Skip to main content
Beantwoord

Eigen Router/gateway ipv KPN Box 12

• December 22, 2025
  • 10 reacties
  • 162 keer bekeken

Ik heb een (oude?) Reggefiber AON glasvezelaansluiting. Hierop heb ik afgelopen april (verhuizing) een nieuw glasvezel abonnement afgesloten.

Met de door KPN geleverde ONT en daarop direct aangesloten mijn eigen router (Unifi Cloud Gateway Ultra) krijgt deze geen DHCP-offer en dus geen ip-adres.

met en zonder VLAN 6 instelling op de wan poort, ook na power-cycle en langdurig uitzetten van de ONT (ZTE ZXHN F3100).

De KPN Box 12 werkt wél gewoon (met daarop aangesloten de ucg), maar door de dubbele NAT krijg ik mijn gewenste interne VPN server niet aan de praat (wel verbinding maar geen internet en geen retourverkeer).

Ik begrijp dat dit wijst op een verkeerd service-profiel / CPE-lock aan de KPN netwerk-zijde.

Ik zou graag willen dat de aansluiting wordt gereprovisioned voor eigen router gebruik,

of dat de ONT wordt vervangen / aansluiting gemigreerd.
Ik heb hierover uitgebreid gebeld met de KPN, ben doorverwezen naar KPN netwerk, die hebben me weer terug gezet naar KPN consumenten. Die verwijzen me door naar de community.
Wat ik niet begrijp want volgens mij moet KPN hier een aanpassing doen.

met vriendelijke groet,

Rick

Beste antwoord door bnh

Heb ik geprobeerd, ik krijg wel verbinding maar heb dan verder niets

Je moet gewoon een PPPoE verbinding opzetten zonder KPN box.

PPPoE

VLAN 6

Username: internet

Passwords internet 

10 reacties

• December 22, 2025

KPN gebruikt PPPoE. En geen DHCP.

Als je een 2de router achter de KPN Box gebruikt, dan kun je deze in DMZ zetten. Dan zou VPN gewoon moeten werken. Wij hebben ook een VPN server op de 2de router. Werkt uitstekend. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 22, 2025

Heb ik geprobeerd, ik krijg wel verbinding maar heb dan verder niets, geen internet, geen toegang tot resources op mijn lan. Ik heb zelfs geprobeerd om dhcp uit te zetten op de kpn box. Ik heb zowel teleport als WireGuard als OpenVPN op de ucg geprobeerd allemaal hetzelfde resultaat. Ik probeer vanaf mijn iPhone de VPN op te zetten.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Even zoeken hiervoor het forum geeft een verwijzing naar https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78236326

Daar staat een werkende oplossing zonder gebruik van de KPN box

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • Antwoord
  • December 22, 2025

Heb ik geprobeerd, ik krijg wel verbinding maar heb dan verder niets

PPPoE

VLAN 6

Passwords internet 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 22, 2025

KPN werkt alleen met PPPoE op Wan zijde.

Ik heb hier ook nog oude AON direct sfp in UCG Fiber 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 22, 2025

@Maikel Drost ​@bnh ga ik proberen, bedankt! Krijg ik dan nog uitdagingen met de kpn Android tv box?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 22, 2025

Krijg ik dan nog uitdagingen met de kpn Android tv box?

Je kunt het Fabian script installeren, waardoor het werkt zoals met de KPN-box.

Zonder het script is de kwaliteit iets minder, maar volgens zeggen merk je dat alleen op een hele grote tv's. Dan moet je hem op Unicast zetten, ik heb dat heel lang zo gehad en werkte prima. Ik zag het verschil niet.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 25, 2025

Voor het gebruiken van een eigen router, kijk ook even op kpn.com/eigenmodem, ​@Rick Peters

Maar in de basis komt het inderdaad neer op dit:

PPPoE

VLAN 6

Passwords internet 

Wat je invult voor username en password maakt niet uit, zolang het maar niet leeg is.

Voor tv configureer je vlan 4, dat gaat wel zo makkelijk met het script dat bnh al deelt:

Je kunt het Fabian script installeren, waardoor het werkt zoals met de KPN-box.

Zonder het script is de kwaliteit iets minder, maar volgens zeggen merk je dat alleen op een hele grote tv's. Dan moet je hem op Unicast zetten, ik heb dat heel lang zo gehad en werkte prima. Ik zag het verschil niet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 25, 2025

@Erik van KPN dankjewel. Met pppoe werkt het nu. Voor nu heb ik de iptv box (Android) in een eigen vlan met instellingen die ik heb gevonden en dat lijkt goed te gaan. Wie weet ga ik het Fabian script nog gebruiken maar heb ook gelezen dat dit regelmatig fout gaat door unifi updates dus eerst dit maar even

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 25, 2025

Klopt, bij alle UniFi Netwerk updates moet je het script opnieuw uitvoeren.