Skip to main content

Hallo,

Sinds april zijn we verhuisd van het dorp naar het buitengebied en zijn van april tot op heden bezig om überhaupt interactieve tv te krijgen. De verbinding is ronduit dramatisch 1,9 mb/s download, 1,1 upload met extra 4G modem. Door het corona virus kwam de monteur niet(begrijpelijk) maar nu begint het begrip wel een beetje te vervagen. We hebben al ontzettend vaak en lang met de klantenservice gebeld (Ingrid is geweldig maar zij komt er ook niet door). We zitten dus al maanden zonder tv en we kunnen met de huidige verbinding ook niet vanuit huis werken terwijl we wel volle pond betalen. 

We hebben een reguliere DSL aansluiting met een experia v10a modem en 4g modem. 64mb aansluiting

 

Vandaar 2 vragen:

  1. Wie kan me vertellen wanneer de monteurs weer aan de gang gaan voor particuliere aansluitingen?
  2. Kan iemand me vertellen of er slimme trucjes zijn om de verbinding in het buitengebied wel sneller/beter te maken. Alle aansluitingen zijn conform kpn.

1,9 mbit download lees ik. Dan gaat u nooit interactieve tv krijgen. Want dat is veel te langzaam voor interactieve tv. En u heeft wel een 4G modem erbij, maar het tv signaal gaat alleen over het koperdraadje en niet via 4G.

Ziggo bij u niet beschikbaar? Ook geen Caywai ofzo? Anders zit er niets anders op dan te kiezen voor digitenne. 


In het buitengebied heb je meestal weinig keuze. Tenzij er een initiatief zoals Glasvezel Buitenaf komt.

Voor TV is dan satelliet het beste alternatief. Veel beter dan dat gedoe met Digitenne. En dan heb je er tientallen zenders (Duitse en Engelse) gratis bij.


In het buitengebied kun je wel zeker ITV krijgen @HopW, kijk hieronder maar eens of je daarvoor in aanmerking komt:

Snel internet in het buitengebied


Bijzonder. Telkens als ik de klantenservice aan de lijn heb wordt de verbinding gecheckt en moet ik toch echt 64mbit binnenkrijgen. Ik ben benieuwd of er vanuit KPN ook gereageerd gaat worden/wat ze eraan kunnen doen. Ik lijk in ieder geval geen stap voorwaarts te komen ongeacht de positieve inzet van de klantenservice.

Jullie reacties zijn helder in ieder geval. Dank hiervoor.

Vanuit huis werken met een kpn verbinding gaat een uitdaging worden en wellicht dat andere aanbieders een betere oplossing zijn. Mijn ervaring met kpn is/was gewoon goed dus wil niet gelijk switchen. Hopelijk gaat het corona protocol versoepeld worden zodat de monteurs weer langs kunnen komen. 


Beste @HopW 

Zou je toch een kunnen kijken of je in aanmerking komt voor: Snel internet in het buitengebied, ik ben hier erg benieuwd naar.


@Dennis Schreve bedankt. Volgens mij hebben wij een totaal verkeerd abonnement geadviseerd gekregen. Volgens uw link klopt er iets niet met het aanbod dat we gekregen hebben. 

We gaan weer bellen...

 


@HopW Monteurs zullen ook niet veel kunnen betekenen als het om 4G gedeelte gaat. Dat is hoofdzakelijk een masten- en/of capaciteits probleem. Het kan zijn dat die V10a het laat afweten en dat er dus wel voldoende 4G capaciteit is. Dan zouden ze je een V10 moeten sturen.

Wat haal je aan snelheid als je de 4Gsagemcom uitzet/afkoppelt?


Is dit nieuwbouw? want op fourstack is bij alle huisnummers internet leverbaar. niet echt veel maar genoeg voor tv.


Dit https://antennekaart.nl/kaart/lte?lat=51.62835409&lng=4.75193024&zoom=12&providers=kpn is ongeveer bij die postcode kwa antennes van KPN. Misschien geeft dat een indicatie wat er aan de hand zou kunnen zijn.


@Hsd wat geeft deze site van KPN aan info over de internetsnelheid? 🤔


Als je via de site wil bestellen krijg je gewoon buitengebied internet erbij en de snelheid ligt rond de 10. Dus wat is het probleem??


Of kijk eens op https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

Bij mij koper 0 Mbps maar SIB4G beschikbaar. Echter op de link van Dennis ook niks leverbaar. (bij ons is wel glasvezelbuitenaf van ander partijen)


Al nieuwe ontvanger opgestuurd gekregen en van alles geprobeerd. Tot op heden is dit het resultaat. Met en zonder 4g 

 


En jullie reageren sneller dan ik mijn reacties kan uploaden :joy::joy:


Maar het 4G modem heb je volgens mij voor interactieve tv niets aan. Dat werkt alleen via het koperdraadje.


Of kijk eens op https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

Bij mij koper 0 Mbps maar SIB4G beschikbaar. Echter op de link van Dennis ook niks leverbaar. (bij ons is wel glasvezelbuitenaf van ander partijen)

IK heb het even bekeken voor @HopW, en op zijn adres is 12 à 13 Mbit/s leverbaar volgens Fourstack, Dan zou internet + TV met 1 HD TV ontvanger mogelijk zijn. Dan hou je bijna niks over qua snelheid. 


Al nieuwe ontvanger opgestuurd gekregen en van alles geprobeerd. Tot op heden is dit het resultaat. Met en zonder 4g 

 

Met je pc of laptop bekabeld aangesloten op de Experiabox? Dus niet via WiFi? 

Volgens mij wel via WiFi. Want ik zie wifi icoontjes staan. Probeer het eens bekabeld. 


Volgens mij wel via WiFi. Want ik zie wifi icoontjes staan. Probeer het eens bekabeld. 

Dat heb je goed gezien @Nick83 👍

Maar ik heb het 1 en ander gecheckt, en volgens mij kom je wel in aanmerking voor 4G buitengebied @HopW, want deze info heb ik van de KPN site gevonden:

Wanneer heb ik recht op Sneller Internet Buitengebied?

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in een gebied in Nederland woont:

  • waar de komende 6 maanden niet meer dan 30 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden via het KPN netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt met voldoende capaciteit op het 4G netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt waar voldoende 4G binnenshuisdekking is.

Maar…..

Bovenstaande punten verschillen per woning. Daarom kan het voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.

Zit er een limiet op mijn internetgebruik met Sneller Internet Buitengebied? Nee, er zit geen limiet op jouw internetgebruik. Wel is jouw snelheid afhankelijk van de 4G-dekking en de drukte op het 4G-netwerk. Is er superveel verkeer op de 4G-mast? Dan krijgen mobiele smartphone gebruikers voorrang.   Hopelijk kan een KPN moderator dit eens goed voor jou uitzoeken. Want op de andere site wordt er gezegd dat er geen KPN internet mogelijk is op jou adres. Een erg vreemde situatie dit. 🤔

Al nieuwe ontvanger opgestuurd gekregen en van alles geprobeerd. Tot op heden is dit het resultaat. Met en zonder 4g 

 

Uit deze lijst is niet op te maken wat zonder- en wat met 4G is. Uit de getal-grootte kan men wel gissen, maar het maakt het lijstje niet echt bruikbaar.

Welke meting is met Sagemcom aangesloten en welke zonder?

Ik zou zeggen haal de ExperiaBox eens helemaal los en stop dan de voedings adapterplug er weer in en 1 ethernetkabel mer daar an een computer/laptop waarop je de speedtest doet.

Een wellicht eerst een screenshot van de DSL statuspagina weergeven, dat geeft weer wat de DSL lijn op dat moment aan snelheid heeft/kan. Zie als voorbeeld https://forum.kpn.com/internet-9/dsl-kabel-schoentje-direct-op-de-kabels-uit-de-grond-in-de-meter-kast-aansluiten-501151?postid=1009228#post1009225


Ik krijg uit al deze info heel sterk het gevoel dat 4G niet bijschakelt en dat het dus ten allen tijde de DSL verbinding is. 

Dat die DSL maximaal 2 Mbit haalt terwijl deze volgens een postcodecheck van Dennis Schreve 12 tot 13 Mbit zou moeten halen is een apart (maar ook zeer vervelend) probleem.

 

@HopW Ik weet niet wat de klantenservice zegt maar monteurs komen echt wel voor storingen. En dit zou ik toch wel kwalificeren als een storing..


Met jullie terugkoppeling heb ik betere vragen kunnen stellen aan de klantenservice. De slechte verbinding in combinatie met de nog slechtere verbinding in de avond kan niet door een eventueel matig functionerend modem komen.

Kern: het ligt mogelijk aan het deel voor het modem aan (de andere kant van de kabel) want de overburen hadden hier ook al diverse malen over geklaagd. Omdat ze niet verder kwamen zijn zij via de schotel tv gaan kijken om de internetverbinding enigzins ontlasten.

Nu komt er a.s. zaterdag wél een monteur die specifiek naar het gedeelte vóór het modem gaat kijken. 

Dus hopelijk zaterdag weer het NOS journaal kijken😂. Mocht het lukken, laat ik het weten. Bedankt allemaal 


Volgens mij moet je ook helemaal niet de Experiabox V10A maar de V10 hebben. Die wordt ook expliciet genoemd in de installatie van DSL met 4G Buitengebied.

 

Nick83: Maar het 4G modem heb je volgens mij voor interactieve tv niets aan. Dat werkt alleen via het koperdraadje.

Ook dit klopt als een bus. V.a. 11 Mb/s DSL kun je 1 ITV ontvanger hebben.


Volgens mij moet je ook helemaal niet de Experiabox V10A maar de V10 hebben. Die wordt ook expliciet genoemd in de installatie van DSL met 4G Buitengebied.

 

Nick83: Maar het 4G modem heb je volgens mij voor interactieve tv niets aan. Dat werkt alleen via het koperdraadje.

Ook dit klopt als een bus. V.a. 11 Mb/s DSL kun je 1 ITV ontvanger hebben.

Die V10a bevat tegenwoordig ook de (software) functionaliteit om hybride DSL+4G middel MP-TCP te doen. Maar het is zo langzamerhand wel duidelijk dat die V10a per exemplaar of in het algemeen in z’n firmware problemen heeft. Er is nu een webhandleiding van SIB door iemand gemaakt, er was ooit ergens een (interne) PDF te downloaden. Het V10 plaatje vervangen door V10a of parallel maken is kwa concept simpel, maar wel weer werk. En wie weet loont dat niet, b.v. omdat ‘het proefkonijn SIB op V10a’ niet echt wil lopen. Er is ook nog een V12, Sagemcom, SIB 4Gmodem leverancier Ik denk dat daar ook wel wat in het vat zit.

@HopW  Als het alleen om NOS journaal gaat (alleen NPO) kan je ook met een eigen vrij aan te schaffen DVB-T2 apparaat gratis kijken. Apparaat kost iets van 25 tot 50 euro, kan je wel info op die forum over vinden.

 

Voor mensen die willen weten of dat 4G wel bijschakelt: Met b.v. een https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/ kun je ‘tappen’ of ‘bytes tellen’ op de ethernetverbinding tussen ExperiaBox en 4G_Sagemcom enerzijds en op de ethernetverbinding tussen ExperiaBox en rest van je LAN apparaten anderzijds (WiFi in EB even uitzetten). Uit de getalverschillen kun je wel ongeveer opmaken hoeveel de 4G_Sagemcom bijdraagt over een bepaalde tijdspanne. Wel eerst met VLAN ID’s en PVID’s op de GS105E poorten in de weer, is voor puzzelaars.


De monteur is geweest en best een bijzondere uitkomst. Alles zat overigens goed aangesloten en het 4g modem werkt goed.

De vaste lijn verbinding en iTV:

Via de vaste lijn is maar 1 à 2 Mb/s mogelijk. Dit komt doordat er geen glasvezel verbinding is tussen de centrale en de wijkkast en wij meer dan 4 km van de wijkkast zitten. Wij hadden eerst VDSL dit was voor max 4 km en minder stabiel dan het oudere ADSL wat beter is voor langere afstanden. Deze switch is in het verleden automatisch gegaan maar niet juist voor ons adres wegens de afstand. We gaan dus maandag omgezet worden naar ADSL. Voor itv is min 6 Mb/s nodig dus tv kijken via de vaste lijn is überhaupt niet mogelijk. 

  • We moeten dus terug op digitenne(lichte teleurstelling)
  • KPN heeft niet alle brongegevens juist in de database staan want er is een volledig verkeerd pakket geadviseerd. 
  • Mij is verteld dat de onstabiele verbinding in de avond, simpelweg te maken heeft met de bandbreedte van de mast en het hoge aantal 4G_sagemcom gebruikers hier in de regio.

Voor nu is het probleem 'opgelost' /gaan we ermee leren om te gaan en hopen dat de infrastructuur snel verbeterd gaat worden. 

Openstaande vraag.

De verbindingen van centrale naar wijkkasten worden allemaal vervangen voor glasvezel. Weet iemand toevallig wanneer er glasvezel van de centrale naar de wijkkast wordt aangelegd in Zevenbergse-hoek?


Maar: je hebt er wel 4G buitengebied bij begrijp ik?

Dan kan je voor TV ook NLziet nemen of Canaldigitaal-APP (C.D. online dus). Bij beiden ontbreken wel Discovery, TLC, Eurosport en ID.
NLziet heeft alleen de NPO, Talpa en Ned. RTL zenders en on demand aanbod.

Beide app’s zitten in recente smart-tv’s en je kunt ze ook streamen v.a. tablet of phone met een Chromecast.


Reageer