Skip to main content
Vraag

Downloadsnelheid op mijn Synology fluctueert heel erg

• December 25, 2025
  • 6 reacties
  • 70 keer bekeken

Hallo,

Ik ben sinds gisteren weer klant bij KPN en het eerste wat opvalt is dat de download snelheid heel erg fluctueert op mijn Synology. Vaak start het hoog in de MB/s, maar zakt dan naar bijna 0 om daarna weer omhoog te schieten. Kortom niet heel stabiel. 

Met Odido had ik hier de dag voor de overstap geen last van. Weten jullie misschien welke instellingen dit veroorzaken, want ik vermoed dat dit iets moet zijn in de router instellingen?

Ik heb de Box 12 gehad en zit op glasvezel.

6 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 25, 2025

@Hilk1981 Wat bedoeld je met download van Synology? Bestanden van internet opslaan op de Synology of bestanden van Synology downloaden op andere apparaten? De v12 is relatief gevoelig voor slechte kabels of contacten, probeer andere LAN porten of andere LAN kabels. Bij slechte verbinding kan de verbindingssnelheid van 1Gbs naar 100Mbs terug vallen.

• Auteur
  • Topper
  • December 25, 2025

Het betreft bestanden downloaden met Download Station. Met Odido dus geen problemen en stabiel internet voor de 24e en een dag later onstabiele snelheden sinds ik KPN heb geactiveerd. 

Hopelijk heeft iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken. Ik vermoed dat ik dit in de router moet zoeken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 26, 2025

Het betreft bestanden downloaden met Download Station.

Ga naar KPN modem en set firewall op standaard/laag

• Auteur
  • Topper
  • December 26, 2025

Top, dit lijkt er meer op! Bedankt ​@TDN 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 26, 2025

Top, dit lijkt er meer op! Bedankt ​@TDN 

Als je nog meer wil halen, moet je portforwarding regels voor b.v. BT (standaard TCP:16681 UDP:6881) in router instellen.

• Auteur
  • Topper
  • December 26, 2025

Die regel heb ik gelijk toegevoegd, hartelijk dank! ;)