Ik heb sinds vorige week de gratis upgrade van XS4All glasvezel van 200 naar 1000 mbit gehad. Eerste probleem met verouderde router was snel opgelost, heb nu de Fritzbox 7590 AX. Geweldig apparaat, veel snellere Wifi (dacht altijd dat de lage snelheid aan de Wifi-adapters in de laptops lag, bleek dus aan de Fritzbox 7390 te liggen), maar ethernet was nog steeds te laag. Toen heb ik mijn grote laptop met Ethernetpoort rechtstreeks met kort kabeltje op de Fritzbox aangesloten, en was de snelheid wél 1000 mbit, dus moest het de bekabeling en/of de switch zijn. (er gaat een ethernetkabel van de router in de meterkast naar de bovenverdieping, waar een switch staat met 2 kabels naar de slaapkamers). De switch was in orde, dus moest het de kabel zijn. Even gegoogeld: ja, ethernetkabel kan verouderen. Ik denk dat de kabel er al zo'n 18 jaar ligt, want toen ben ik op (A)DSL overgestapt en heb ik de ethernetbekabeling aangelegd.
Via de IT-installateur van het bedrijf waar mijn broer werkt heb ik nieuwe, professionele zuurstofvrije 100% koperkabel aangeschaft, en nu haal ik eindelijk de beloofde 1000 mbit. Hierbij viel op dat het ook nog uitmaakt welke browser, en welke testsite je gebruikt. Ik gebruik normaal de Firefox-browser, maar deze kwam bij speedtest.net en fast.com niet verder dan ca 900 Mbit. Als ik dezelfde sites test via de Chrome of Edge browser haal ik ineens wel de 1000 Mbit. Weet iemand waar dit aan ligt, en hoe je Firefox kunt verbeteren? De Refresh-optie van Firefox helpt in ieder geval niet.
Dan de vraag over glasvezeltechniek. Ik zag dat KPN sinds vorig jaar ook 4 Gbit glasvezel aanbied, maar als ik een postcodecheck doe kan ik alleen voor 1 Gbit en lager kiezen. De glasvezel is ca. 12 jaar geleden aangelegd door Reggefiber. In de meterkast zit een rechthoekig wit kastje (merk en type weet ik even niet uit mijn hoofd) waar een ethernetkabeltje uit komt wat naar de Fritzbox gaat. Is deze aansluiting geschikt, of geschikt te maken, voor 4 Gbit? Ik zag bijv. dat de aansluiting van de KPN Box 14 via een fiberoptic poort gaat, dat ziet er ongeveer zo uit als een tos-linkpoort op een audioversterker.