Skip to main content
Vraag

DSL actual rate vs max rate, ik haal 40 van de 80 Mbps

• 9 augustus 2025
  • 11 reacties
  • 135 keer bekeken

Ik heb een DSL abonnement tot 100 mbit. KPN geeft aan dat ik max ongeveer 50 mbit kan halen wat niet erg snel is in 2025.

Als ik op mijn modem inlog zie ik een actual en een max rate. Actual is 41 down (7 up) mbit en max is 81 down (23 up) mbit. 

Kan mijn snelheid niet omhoog richting de 80 mbit? Ik woon nog geen 200m van de wijkcentrale. 

Kunnen jullie trainen richting de 80?

11 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 559 reacties
  • 9 augustus 2025

de maximale snelheid vanuit de wijkcentrale is maximaal 50Mbit download en 10Mbit upload via een enkele lijn. via een dubbele (Pair Bonding) lijn is 100mbit download en 20mbit upload mogelijk. 

aangezien de postcode check al aangeeft dat er maximaal 50mbit haalbaar is, is dit dus helaas de maximaal haalbare snelheid via een enkele lijn.

JanD
Superuser
  • 10736 reacties
  • 10 augustus 2025

Beste ​@joey92 toen ik nog DSL had en mijn straatkast aangepast was door KPN had ik op een enkele lijn 100Mbit/s en kon ik d.m.v. pairbonding maximaal 200Mbit/s krijgen.

Echter, 2 jaar na de aanpassing van de DSL-kast kreeg ik glasvezel en was de DSL-kast niet meer aan de orde voor mij.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 559 reacties
  • 10 augustus 2025

​@JanD 

TS heeft het over een wijkcentrale en niet over de wijkkast. hier zit wel degelijk een verschil in.

dit is een wijkcentrale

dit is een wijkkast.

zoals ik al zei, is vanuit de wijkcentrale maximaal 100mbit mogelijk via Pair Bonding, anders maximaal 50mbit via een enkele lijn.

via de wijkkast is maximaal 200mbit mogelijk via Pair bonding. anders maximaal 100mbit via een enkele lijn.

dit tot ongeveer 500m vanuit de desbetreffende centrale gezien. daarna gaat de maximale snelheid uiteraard naar beneden.

• 13784 reacties
  • 10 augustus 2025

Dat ligt er maar net aan. Als die straatkast een actieve straatkast is (VVDSL of VPlus, aangesloten op glasvezel, FttC) dan is de afstand tussen straatkast en huisadres maatgevend voor de snelheid. Als het een passieve straatkast (VDSL) is dan is de totale afstand wijkcentrale-straatkast-huisadres maatgevend. Begrijpelijkerwijs geeft dat een lagere snelheid. In beide gevallen kan pairbonding verdubbeling opleveren, maar dat is lang niet altijd beschikbaar. 

Ik heb 't de afgelopen 10 jaar allemaal meegemaakt: van 30/3 VDSL naar 60/7 BVDSL naar 200/60 BVVDSL naar nu XGS-PON glasvezel. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 11 augustus 2025

Ik weet overigens oprecht niet of ik aan een wijnkast of aan de centrale hang. Ze zijn allebei niet ver weg. 
Echter als ik het modem inlog en bij Max rate boven de 80 mbit zie staan lijkt het meer dat KPN een super veilige marge heeft toegepast om overspraak op andere lijnen te voorkomen.  
Daar kan toch wel een beetje meer snelheid op? Zoals een andere reactie al aangeeft kan 100 wel op een enkel pair. 

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 559 reacties
  • 11 augustus 2025

dan zit jij nog op de ouderwetse wijkcentrale en niet op een actieve wijkkast. een snelheid van 41 mbit download en 7mbit upload wijst erop dat jou signaal nog vanuit de wijkcentrale komt. als je op een actieve wijkkast zou zitten, zou het verschil tussen actual rate en max rate minimaal zijn.

ben jij recent omgezet naar KPN? dan kan het zijn dat de komende dagen de lijn nog omhoog gaat naar 50mbit download en 10mbit upload. de apparatuur in de wijkcentrale begint namelijk altijd op dat 41 om 7 profiel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 12 augustus 2025

Ik ben recent (opnieuw) aangesloten inderdaad. 
Maar wat ik nog steeds niet snap is waarom het vanuit een wijk kast sneller zou gaan. Staat de apparatuur die in een wijkkast zit per definitie niet op de centrale? Ik zou zeggen dat het meer om afstand te doen is. De dslam zit uiteindelijk ook op de wijkcentrale en in de wijkkast zit dan misschien een verlengstuk daarvan? 

Daarnaast snap ik ook nog altijd niet waarom ik niet dichterbij de Max rate kom. Of bestaan die profielen niet? 

bedankt voor je reacties tot dusverre. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5086 reacties
  • 12 augustus 2025
harm789 schreef:

Ik ben recent (opnieuw) aangesloten inderdaad. 
Maar wat ik nog steeds niet snap is waarom het vanuit een wijk kast sneller zou gaan. Staat de apparatuur die in een wijkkast zit per definitie niet op de centrale? Ik zou zeggen dat het meer om afstand te doen is. De dslam zit uiteindelijk ook op de wijkcentrale en in de wijkkast zit dan misschien een verlengstuk daarvan? 

Daarnaast snap ik ook nog altijd niet waarom ik niet dichterbij de Max rate kom. Of bestaan die profielen niet? 

bedankt voor je reacties tot dusverre. 

Dat heeft vooral te doen met interferentie, in de centrale zitten er soms wel 10.000+ verbindingen, waarvan er makkelijk 1000 of 2000 direct naast elkaar liggen. In een actieve wijkkast kunnen er maximaal 4000 klanten aangesloten worden maar in de praktijk kom je dit niet tegen. Hier zitten dus een stuk minder kabels met verbindingen naast elkaar en zal dit niet zo snel op elkaar storen. 

• 13784 reacties
  • 13 augustus 2025

Bovendien staat een actieve wijkkast vaak dichter bij de klant dan een wijkcentrale. In ons dorp bv staat de wijkcentrale aan de andere kant van het dorp waardoor er een grotere afstand is tot mijn adres. De actieve straatkast staat binnen 200 m waardoor ik daarvandaan de volle snelheid kon halen. Maar nu dus inmiddels glasvezel. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 13 augustus 2025

Hier helaas alleen nog glasvezel van Delta en daar ben ik niet zo’n fan van. 
ik snap dat er in een straatkast minder kans op interferentie is met minder aansluitingen. 
alleen ik woon dus 250m van de wijkcentrale in een dorp met niet heel veel aansluitingen. 
Ik zou zeggen dat het technisch prima omhoog moet kunnen maar administratief beperkt is. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5086 reacties
  • 13 augustus 2025

Maar misschien voed die wijkcentrale wel meer dan alleen uw dorp. In mijn regio hebben we een hoofdverdeler in Poortugaal die ook Rhoon voed. Of een centrale in Spijkenisse die ook de omliggende dorpen Simonshaven, Biert en Hekelingen voed. Vaak is zo'n gebouw meer dan je denkt.

Als we het technisch stabiel zouden kunnen verhogen zou KPN dit ook wel doen. Een hogere snelheid betekend een klant welke meer tevreden is en dus minder snel overstapt. 

Reageer