Skip to main content

Ik wil eventueel overstappen naar KPN glasvezel. Kan ik mijn eigen router blijven gebruiken? Dan zou de bijgeleverde modem van KPN in bridge mode moeten worden gezet. Ik weet niet wat voor modem er standaard door KPN wordt uitgeleverd.

Hallo @bluesman63 , KPN levert of een Experia V10 of een Experia V10a en beide modem/routers kunnen niet in bridge gezet worden.

Elders binnen dit forum is uitgebreide info te vinden over eigen routers, eigen modems installeren etc.

 


 Als je geen IPTV van KPN gaat afnemen dan kan je gewoon je eigen router gebruiken.

Wellicht moet er nog een switch tussen jouw router en de NTU (glasvezelmodem) om de communicatie op het juiste vlan te plaatsen maar dat mag de pret niet drukken.

Als je wel IPTV van KPN gaat afnemen, dan worden er wat meer voorwaarden aan de gebruikte router gesteld. Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".


Dank voor de reacties.

Ik wil geen IPTV van KPN.  Ik heb zie foto in de meterkast.  Heet dat een FTU? En moet daar dan een NTU op worden aangesloten?

 


Dat is voor glasvezel. Maar volgens mij word het nu niet gebruikt want er zitten nog geen lampjes op. De ene helft moet vervangen worden door een ander deel wat wel lampjes heeft. En een stekker. En een poort waar je een kabeltje in kunt steken.


De rechter doos is de FTU en daarin is de glasvezel afgemonteerd.

Op linker doos is nu nog een dummy en daar zal.de NTU geplaatst gaan worden.

Helemaal rechts op de foto zie je nog net een randje van een ... hellup ... nee toch ...


De rechter doos is de FTU en daarin is de glasvezel afgemonteerd.

Op linker doos is nu nog een dummy en daar zal.de NTU geplaatst gaan worden.

Helemaal rechts op de foto zie je nog net een randje van een ... hellup ... nee toch ...

Nee.Het hele ding op de foto is de FTU. Met twee beschermkappen, voor elke vezel met connector eentje. Als je die kappen er af schuift zie je onder beide kappen een connector. Links een blauwe, rechts een groene.

KPN gebruikt alleen de linker dus die beschermkap wordt vervangen voor een NTU.


En zo'n NTU krijg je dat bij het afsluiten van een abonnement? Ik had KPN gebeld om een abon. af te sluiten maar ik zei dat ik me eigen router wil’behouden. Maar ze begrepen me niet. Ze bleef maar doorgaan over Experia box.


Hallo @bluesman63 als je een glas-abo afsluit wordt het glasvezelmodem (NTU) door een monteur gemonteerd en je krijgt standaard een modem/router van KPN die je als router aansluit.

Wil je je eigen router gebruiken, dan kan dat ook en laat je de modem van KPN in de kast liggen.

Let er wel op dat je eigen router de instellingen kan behappen die KPN vereist, want KPN verleent er geen ondersteuning voor, zie elders binnen dit forum uitgebreide info over eigen modem/router.

 


@bluesman63 Welkom op het forum. Ik zie dat je al een eind op weg geholpen bent door de mede-forumgebruikers. Het is inderdaad zo dat als je een glasvezelabonnement afsluit een monteur langskomt om de NTU te plaatsen. Ook kun je gewoon je eigen modem gebruiken mits deze voldoet aan de eisen. Welke eisen dit zijn vind je hier. Je zal van KPN inderdaad ook een Experiabox ontvangen maar deze hoef je dus niet te gebruiken. Mocht je meer vragen hebben dan ik dit natuurlijk graag! 


Dit is wat ik heb gevonden over eigen router.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Dat is dus niet aan mij besteed. Als ik geen ondersteuning krijg en ik moet zelf een beetje gaan knutselen dat hoef ik het niet.  

Wat betreft eigen modem. Ik hoef niet speciaal een eigen modem. Ik wil alleen me eigen router. Omdat ik op mijn router een VPN hebt. Aangezien dit niet op een Experiabox lukt moet je wel via een eigen router.

 


En dit topic: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609


Aangezien jij geen IPTV afneemt en een glasvezel aansluiting hebt kan je vrij eenvoudig jouw eigen router gebruiken i.p.v. de Experia Box.

Van welk merk en type is jouw router?


Mijn router iseen  Netgear R7000 DD-WRT Flash Router


Mijn router iseen  Netgear R7000 DD-WRT Flash Router

Die is eenvoudig te gebruiken als router op een glasvezel aansluiting zonder IPTV.


Wat bedoel je met eenvoudig? Monteur komt de NTU installeren. Router aansluiten en werken.


Wat bedoel je met eenvoudig? Monteur komt de NTU installeren. Router aansluiten en werken.

Even de pppoe verbinding en draaien maar.