Skip to main content
Vraag

Download stabiliteitsproblemen met wifi op 1 Gbit/s verbinding

• January 19, 2025
  • 17 reacties
  • 91 keer bekeken

Ik heb al meer dan twee jaar een Gigabit-verbinding die altijd goed functioneerde, op een enkele storing na. Met WiFi haalde ik snelheden van 600 Mb/s (upload en download).

De afgelopen dagen ervaar ik echter problemen thuis. Via WiFi haal ik nog maar 10-15 Mb/s download en 800 Mb/s upload, en bekabeld krijg ik 20 Mb/s download en 900 Mb/s+ upload.

In eerste instantie dacht ik dat het probleem bij mijn WiFi-extender lag, maar zelfs wanneer ik de verbinding direct vanuit de modem test, blijft het probleem bestaan. Ik heb de modem al herstart en teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar helaas zonder resultaat.

(KPN box 12b)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 19, 2025

Beste ​@Siy zie onderstaande links voor mogelijke oplossingen:

en

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 19, 2025

Beste ​@Siy zie onderstaande links voor mogelijke oplossingen:

en

Succes.

Beste JanD,

Bedankt voor uw reactie. Helaas heb ik de KPN WiFi Manager en de mogelijke relevante opties in de KPN-app / kennisbank al geprobeerd, maar dit heeft helaas geen positief resultaat opgeleverd.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2025

Heb je de kabel tussen het glasvezelkastje en het modem al een keer vervangen ​@Siy ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 19, 2025

Heb je de kabel tussen het glasvezelkastje en het modem al een keer vervangen ​@Siy ?

Hoi Joep,

Goede tip, maar helaas blijf ik hetzelfde probleem ervaren. Ik had nog een ongebruikt reservekabeltje liggen, maar ook daarmee lost het probleem niet op (nog steeds hetzelfde resultaat, lage download 5-20 Mb/s en hoge upload 800-900 Mb/s).

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2025

Wat vervelend! En je meet met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 19, 2025

Wat vervelend! En je meet met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem?

Ik heb de snelheid getest met twee verschillende laptops die direct op de modem waren aangesloten. Ook heb ik gemeten met een "bekabelde" pc (via een WiFi extender). Daarnaast heb ik ook de WiFi snelheid gemeten. In alle gevallen krijg ik bijna hetzelfde resultaat (WiFi snelheden zijn iets lager natuurlijk)

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2025

Wellicht een overbodige vraag maar heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 19, 2025

Wellicht een overbodige vraag maar heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?

Het is zeker geen overbodige vraag, maar ik heb dit inderdaad al geprobeerd (ook met de modem).

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2025

Laatste vraag😉... gebruik je misschien draadloze verbindingsets de zgn Devolo"s?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 19, 2025

Laatste vraag😉... gebruik je misschien draadloze verbindingsets de zgn Devolo"s?

Nee, ik gebruik enkel de KPN modem en een KPN Super Wifi versterker (welke ik ook heb gereset en verwisseld met een andere KPN Super Wifi versterker) 😔.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2025

Meer kunnen we dan niet doen denk ik. Ik raad je aan om te bellen met de klantenservice 0800-0402 of hier een belafspraak te maken. Wellicht dat er een monteur moet komen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 19, 2025

Meer kunnen we dan niet doen denk ik. Ik raad je aan om te bellen met de klantenservice 0800-0402 of hier een belafspraak te maken. Wellicht dat er een monteur moet komen. 

Bedankt voor het meedenken! 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Siy, welkom op onze community! Ik zie dat er al mooi meegedacht is door Jan en Joep! Ik ben benieuwd wat er uit komt! Dit moet goed op te lossen zijn denk ik!

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 21, 2025

Hoi ​@Siy, welkom op onze community! Ik zie dat er al mooi meegedacht is door Jan en Joep! Ik ben benieuwd wat er uit komt! Dit moet goed op te lossen zijn denk ik!

Hoi Thomas,

Ik heb contact gehad met de KPN helpdesk en ze hebben een nieuw modem opgestuurd. Zodra het binnen is, laat ik hier weten of het probleem opgelost is!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah top, ik ben benieuwd!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Is het inmiddels beter ​@Siy?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 29, 2025

Is het inmiddels beter ​@Siy?

Hoi Thomas!

Sinds aantal dagen heb ik zomaar weer een betere verbinding. Ik zeg zomaar want ik heb de nieuwe modem nog niet binnen. 

Ik ben nog aan het wachten op de nieuwe modem zodat ik na het meten mijn bevindingen kan delen.