Skip to main content
Antwoord

Downloadsnelheid laatste paar dagen een stuk lager

• April 17, 2025
  • 3 reacties
  • 34 keer bekeken

Ik zie in de statistieken die ik genereer met speedtesten op de NAS van mijn dochter dat de laatste paar dagen de download snelheid nogal eens lager is dan wat is afgesproken en wat we gewend waren. 

De snelheid van de downloads en uploads op haar 1Gb/s verbinding lag meestal rond de 930Mb/s maar ik zie de laatste dagen dat deze daar regelmatig een eind onder blijven. De upload snelheid blijft wel goed. Zie hier de gegevens:

Wat kan hier aan de hand zijn?

De dagen daarvoor zie je dat deze snelheid steeds ongeveer gelijk was:

Beste antwoord door Jdevrie

Hi ​@Jdevrie, welkom bij onze community. 

Is er iets verandert in je netwerk sinds je snelheid iets trager is? Mag ik ook aannemen dat je op moment van meten geen andere downloads aan hebt? Mocht er niets veranderd zijn, reset dan even je modem en glasvezelkastje, dit doe je door ze 3 minuten stroomloos te maken. Begin dan met het glasvezelkastje eerst. 

Ik hoor graag van je of dit heeft geholpen. 

Uiteraard heb ik gecheckt of er geen downloads aan de gang waren. Dat was zeker in de nacht niet het geval. Overdag was er normaal verkeer voor telefoons en web browsen. maar dat levert  niet zulke verschillen op.  Het is nu overigens vanzelf weer beter geworden: 

Als het, zoals als jij aannam, aan het PON kastje of een netwerk wijziging lag dan was het continu geweest en niet af en toe.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

3 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • April 21, 2025

Is er iets verandert in je netwerk sinds je snelheid iets trager is? Mag ik ook aannemen dat je op moment van meten geen andere downloads aan hebt? Mocht er niets veranderd zijn, reset dan even je modem en glasvezelkastje, dit doe je door ze 3 minuten stroomloos te maken. Begin dan met het glasvezelkastje eerst. 

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • April 21, 2025

Uiteraard heb ik gecheckt of er geen downloads aan de gang waren. Dat was zeker in de nacht niet het geval. Overdag was er normaal verkeer voor telefoons en web browsen. maar dat levert  niet zulke verschillen op.  Het is nu overigens vanzelf weer beter geworden: 

Als het, zoals als jij aannam, aan het PON kastje of een netwerk wijziging lag dan was het continu geweest en niet af en toe.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • April 24, 2025

Een duidelijke verklaring heb ik hier niet voor, een kleine glitch vermoedelijk. Ik ben wel blij om te lezen dat het zich nu weer heeft hersteld. :) 

Dankjewel voor de terugkoppeling.