Skip to main content
Vraag

DSL verbinding is zeer instabiel, hoe nu verder?

• June 29, 2025
  • 26 reacties
  • 244 keer bekeken

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11

Ik merk dat gisteren, en vooral vandaag, mijn DSL internetsignaal weer zeer instabiel, het lijkt met vlagen te gebeuren. En het heeft ruim een half jaar vlekkeloos gewerkt, maar helaas blijft mijn Fritzbox weer flink re-connecten, en flink wat errors op de lijn zien. 

Het lijkt erop dat het vroegere probleem weer terug is:

Ik heb vanmiddag KPN gebeld, en ze vroegen of ik de KPN-box kon aansluiten. Nou, helaas is dat vanwege mijn opstelling niet even een-twee-drie te doen, en ik weet dat ze ook Fritzboxen kunnen uitlezen. Die van mij heb ik destijds aangeschaft, omdat ik geen behoefte had aan de KPN box, en de Fritzbox meer bij mijn netwerkactiviteiten past.

Maar helaas vertelde de beste kerel bij 0800-0402 dat hij mijn modem niet kon uitlezen. Vreemd! De KPN Fritzboxen en de retail FritzBoxen zijn toch hetzelfde?

Al eerder is er geconstateerd dat er overspraak op de lijn is, omdat het met regelmaat gebeurt. Ook al ging het maanden goed, maar nu niet meer.

Hoe gaan we nu verder? Of moet ik echt opnieuw die KPN Box aansluiten om de lijn door te meten? 

Kan KPN niet op simpele wijze uitzoeken waar die overspraak vandaan komt?  En waarom kunnen ze mijn FritzBox niet uitlezen?

26 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • June 29, 2025

Je zult toch echt de KPN Box moeten aansluiten als ze dat verzoeken, aangezien eigen modems niet worden ondersteund bij problemen. Omdat je de Fritz!box zelf hebt aangeschaft, valt dit onder een eigen modem en niet onder de netwerkservicegarantie. Je zal dus aan der slag moeten, en je modem wisselen voor die van KPN.

Betreft het uitlezen van de Fritz!box, heb je wel de provider toestemming openstaan in je Fritz!box? Anders kunnen ze inderdaad niet je modem uitlezen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 29, 2025

Alles staat gewoon aangevinkt bij Internet > Account information > provider services. Dus ik denk dat dit gewoon een 'ja’ is?

Verder zal ik morgen de KPN modem eens opzoeken en bij de hand houden, al ben ik toch van mening dat ze prima een lijnmeting kunnen uitvoeren met de Fritzbox. Maar gezien de het aantal errors echt van tijd tot tijd schommelen lijkt het mij al duidelijk genoeg dat het niet aan de FritzBox zelf ligt. En bovendien was de overspraak al vorig jaar vastgesteld. maar als het een half jaar goed gaat (met minimaal aantal errors) en opeens niet. 

Ik kan sowieso vertellen dat er in mijn huis niks aangepast is. ;)

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 1, 2025

Hoi ​@AriënC, dank voor jouw bericht :)

Heel erg zuur om te lezen dat je de afgelopen dagen weer problemen hebt ervaren met je verbinding maar ook goed dat je het via deze weg weer aankaart! Als je optie hebt om het modem van KPN aan te sluiten, dan zou ik je wel willen vragen dit te doen omdat we daarmee echt uit kunnen sluiten of het probleem in de Fritzbox zit of dat het toch een issue is met de verbinding zelf. Ik kan beperkt zaken doormeten op dit moment en dan zie ik wel dat de verbinding op 26, 27 en 28 juni niet goed was maar de afgelopen 2 dagen zou het weer goed moeten zijn. Hoe heb jij dit de afgelopen 2 dagen ervaren? Heeft er onlangs misschien onderhoud plaatsgevonden?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 1, 2025

De laatste twee dagen gaat het weer prima, en de errors zijn ook minimaal. En dus ook geen uitval.

(al waren alle waardes op 0 beter geweest).

Maar als de FritzBox stuk zou zijn, dan zou ik toch doorlopend mogen verwachten dat de lijn instabiel is, en niet voor een paar uurtjes, of dag-delen. Al eerder is er vorig jaar rond de oplevering van de lijn door monteurs aangetoond dat er sprake is van 'overspraak'. En AVM heeft de diagnostische logs uitgelezen, en zelf ook geconstateerd dat het van buitenaf komt. Ook heb ik geconstateerd dat het zelden 's nachts of in de avond is. 

Het is nu dus eigenlijk afwachten op een nieuwe verstoring (of liever niet 😉), waarmee ik bereid ben om tijdelijk de KPN box eraan te hangen (al mis ik dan wat features voor mijn werk/thuisgebruik). Maar stel dat er ooit een monteur langskomt (wat niet á la minute is) is er weer kans dat de storing weer inzakt, zodat er niks geconstateerd kan worden. 

Als ik glasvezel had, had ik allang daarop overgestapt. Maar helaas lijkt niemand in het appartementencomplex hier behoefte aan glasvezel (via Glasdraad) gehad te hebben, waardoor er nooit een kabel naartoe gelegd is. En als die komt, dan gaat het minimaal 3k tot 5k aan euro's kosten is mij verteld. Dus bij een uitfasering van koper wordt het allemaal Ziggo, vrees ik. Of ze moeten dan collectief mee gaan doen.

(of ik moet de hoofdprijs van een loterij winnen 😉).

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 2, 2025

Dank voor de duidelijke terugkoppeling ​@AriënC!

Laten we de komende dagen in ieder geval even kijken hoe het gaat, indien nodig kan ik altijd nog een ticket aanmaken. Dan komt er niet meteen een monteur maar zal er eerst op afstand gemonitord worden. De wens om over te stappen op glasvezel snap ik helemaal, wel enorm balen dat de andere mensen in je appartementencomplex daar geen behoefte aan lijken te hebben. Maar die hoofdprijs in de loterij gun ik je ook zeer zeker! 🙏🏻

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Het ging een poosje prima, maar sinds vanavond was het weer prijzenslag met abnormale error-waardes. Het komt echt met vlagen, dan is het weer weken rustig, en dan is het weer een paar dagen (en hopelijk is dat de limit) weer een hoop 'kabaal' op de lijn.

Ik hoop graag op een oplossing zonder dat ik mijn KPN-modem erbij moet pakken, omdat KPN gewoon FritxBoxen ondersteunt, en AVM eerder al heeft bewezen dat er het modem niks mis is (anders zou je ook aan de lopende band errors zien). Maar als het echt niet anders kan, dan moet het maar, puur om te testen.

Als dit zo blijft, dan vrees ik toch dat ik een overstap ga maken naar coax. Maar ik hoop op een goede oplossing. Het is al duidelijk bewezen door KPN dat er overspraak is. ChatGPT bewijst dat overigens ook zelfs… 😉

Ik houd het weer in de gaten.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 21, 2025

Het ging een poosje prima, maar sinds vanavond was het weer prijzenslag met abnormale error-waardes. Het komt echt met vlagen, dan is het weer weken rustig, en dan is het weer een paar dagen (en hopelijk is dat de limit) weer een hoop 'kabaal' op de lijn.

Ik hoop graag op een oplossing zonder dat ik mijn KPN-modem erbij moet pakken, omdat KPN gewoon FritxBoxen ondersteunt, en AVM eerder al heeft bewezen dat er het modem niks mis is (anders zou je ook aan de lopende band errors zien). Maar als het echt niet anders kan, dan moet het maar, puur om te testen.

Als dit zo blijft, dan vrees ik toch dat ik een overstap ga maken naar coax. Maar ik hoop op een goede oplossing. Het is al duidelijk bewezen door KPN dat er overspraak is. ChatGPT bewijst dat overigens ook zelfs… 😉

Ik houd het weer in de gaten.

Voor de juiste werkwijze moet de KPN box worden aangesloten, daarna kan het proces worden gestart. Het blijft een feit dat je eigen Fritz!Box niet door KPN geleverd is. Als het wel jouw Fritz!Box blijkt te zijn, zit KPN met hoge onderzoekskosten voor een product dat zij niet hebben geleverd of waar ze niets aan verdienen. Vandaar ook dat KPN geen support op eigen modems geeft.

Stap 1 is je KPN box aansluiten en vervolgens de klantenservice bellen (of ​@Jan van KPN moet een ticket aanmaken) . Zij zullen je lijn uitlezen of een monteur sturen, en vanaf daar zal het proces verdergaan. Je box moet wel eerst een paar dagen aangesloten zijn om een errorlog of historie op te bouwen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

De lijn is nu stabiel, met minimale waardes, en ben uit al (fingers crossed)

Ik ga vandaag de KPN-doos zoeken met de modem.

Maarrr..... wat nu voor de groep mensen die ex-XS4ALL zijn en enkel een FritzBox hebben? KPN heeft ook FritzBoxen, en aan de hand van de metingen die sporadisch een klapperlijn tonen, zou je toch kunnen uitsluiten dat het aan het modem ligt. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 21, 2025

De lijn is nu stabiel, met minimale waardes. Ik ga vandaag de KPN-doos zoeken met de modem.  

Maar wat nu voor de groep mensen die ex-XS4ALL zijn en enkel een FritzBox hebben? 

Die zijn geleverd door XS4ALL (KPN), dus een product van KPN waar KPN support op moet geven. Ze verdienen daar ook hun geld mee.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

Het is al duidelijk dat het aan de lijn ligt. Ik wil best het modem even vervangen, maar dan moet ik helaas dus wel concessies doen, omdat ik niet voor niets een FritzBox heb aangeschaft. 7,50 per maand vond ik iets te gortig voor iets wat je vroeger gratis kreeg. 

Maar we zien vandaag hoe het loopt. 🙂

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 21, 2025

Het is al duidelijk dat het aan de lijn ligt. Ik wil best het modem even vervangen, maar dan moet ik helaas dus wel concessies doen, omdat ik niet voor niets een FritzBox heb aangeschaft. 7,50 per maand vond ik iets te gortig voor iets wat je vroeger gratis kreeg. 

KPN moet dat dus uitsluiten, het zou een defect in je Fritz!box kunnen zijn. Daar gaan we niet van uit, maar volgens de regels moet KPN dat toch checken.

Ik heb hier ook voor een vermogen aan Unifi spullen staan, dus ik zou er ook niet blij mee zijn. Maar geen support op eigen spullen, en dan zal ik met tegenzin de V14 moeten aansluiten. Het is wat het is.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

KPN moet dat dus uitsluiten, het zou een defect in je Fritz!box kunnen zijn. Daar gaan we niet van uit, maar volgens de regels moet KPN dat toch checken.

Ik heb hier ook voor een vermogen aan Unifi spullen staan, dus ik zou er ook niet blij mee zijn. Maar geen support op eigen spullen, en dan zal ik met tegenzin de V14 moeten aansluiten. Het is wat het is.

Ze hebben al eerder overspraak gesignaleerd. 

Maar goed: Met enige tegenzin ga ik dan maar even op zoek naar die doos. 

• July 21, 2025

Voor jaren terug had ik via kpn ook om te proberen een fritzbox gehuurd op de DSL lijn. Liep niet vlekkeloos. Nadia kon toen destijds gewoon tot aan de fritzbox meten. Maar kon niks na de fritzbox zien. 

Even prive berichten doorgeplozen,..

" 4 jaar geleden, Tot aan het modem kan ik niks vinden wat op wegvallende verbindingen duidt. Ik kan na het modem - de FRITZ!Box - helaas geen metingen doen."

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

Nou, de KPN-modem staat paraat in mijn huiskamer. Als de Fritz weer aan het klapperen is, switch ik om naar de Box 12, en bel ik 0800-0402. Of is het handig om nu al te bellen en te melden dat het vorige avond/nacht een drama op de lijn was?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

Jep, het was rond 13:00 drama op de lijn, dus nu hangt de KPN-modem eraan nadat die 10 maanden in de doos heeft gelegen, Eens kijken hoe het nu verder gaat.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 22, 2025

Goedemorgen ​@AriënC :)

Jep, het was rond 13:00 drama op de lijn, dus nu hangt de KPN-modem eraan nadat die 10 maanden in de doos heeft gelegen, Eens kijken hoe het nu verder gaat.

Heb ook nog even wat metingen uitgevoerd ​@Ariën maar zie op dit moment geen gekkigheden. Heb je nu nog steeds de KPN Box aangesloten?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Goedemorgen ​@AriënC :)

Heb ook nog even wat metingen uitgevoerd ​@Ariën maar zie op dit moment geen gekkigheden. Heb je nu nog steeds de KPN Box aangesloten?

Ik heb nu de KPN Box 12 eraan hangen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Allen, voor wat het in de situatie van ​@AriënC waard is: Ik heb een aantal jaren geleden de zelfde problemen gehad met een VDSL lijn en de Fritz!box van XS4ALL. De box stroomde bij vlagen over van de errors en de verbinding klapperde dat het een lust had. Ik zat met mijn VDSL verbinding op ruim 1400 m van de centrale en op een kabel die voor een deel in de jaren ‘50 van de vorige eeuw was gelegd. Na diverse metingen door meerdere KPN/XS4ALL monteurs bleek deze kabel ergens lek te zijn. Het klinkt misschien vreemd maar is echt waar: als het een aantal dagen flink regende gaf mijn verbinding de wereld aan errors. De kabel bleek dus het probleem. Monteurs hebben in de bewuste kabel gelukkig een ongebruikt aderpaar kunnen vinden die redelijk ‘waterdicht’ bleek en bruikbaar was tussen mijn aansluitpunt en de DSLAM in de centrale. Daarna ging het weer goed. Men ‘vond’ tijdens deze exercitie nog een kwalitatief redelijk aderpaar en men heeft deze gelijk ‘ingelast’ waardoor ik voorzien werd van pairbonding. Gelukkig nu al 4 jaar glasvezel met een strakke 100/100 verbinding. 

Overigens bleek het lekke deel van deze kabel onder een drukke rotonde te liggen en was dus zo één twee drie niet op te lossen. Dit heeft mogelijk de aanleg van glasvezel in onze wijk bespoedigd. KPN/XS4ALL bleken overigens instaat mijn Fritz!box uit te kunnen lezen en de lijn te beoordelen. Maar het klopt idd., deze box was (en is nog steeds) onderdeel van mijn ‘XS4ALL abonnement’ bij KPN.      

• July 22, 2025

Ook ik heb dit soort ervaringen opgedaan met meerdere DSL verbindingen.
Het is een knappe techniek om de telefoonlijnen te gebruiken op een manier waar het nooit voor bedoeld was.
Maar het is een zeer kritische techniek op het randje van wat er mogelijk is.
De kabels worden ouder en het gebruik er van wordt juist veeleisender.

Dat gezegd hebbende, ik had een geval van een onregelmatig herstartende fritzbox ( van xs4all ) Na een paar onderzoekende, meedenkende  en vriendelijk mensen met meetapparatuur over de vloer te hebben gehad was het probleem nog steeds niet opgelost.
AVM ( de maker van de fritzbox ) denkt ook altijd goed mee, een tijdje wat monitoring bestandjes gemaakt en doorgestuurd, ook zonder het juiste resultaat.
Dus heb ik een oudere fritzbox op de lijn aangesloten, ingesteld en het probleem was over.
Ik meen dat ik eerder ook al een andere, (zelfde type) fritzbox van xs4all had gekregen.

Ik heb er toentertijd ook verslag van gedaan hier op dit forum maar dat is HELAAS in de digitale bittenbak verdwenen ( OF ? )

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Ik ga de komende dagen eens kijken hoe de KPN-modem het houdt, maar deze blijft gelukkig een stabiele verbinding houden. Ik betwijfel eigenlijk of mijn eigen Fritzbox zelf de oorzaak is vanwege een defect. Ik weet dat Fritzbox'en behoorlijk stabiel zijn, en toen ik mijn vorige topic had aangemaakt heb ik de logfiles van de uitval van toen doorgestuurd naar AVM, en ze kwamen tot de conclusie dat de problemen buiten mijn modem lagen.

Met de gedachte van ​@KeesYagi hierboven zou ik niet gek opkijken dat de Fritzbox wat gevoeliger is voor bepaalde DSL-stoorsignalen, ik heb dit overigens wel eens eerder gehoord.

Mijn stappenplan is nu als volgt:
Ik ga binnenkort een Fritzbox via KPN aanschaffen voor 7,50 per maand, en dan ga ik kijken hoe die zijn werk doet. Als deze ook errors geeft, dan is het aan KPN de taak uit te zoeken wat er mis is, en voor een oplossing te zoeken.

Inmiddels kan ik al wel vertellen wat er al gebeurd is: Overspraak gedetecteerd op de Argos, hét gereedschaptooltje van de KPN'er. Mijn aansluiting is op een andere ader gezet in de centrale, en in het IS/RA punt is de RJ45-aansluiting vervangen. 

Het is gewoon frappant dat ik vanaf oplevering van de aansluiting (augustus vorig jaar) een maand lang problemen had, en dat minimaliseerde zich. De monteur had toen al moeite om de lijn te meten.

En een maand geleden werd het opeens een stuk erger, en dan met vlagen dat het wel goed gaat met minimaal errors. Maar toen ging het +/- vier weken goed. Tot afgelopen dagen…..
Met dit in gedachte vrees ik dat er iets mis is buiten mijn deur. 

Maar we gaan het gewoon zien! :)

(En aan glasvezel hoef ik voorlopig nog niet te denken omdat dat nooit naar dit appartementencomplex gebracht is, omdat er geen interesse in was toen ik er nog niet woonde… Anders wat ik allang naar glas gegaan als het te bekostigen was)

• July 22, 2025

In jouw geval zou ik een andere (oudere) fritbox proberen.
Die koop je voor ~een maand huur :-)

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Aan welke dacht je dan? 

• July 22, 2025

Maakt niet zo uit, een 7360 , 7490 ( uit het hoofd ) of misschien een  . .
-even zoeken- : https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Fritz!Box_devices
7270

Of wat tegenkomt, niet de ISDN versie, ofwel annex . . .   ( A of B  ? )

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

Aan welke dacht je dan? 

Hier staat hij vast tussen: https://www.router-faq.de/?id=fbinfo&hwf=fb7581#fb7581

Zou wel kiezen voor een type die nog door AVM wordt ondersteund. Marktplaats staat er vol mee.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 25, 2025

@Berrie_Kaas 
Eigen modems worden niet door KPN ondersteund. Dus ik heb maar voor 7,49 p.m een Fritzbox bij KPN besteld. Ik ga eens kijken hoe die functioneert. Als dit ook drama en ellende is met errors en uitval op de koper-lijn, dan mag KPN eens goed uitzoeken wat er aan hand is. 

Al vind ik het persoonlijk jammer dat ik er extra voor moet betalen, en met name voor een plus-abonnement om ondersteuning te krijgen op Fritzboxen. Maar we gaan het zien.