Skip to main content

Beste,

Ik heb een 1Gb internet abonnement en ik heb nu een keer de snelheid getest (bekabeld) via Ookla en zie dat de  downloadsnelheid 450 Mbps is maar de uploadsnelheid wel de 1Gb haalt nml. 919. Hoe kan dit?

  Groet

Weet je zeker dat een huisgenoot niet gelijktijdig iets aan het downloaden was. Uploaden komt veel minder voor met deze lijnsnelheden. 


Nee hoor. Ik was de enige die op internet bezig was.


Zou je eens willen testen met de Speedtest.net App deze is te downloaden voor Windows en voor MacOS, het is daarbij raadzaam om in de App even enkele tests uit te voeren via verschillende Speedtest servers, zoals KPN Amsterdam, KPN Rotterdam etc.

Op die manier kan worden uitgesloten dat er iets in de browser (extension bijv.) is die de snelheid negatief beïnvloed.


@GerritS76  Dank je voor de tip. De downloadsnelheid met de app via KPN Amsterdam\Rotterdam is nu ~ 900Mbps. Met Chrome via Ookla blijft die ~ 500 Mps terwijl de uploadsnelheid in allebei de gevallen > 900 Mbps blijft ook als ik alle Chrome extensies uitschakel. Heb je hier een verklaring voor?

Betekent dit ook dat als ik iets download met Chrome de downloadsnelheid altijd ongeveer ~ 500 Mps is?


Dank je voor de tip. De downloadsnelheid met de app via KPN Amsterdam\Rotterdam is nu ~ 900Mbps. Met Chrome via Ookla blijft die ~ 500 Mps terwijl de uploadsnelheid in allebei de gevallen > 900 Mbps blijft ook als ik alle Chrome extensies uitschakel. Heb je hier een verklaring voor?

Betekent dit ook dat als ik iets download met Chrome de downloadsnelheid altijd ongeveer ~ 500 Mps is?

 

Echt een verklaring ervoor geven is moeilijk er zijn allerlei factoren die invloed kunnen hebben op de browser, virusscanners, extensies, instellingen, eventuele third-party troep etc.

 

Speedtest (Ookla) zegt hierover:

Het verschil in snelheden tussen browsers, Speedtest Apps en Speedtest, en Speedtest CLI kan te wijten zijn aan browsers (Chrome, Firefox, Edge, Safari, enz...) die verschillende mogelijkheden hebben, zoals extensies/add-ons of beveiligingstools (of virussen) die interfereren met het webgebaseerde testverkeer en kan verschillende resultaten opleveren, limieten voor websockets, maximale CPU-processen van de browser of te veel bestaande verbindingen geopend in de browser.

Het gebruik van de Speedtest-apps in plaats van de website levert meestal de meest betrouwbare resultaten op.
U kunt deze tests gebruiken om op terug te vallen als u twijfelt over de browserprestaties.

Bron: Speedtest Troubleshooting

Dit is dan dus ook één van de redenen waarom providers het liefst zien dat je een speedtest meting doet met een App i.p.v. via een website, de snelheidstesten kunnen n.l. negatief worden beïnvloed door allerlei redenen.


@GerritS76  dank je voor de duidelijke uitleg. Top.