Skip to main content

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik Glasvezel van KPN (eerst Ziggo). Ik heb verschillende gameservers (Squad, Minecraft etc.) thuis draaien. De Minecraft servers zijnĀ op het lokale netwerk zichtbaar en je kunt inloggen. De portforward is ingesteld naar deze server. Als ik wil inloggen via mijn Wan-adres + poort, is de server niet bereikbaar. Echter opĀ https://mcsrvstat.us/serverĀ is de server gewoon zichtbaar met alle gegevens. Dit geldt ook voor Ark Servers. Bij Squad Servers is het een ander verhaal. Daar zie ik in de game de server staan maar als ik wil connecten, krijg ik een TimeOut. Ook SFTP en andere toegang vanuit het internet is niet mogelijk (tijdens Ziggo abbo wel). Ik heb mijn router een fabrieks reset gegeven, geen verbetering.Ā Alle poorten gecontroleerd, vast IP's gegeven aan servers, Firewalls gereset en handmatig aangepast. Het gaat om Windows en Linux machines met hetzelfde probleem. Iemand een idee?? Alvast bedankt.

Aanvulling: Het probleem van de Minecraft Servers heb ik gevonden. Ik had in de Portforward ranges ingegeven (dat kon in de Ziggo router maar kennelijk niet is het apparaat van KPN). Dus voor elke poort Ć©Ć©n poortverwijzing.


Ook in de Experia/KPN boxen kan je ranges opgeven.


Bij mij werkt het dus niet. Als ik bijv. 25568-25580 gebruik, kan ik niet op de server. Kies ik uitsluitend 25568, dan wel. Kijk hier maar bij External and Internal port.


Misschien een domme vraag hoor, maar gebruik je wel jouw publieke IP adres om van buitenaf te verbinden?


Ja, goede vraag, maar zoals ik schreef, inter is alles bereikbaar en kan ik inloggen, via WAN (extern) niet. šŸ˜‰


Dat snap ik. Maar als je jouw interne IP gebruikt, dan werkt het intern dus wel. Maar van buitenaf niet. Dus vandaar de vraag of je wel je publieke IP-adres gebruikt. Je kunt deze opvragen via whatsmyip.


Lol, zoals ik schrijf, intern werkt het. Het WAN-adres (het adres dat je kunt vinden via whatsmyip etc.) werkt niet. Sorry, wellicht ben ik onduidelijk. Bij Gameservers zoals ARK of Squad maak je connectie via het WAN (behalve als je expliciet kiest voor LAN). Bij de Squad server zie je je game in de lijst, maar als je de lobby ingaat, krijg je een time-out. Bij ARK zie je de game niet eens in de lijst staan, maar kies je voor LAN-game, dan verschijnt de server wƩl en kun je in je thuisnetwerk spelen. Het is een NAT probleem, echter alle poorten staan open, er is getest met allerlei Firewall opties, geen suc-6. Ik ga vrolijk verder met de foutopsporing, maar als je nog een tip hebt, hoor ik dit graag.


En ik heb er te weinig verstand van.Ā šŸ˜… Als ik een server opzet, dan huur ik deze ergens, omdat het me anders teveel moeite kost. Maar goed, misschien is er een ARK Discord server waar je jouw vraag zou kunnen stellen?


Reageer