Skip to main content

Hallo,

Sinds april zijn we verhuisd van het dorp naar het buitengebied en zijn van april tot op heden bezig om überhaupt interactieve tv te krijgen. De verbinding is ronduit dramatisch 1,9 mb/s download, 1,1 upload met extra 4G modem. Door het corona virus kwam de monteur niet(begrijpelijk) maar nu begint het begrip wel een beetje te vervagen. We hebben al ontzettend vaak en lang met de klantenservice gebeld (Ingrid is geweldig maar zij komt er ook niet door). We zitten dus al maanden zonder tv en we kunnen met de huidige verbinding ook niet vanuit huis werken terwijl we wel volle pond betalen. 

We hebben een reguliere DSL aansluiting met een experia v10a modem en 4g modem. 64mb aansluiting

 

Vandaar 2 vragen:

  1. Wie kan me vertellen wanneer de monteurs weer aan de gang gaan voor particuliere aansluitingen?
  2. Kan iemand me vertellen of er slimme trucjes zijn om de verbinding in het buitengebied wel sneller/beter te maken. Alle aansluitingen zijn conform kpn.

@HopW Die snelheid van 1 a 2 Mbps voor het DSL gedeelte zal wel ongeveer zo blijven denk ik. Bij ons met lijn van 6,3km zelfde. Het klopt dan ook wel wat je is vertelt, n.l. dat het 4G gedeelte bij lange na niet voldoende capaciteit heeft. Je bent misschein wel beter af door het uit te zetten. Of DSL helemaal opzeggen en kijken of T-Mobile 4GvoorThuis wel ruim 10Mbps via alleen 4G kan leveren. Dan nog zal je wellicht Digitenne moeten nemen, want dat 4GvoorThuis is ‘Unlimited’: na 100GB maar 5Gb per dag (wel met gratis aanvullers).


De monteur is geweest en best een bijzondere uitkomst. Alles zat overigens goed aangesloten en het 4g modem werkt goed.

De vaste lijn verbinding en iTV:

Via de vaste lijn is maar 1 à 2 Mb/s mogelijk. Dit komt doordat er geen glasvezel verbinding is tussen de centrale en de wijkkast en wij meer dan 4 km van de wijkkast zitten. Wij hadden eerst VDSL dit was voor max 4 km en minder stabiel dan het oudere ADSL wat beter is voor langere afstanden. Deze switch is in het verleden automatisch gegaan maar niet juist voor ons adres wegens de afstand. We gaan dus maandag omgezet worden naar ADSL. Voor itv is min 6 Mb/s nodig dus tv kijken via de vaste lijn is überhaupt niet mogelijk. 

  • We moeten dus terug op digitenne(lichte teleurstelling)
  • KPN heeft niet alle brongegevens juist in de database staan want er is een volledig verkeerd pakket geadviseerd. 
  • Mij is verteld dat de onstabiele verbinding in de avond, simpelweg te maken heeft met de bandbreedte van de mast en het hoge aantal 4G_sagemcom gebruikers hier in de regio.

Voor nu is het probleem 'opgelost' /gaan we ermee leren om te gaan en hopen dat de infrastructuur snel verbeterd gaat worden. 

Openstaande vraag.

De verbindingen van centrale naar wijkkasten worden allemaal vervangen voor glasvezel. Weet iemand toevallig wanneer er glasvezel van de centrale naar de wijkkast wordt aangelegd in Zevenbergse-hoek?

 

Wat die laatste vraag betreft: Ik weet niet wie er heeft gezegd dat die verbindingen allemaal worden vervangen maar het klopt helaas niet.

Die verbindingen zijn de laatste jaren al vervangen voor meer dan tienduizend kasten in Nederland. Er blijven er nog een groot aantal over die niet verglaasd zullen worden omdat de kosten zo groot zijn dat dit niet te verantwoorden is. Dit jaar worden de laatste kasten die al in opdracht waren gegeven afgemaakt en daar blijft het in principe bij. 

Zonder een postcode en huisnummer waarmee we kunnen zien op welke kast je zit aangesloten is er niet zoveel zinnigs te zeggen. Ik zie nog 1 kast in Langeweg die nog een upgrade moet afronden, maar verder zie ik in de wijde omgeving van Zevenbergschen Hoek geen upgrades meer van straatkasten. In Zevenbergschen Hoek zelf zijn ook geen upgrades meer gepland.


Goedemiddag @HopW

Fijn dat er nu veel meer duidelijkheid is. Op je laatste vraag is helaas niet meteen een antwoord te geven. KPN wil de internetsnelheden door heel Nederland verhogen. Dat gebeurt op verschillende manieren. Zoals je zelf al merkt via uitbreiding van de snelheid via het mobiele netwerk, de introductie van nieuwe technieken via het bestaande netwerk, het verglazen van centrales en de aanleg van glasvezel naar woningen. Per gebied wordt er bekeken welke manieren het beste zijn. Wanneer er verbeteringen voor je adres worden gerealiseerd zul je hierover communicatie van KPN ontvangen. Hopelijk zal dit ook voor jou (snel) het geval zijn. 

Een hele fijne dag gewenst! 


Reageer