’re only using 30 MB/s to download a file, that leaves 70 MB/s of “idle” bandwidth that isn’t being used at that moment. This is the bandwidth that companies will use to scrape the web from your IP address, and this is the resource you are already giving away, without knowing it.

 

Iedere  klant heeft ongebruikte bandbreedte daar gaat dit over, dat is heel iets anders dan een databundel.


Ik heb even gegoogled wat grass is. Bij grass verkoop je niet perse je bandbreedte (ook) maar vooral het verbruik van je pc. Het is dus gewoon legaal alleen het bedrijf wat inkoopt bij grass krijgt dus eigenlijk een botnet van verschillende pc's. Volgens hun voor het trainen van AI/LMs. Het vervelende is dat je er vanuit moet gaan dat dit allemaal voor legale praktijken wordt gebruikt, want zo'n cluster met pc's kan ook voor DDOS aanvallen worden gebruikt.

 

Dus in het kort; je voorbeeld grass is niet het verkopen van je ongebruikte internet en het verkopen van je ongebruikte internet is in Nederland in ieder geval niet mogelijk.


omdat het vrijdagmiddag is ;-) 

 

WiFi Drama: Old Man Discovers New Password - Neighbor's Secret Revealed! 🕵️️‍♂️🔐 | Full Video - YouTube


Omdat het vrijdag is, waarom niet. Je kan met de buren praten "betaal je de half van mijn abo, dan krijg je mijn wifi-wachtwoord”. Als 2 buren ermee akkoord gaan, heb je jouw internet gratis 🤣


Omdat het vrijdag is, waarom niet. Je kan met de buren praten "betaal je de half van mijn abo, dan krijg je mijn wifi-wachtwoord”. Als 2 buren ermee akkoord gaan, heb je jouw internet gratis 🤣

En dan doen de buren iets illegaals en mag jij aan de rechter uitleggen dat jij het niet was… veel plezier.