Skip to main content
Beantwoord

Een extra lettertype toevoegen aan lijst standaard beschikbare lettertypen

• July 8, 2025
  • 27 reacties
  • 220 keer bekeken

Een lettertype toevoegen in de lijst met de standaard beschikbare lettertypen.

Beste antwoord door Erik van KPN

Hey ​@Fer Remmers, welkom hier!

Ik zie dat Kees met goede tips kwam voor het installeren van een lettertype, dank je ​@KeesYagi!

Maar ik begrijp dat het je dus eigenlijk gaat om het toevoegen van dit lettertype aan de KPN Webmail. Je kunt in de Webmail zelf een lettertype kiezen. Dat kan per e-mail door onderaan een nieuw bericht in het lettertype keuzemenu een andere te kiezen.

En je kunt ook het standaardlettertype voor al je mails aanpassen via de Instellingen. Deze open je via het tandwiel-icoon in de rechterbovenhoek.

Kies vervolgens voor E-mail en dan Nieuw bericht. In het midden van het scherm kun je dan de Standaard lettertypestijl aanpassen qua lettertype, grootte en kleur. 

Maar, het lijkt er wel op dat het niet mogelijk is om een eigen geïnstalleerd lettertype te kiezen bij beide opties. 

Wat wellicht nog wel zou kunnen is om het eigen lettertype (tijdelijk) in te stellen als browser standaard. In mijn browser kan ik namelijk wel kiezen uit alle lettertypen op het apparaat. En bij de Webmail instellingen voor standaard lettertype kun je dan kiezen voor browser standaard.

Maar, let er wel op dat wat Arjan aangeeft ook waar is:

En zelfs dan: als de ontvanger dat lettertype niet heeft, kan diegene alsnog niet zien wat je wilde sturen.

Admin: antwoord aangevuld 11-08

27 reacties

• July 8, 2025

Daar weet ik door mijn werk meer van dan me lief is, MAAR, een beetje context zo wel helpen.

Wat voor apparaat, OS en software gaat het om ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 8, 2025

Windows 11

lettertype: TilburgsAnsText-OTF

• July 8, 2025

O, aha, wat grappig.
-even zoeken- :
https://www.tilburgsans.nl/nl/downloadans/
En dan naar :
https://www.tilburgsans.nl/nl/downloadans/download.html?file=download/TILBURGSANS-OTF-FONTS.zip

Dan de het zip bestand openen ( dat kan standaard in windows  ?)

En dan : ( van de website )

Fonts installeren

Als je ervoor hebt gekozen om OpenType fonts te downloaden, open dan het ZIP bestand dat je hebt gedownload. Hierin vind je de .otf-bestanden. Dubbelklik op een .otf-bestand. Er verschijnt een nieuw venster. Kies de optie «Installeren». Als je alle otf-bestanden op deze wijze hebt geïnstalleerd, verschijnen ze in het lettertypenoverzicht in de programma’s op je computer.

( nu kom ik niet meer uit dit citaat vakje, even publiceren en dan wijzigen, mogelijk gaat dat wel )

Nee dus, dan maar zo.

( dit is niet echt een kpn vraag, maar maakt niet uit )

Lukt het, lettertypen kunnen vervelend doen en is een beetje speciaal en de kennis er over is niet zo algemeen bekend.

Admin: citaatsituatie verholpen :)

• July 8, 2025

Ook even geïnstalleerd hier, het lijkt mij zo snel te zien een van de veeeeele lettertypen.

Vaak kan ik me de moeite besparen als er iemand komt met een speciaal lettertype door te zoeken met https://www.myfonts.com/pages/whatthefont

Of gaat je om de :

TilburgsAnsIcons123 is het font waarin de 123 pictogrammen zijn verwerkt, die verschijnen als de woorden getypt worden die ze representeren.

Dat krijg ik vooralsnog niet voor elkaar, wie wel ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 8, 2025

Alles wat hierboven verteld wordt, is me bekend en helpt niet verder.

De TilburgAns installeren is geen probleem.

In Word, InDesign, PhotoShop en Quark verschijnt dit font in de lijst van beschikbare fonts.

Maar NIET in KPNWebmail!

Hoe kun je een lettertype toevoegen in de lijst met de al beschikbare lettertypen?

• July 8, 2025

“Graag” gedaan  :-/

Wat voor apparaat, OS en software gaat het om ?

Daarom vroeg ik dat en dan zie ik nu :

Maar NIET in KPNWebmail!

• July 8, 2025

Ik kan in webmail helemaal niet vinden hoe je daar een lettertype kan kiezen ?
( toch heb ik het tilburg lettertype nu in een bericht staan )

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 8, 2025

Hallo ​@KeesYagi volgens mij is het niet eens mogelijk om in de webmail een lettertype toe te voegen. En zelfs dan: als de ontvanger dat lettertype niet heeft, kan diegene alsnog niet zien wat je wilde sturen.

Dat is meteen de reden dat er maar een bepertke keuze is in lettertypes: deze moeten ondersteund worden op alle apparaten: Windows-PC’s, Macbooks, Android telefoons, Iphones, Linux-browsers etc etc etc. Er is eigenlijk maar een handjevol lettertypes dat je in e-mail kan gebruiken: fixed-width, met schreef, schreefloos en nog wat variaties daarop. In de praktijk zijn dat fonts als Courier, Times new Roman en Arial en eventuele variaties.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 8, 2025

Ik zie dat Kees met goede tips kwam voor het installeren van een lettertype, dank je ​@KeesYagi!

Maar ik begrijp dat het je dus eigenlijk gaat om het toevoegen van dit lettertype aan de KPN Webmail. Je kunt in de Webmail zelf een lettertype kiezen. Dat kan per e-mail door onderaan een nieuw bericht in het lettertype keuzemenu een andere te kiezen.

En je kunt ook het standaardlettertype voor al je mails aanpassen via de Instellingen. Deze open je via het tandwiel-icoon in de rechterbovenhoek.

Kies vervolgens voor E-mail en dan Nieuw bericht. In het midden van het scherm kun je dan de Standaard lettertypestijl aanpassen qua lettertype, grootte en kleur. 

Maar, het lijkt er wel op dat het niet mogelijk is om een eigen geïnstalleerd lettertype te kiezen bij beide opties. 

Wat wellicht nog wel zou kunnen is om het eigen lettertype (tijdelijk) in te stellen als browser standaard. In mijn browser kan ik namelijk wel kiezen uit alle lettertypen op het apparaat. En bij de Webmail instellingen voor standaard lettertype kun je dan kiezen voor browser standaard.

En zelfs dan: als de ontvanger dat lettertype niet heeft, kan diegene alsnog niet zien wat je wilde sturen.

Admin: antwoord aangevuld 11-08

• July 8, 2025

Aha, daar zit dat dus, dat moet je maar weten !

En inderdaad een beperkt aantal lettertypen.

In mijn ervaring wordt het dan vervangen door een ander lettertype, maar misschien apparaat/software afhankelijk ?

Toch lukt dit ook :

Waarbij “Tilburg” wordt vervangen door een symbool, en dat andere ook.
( dus ik wissel hier tussen 2 lettertypen om het duidelijk te maken )

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 8, 2025

Ik kan in webmail helemaal niet vinden hoe je daar een lettertype kan kiezen ?
( toch heb ik het tilburg lettertype nu in een bericht staan )

Beste ​@KeesYagi maak een proforma-mail aan met wat tekst, 

klik onderaan op systeem en je kunt uit allerlei lettertype kiezen en ook de grootte aanpassen.

• July 8, 2025

klik onderaan op systeem

Waar dan ? Ik zie het echt niet.
De lettergrootte wel, niet het lettertype.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 8, 2025

Zie bijgaand screenshot ​@KeesYagi 

• July 8, 2025

Dat knopje heb ik niet !

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 8, 2025

Dat knopje heb ik niet !

Dat hoort standaard bij de KPN webmail.

Kijk je wel via een pc-scherm of anderszins, want dan kan het zijn dat je geen vollediog beeld ziet en moet scrollen.

@KeesYagi 

• July 8, 2025

Zie mijn schermafdruk van een paar bijdragen terug.
Gemaakt in firefox op linux-debian.
Maar het lijkt me sterk dat dat er iets toe doet.
Misschien een taal ding ? Ik gebruik Engels ( daar waar het kan ).

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 8, 2025

Alleen XS$-Arjan heeft een adequate reactie gegeven.

Het is gewoon niet mogelijk in kpnwebmail een ander lettertype toe te voegen dan KPN standaard geeft.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 8, 2025

Beste ​@Fer Remmers dat klopt niet zoals onderstaande screenshot aantoont die ik zojuist gemaakt heb met Chrome op een Windows 11 laptop:

CC: ​@KeesYagi 

Zojuist de webmail even op Engels gezet en daar kan het ook gewoon, zie onderstaand:

• July 8, 2025

Ik heb dat “opmaak” knopje echt niet, ook niet in het Nederlands

Zie mijn schermafdruk van een paar bijdragen terug.

Daar zie je da-tie er niet is  :

O ! , weer een merkwaardigheidje , ik wou de link hernoemen in : “De bijdrage die ik bedoel, onderste plaatje.”
Maar de forumsoftware zet het weer terug.

• July 8, 2025

Zojuist de webmail even op Engels gezet en daar kan het ook gewoon, zie onderstaand:

Ja, merkwaardig, vreemd.

CC: ​@KeesYagi 

Dat hoeft niet, ik krijg toch wel bericht.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Alleen XS$-Arjan heeft een adequate reactie gegeven.

Het is gewoon niet mogelijk in kpnwebmail een ander lettertype toe te voegen dan KPN standaard geeft.

Jawel, ​@Fer Remmers je kunt dit via de instellingen doen. Zie mijn eerdere reactie met de stappen waar je dit kunt instellen:

Maar ik begrijp dat het je dus eigenlijk gaat om het toevoegen van dit lettertype aan de KPN Webmail. Dat kan je doen via de Instellingen. Deze open je via het tandwiel-icoon in de rechterbovenhoek.

• July 9, 2025

Tsja, dit plaatje liet ik al eerder zien en ik wees er nog een keer op, maar blijkbaar . . .

Toch lukt dit ook :

Waarbij “Tilburg” wordt vervangen door een symbool, en dat andere ook.
( dus ik wissel hier tussen 2 lettertypen om het duidelijk te maken )

Aha, ik vond nog meer woorden, die kon ik eerder niet ontdekken.
Op : https://www.tilburgsans.nl/nl/over-ans/pictogrammen-typen.html
(logisch)

De spatie in het eerste woord staat er in de 2e niet, dan wordt het een symbooltje.

Wie weet nog meer woorden ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 9, 2025

Nou, Kees van KPN, laat me dan maar eens een printscreen zien van het standaardlijstje dat jij uitgebreid hebt met nog een of meer andere lettertypen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 9, 2025

Nou, Kees van KPN, laat me dan maar eens een printscreen zien van het standaardlijstje dat jij uitgebreid hebt met nog een of meer andere lettertypen.

Je bedoelt ​@Erik van KPN waarschijnlijk ​@Fer Remmers 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • July 22, 2025

laat me dan maar eens een printscreen zien van het standaardlijstje dat jij uitgebreid hebt met nog een of meer andere lettertypen.

Als jij naar dit scherm gaat. Dan klik je daarna aan de rechterkant op het woord ‘Lettertype’. Je krijgt dan een keuzelijst met je lettertypen. Je zou daar dan ook moeten kunnen kiezen voor je nieuwe lettertype. Is dat bij jou niet zo?

Dat kan je doen via de Instellingen. Deze open je via het tandwiel-icoon in de rechterbovenhoek. Kies vervolgens voor E-mail en dan Nieuw bericht. In het midden van het scherm kun je dan de Standaard lettertypestijl aanpassen qua lettertype, grootte en kleur. 

Kun je wel jouw nieuwe lettertype kiezen als je een nieuwe e-mail maakt?

Je krijgt dan eerst deze pop-up:

In die pop-up zie je de keuze voor lettertype nog niet, daarvoor moet je de pop-up eerst wat groter maken met het pijlicoon in de bovenhoek. Daarna krijg je deze optie erbij in de balk aan de onderkant:

Als je daar dan klikt kun je kiezen uit je lettertypen en die toepassen op je huidige e-mail.