Skip to main content
Antwoord

Elke ochtend Box 12 opnieuw opstarten ivm 'verbonden zonder internet' op apparaten

• June 24, 2025
  • 16 reacties
  • 229 keer bekeken

Ha allemaal,

Mijn problemen met internet en verbonden apparaten lijken ook erg op wat Humas hierboven mee heeft gemaakt! Ik heb het eerder gehad, en toen heeft het omruilen van het modem (v12 voor een andere v12) geholpen.

Na 2,5 maand probleemloos te hebben gewerkt heb ik sinds 15 mei 2025  (weer) dezelfde problemen: zowel bekabeld als via wifi: 'verbonden zonder internet’. Elke ochtend start ik het v12 modem opnieuw op en de bekabelde aparaten zijn dan allemaal weer ok, bij de wifi verbonden aparaten zoals laptop en telefoon is afwachten. Wifi op het aparaat een paar keer aan en uit zetten totdat er verbinding is helpt dan, maar het kost elke dag tijd.

Kan iemand aangeven hoe kan ik zien of de update/upgrade die Humas noemt bij mij ook is uitgevoerd? 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@K M. Ik heb toch even je reacties naar een nieuw topic verplaatst, omdat het niet helemaal zeker is dat jouw probleem dezelfde oorzaak hebben als die bij ​@Humas. Dan kunnen we het hier wat beter uitzoeken en blijft het andere topic toegespitst op issues van Humas. 

Wel erg irritant om elke ochtend je modem opnieuw te moeten opstarten. Dat is een handeling die niet elke keer uitgevoerd zou hoeven te worden. Ik verwacht niet dat een nieuw modem je probleem gaat oplossen, ook al omdat je net een vervangend modem hebt ontvangen. Wel heb ik even gekeken bij je verbinding, omdat je je gegevens ingevuld hebt staan. Dan zie ik regelmatig een verbroken verbinding staan. Nu kan ik niet goed zien of dat komt doordat je het modem opnieuw opstart of dat er ergens in je verbinding iets misgaat. 

Wat ik je in zo'n geval als eerste wil aanraden om je glasvezelkastje en modem een reset te geven. Hieronder heb ik dat voor je in een stappenplan uitgewerkt. Zou je dat eens willen proberen? 

Stap 1: Glasvezelkastje resetten (2 minuten stroomloos)

1. Haal de stekker van het glasvezelkastje uit het stopcontact

2. Wacht minimaal 2 minuten
    Laat het kastje volledig spanningsloos, zodat het zichzelf kan resetten.

3. Steek de stekker weer in het stopcontact
    De lampjes op het kastje gaan weer aan. Dit kan een paar minuten duren.

4. Controleer of de juiste lampjes weer branden
    Raadpleeg eventueel de handleiding of sticker op het kastje om te zien welke lampjes normaal moeten branden (bijv. 'Power' en 'PON').

Stap 2: Experia Box resetten (harde fabrieksreset)

1. Zorg dat de Experia Box aan staat

2. Zoek het kleine resetgaatje aan de achterkant van het modem

3. Gebruik een paperclip of tandenstoker om het resetknopje in te drukken

4. Houd het knopje minimaal 30 seconden ingedrukt
    Laat pas los als de lampjes aan de voorkant uit- en weer aan gaan.

5. Wacht tot het modem volledig is opgestart
    Dit duurt ongeveer 5 tot 10 minuten. De lampjes gaan vanzelf weer branden als het modem klaar is.

6. Controleer je verbinding opnieuw
    Meestal is internet daarna weer beschikbaar. Zo niet, dan kun je contact opnemen met de klantenservice of extra stappen volgen.

Dit stappenplan lost vaak onverklaarbare verbroken verbindingen op. Laat maar weten of het hierna een aantal dagen beter gaat. 

16 reacties

• Helper
  • June 24, 2025

Beste K M,

Ik heb nog steeds een redelijk stabiel internet, met - zeker beneden - de beloofde snelheden. Dit alles nadat er werkzaamheden in de buurt zijn uitgevoerd. Iets wat bij nooit echt heeft geholpen was een wifi versterker die zichzelf dan de naam van mijn internetverbinding gaf plus de letters - ext. Het kan verbeelding geweest zijn maar de keren dat ik dat ding niet gebruikte, leek alles beter te gaan. Misschien heb je hier iets aan.

• Auteur
  • Topper
  • June 25, 2025

Dank Humas! Ik heb ook de ervaring dt wifi versterkers niets helpen bij het 'verbonden zonder internet’ en ook dat er na updates of werkzaamheden iets verandert. Dat kan zowel een verbetering zijn als een verslechtering! De eerste keer dat we deze problemen hadden was na een update (daarvoor nooit last gehad). 

Voor zover ik het snap (ik ben een leek tav internet, maar heb me wel verdiept) heeft het te maken met DHCP / toekennen van IP adressen. Ik vraag me af of een andere router van V12 dat beter kan.

Heeft iemand ervaring met andere routers en het toekennen van IP adressen?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 26, 2025

Hoi ​@K M. Ik heb toch even je reacties naar een nieuw topic verplaatst, omdat het niet helemaal zeker is dat jouw probleem dezelfde oorzaak hebben als die bij ​@Humas. Dan kunnen we het hier wat beter uitzoeken en blijft het andere topic toegespitst op issues van Humas. 

Wel erg irritant om elke ochtend je modem opnieuw te moeten opstarten. Dat is een handeling die niet elke keer uitgevoerd zou hoeven te worden. Ik verwacht niet dat een nieuw modem je probleem gaat oplossen, ook al omdat je net een vervangend modem hebt ontvangen. Wel heb ik even gekeken bij je verbinding, omdat je je gegevens ingevuld hebt staan. Dan zie ik regelmatig een verbroken verbinding staan. Nu kan ik niet goed zien of dat komt doordat je het modem opnieuw opstart of dat er ergens in je verbinding iets misgaat. 

Wat ik je in zo'n geval als eerste wil aanraden om je glasvezelkastje en modem een reset te geven. Hieronder heb ik dat voor je in een stappenplan uitgewerkt. Zou je dat eens willen proberen? 

Stap 1: Glasvezelkastje resetten (2 minuten stroomloos)

1. Haal de stekker van het glasvezelkastje uit het stopcontact

2. Wacht minimaal 2 minuten
    Laat het kastje volledig spanningsloos, zodat het zichzelf kan resetten.

3. Steek de stekker weer in het stopcontact
    De lampjes op het kastje gaan weer aan. Dit kan een paar minuten duren.

4. Controleer of de juiste lampjes weer branden
    Raadpleeg eventueel de handleiding of sticker op het kastje om te zien welke lampjes normaal moeten branden (bijv. 'Power' en 'PON').

Stap 2: Experia Box resetten (harde fabrieksreset)

1. Zorg dat de Experia Box aan staat

2. Zoek het kleine resetgaatje aan de achterkant van het modem

3. Gebruik een paperclip of tandenstoker om het resetknopje in te drukken

4. Houd het knopje minimaal 30 seconden ingedrukt
    Laat pas los als de lampjes aan de voorkant uit- en weer aan gaan.

5. Wacht tot het modem volledig is opgestart
    Dit duurt ongeveer 5 tot 10 minuten. De lampjes gaan vanzelf weer branden als het modem klaar is.

6. Controleer je verbinding opnieuw
    Meestal is internet daarna weer beschikbaar. Zo niet, dan kun je contact opnemen met de klantenservice of extra stappen volgen.

Dit stappenplan lost vaak onverklaarbare verbroken verbindingen op. Laat maar weten of het hierna een aantal dagen beter gaat. 

• Auteur
  • Topper
  • June 27, 2025

Hai Arjan, dank voor je reactie. Ik heb vlgs je stappenplan KPN glasvezelkastje uit/aan gezet en modem gereset. Opvallend is dat bij deze modem reset de netwerknaam van het nieuwe modem verschijnt (was voorheen steeds de oude) en ook het wachtwoord van het nieuwe modem! Dat is een verschil met de vorige resets. Morgen kijken of het wat heeft geholpen. Wordt vervolgd.

• Auteur
  • Topper
  • July 1, 2025

Hai Arjan, helaas heeft ook de laatste reset geen verbetering gebracht.
De dag na de reset was het weer nodig om het modem opnieuw op te starten om de 'verbonden zonder internet (wifi en bekabelde) apparaten weer te verbinden.

De melding op de computer is wel anders, nl dat het DNS adres niet kan worden gevonden. Het is zo dat ik wanneer ik een nieuw tabblad open, die melding verschijnt. Ik open nu dus willekeurig een aantal tabbladen. Dan zet ik de wifi op de computer uit en aan, zodat ik een voorraadje verbonden tabbladen heb. We krijgen de verbindingen dus elke keer wel aan de praat, maar het is geen fijne situatie.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hai Arjan, dank voor je reactie. Ik heb vlgs je stappenplan KPN glasvezelkastje uit/aan gezet en modem gereset. Opvallend is dat bij deze modem reset de netwerknaam van het nieuwe modem verschijnt (was voorheen steeds de oude) en ook het wachtwoord van het nieuwe modem! Dat is een verschil met de vorige resets. Morgen kijken of het wat heeft geholpen. Wordt vervolgd.

Goed dat je de instructie hebt gevolgd. Normaal wordt bij een hard reset je Wifinaam en wachtwoord ook weer teruggezet. Soms kan dat wel even 5 minuten duren trouwens. Als je het nu in ieder geval veranderd via de webinterface van het modem of de MijnKPN app, dan wordt het wel opgeslagen op onze servers.

Maar ja de resets hebben helaas niet geholpen voor je computer geef je aan. Of je hebt in ieder geval problemen bij het openen van nieuwe tabbladen. Ik kan niet precies verklaren wat er misgaat. Houd je nu op je telefoon en tablet wel een stabiele verbinding? Als dat ook niet het geval is, dan kun je het beste even telefonisch contact leggen en je verbinding laten doormeten. Hopelijk kunnen ze dan vervolgacties inzetten om dit probleem op te lossen bij jou. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

• Auteur
  • Topper
  • July 18, 2025

Ha Arjan, het beste antwoord is helaas niet een oplossing voor mijn probleem. Dus, mocht iemand nog ideeen hebben...hier is de situatie nog steeds dat we elke ochtend het modem opnieuw opstarten en gedurende de dag op diverse apparaten 'verbonden zonder internet' proberen op te lossen. Daar moeten meer mensen last van hebben (ik ken zowiezo al 2) maar is kennelijk een heel lastige...

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Jammer dat je nog problemen houdt ​@K M. Het kan mogelijk nog aan de adapter van je Box 12 liggen, dus je kunt met deze tool checken of die vervangen kan worden. Mocht daar uitkomen dat die wel in orde is, dan kun je het beste toch even bellen. 

Weet je trouwens zo op welke firmwareversie je zit? Je ziet dat door te gaan naar http://192.168.2.254 te gaan in de browser. Op dat inlogscherm zie je het dan ergens staan. 

• Auteur
  • Topper
  • July 28, 2025

Ha Arjan, dank weer voor je reactie :-) De firmwareversie is V12.C.25.06.06

De adapter had ik al gecheckt en die is OK.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dan zit je keurig op de laatste firmware. Heb je trouwens nog Wifi versterkers, switches of repeaters in gebruik in je netwerk? Omdat je bekabelde en draadloos verbonden apparaten de verbinding verliezen, zou zo'n apparaat nog wel eens roet in het eten kunnen gooien. 

• Auteur
  • Topper
  • August 1, 2025

Ha Arjan, we gebruiken geen Wifi versterkers, switches of repeaters.

Ik vraag me toch nog steeds af of een andere router msch resultaat kan geven. Ik vind het zo raar dat na het wisselen van de vorige router voor deze alles 2,5 maand zonder problemen heeft gewerkt.

Iemand suggesties? Ik houd me aanbevolen voor tips enz en houd moed ;-) Fijn weekend allemaal!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Goed dat je de moed erin houdt, want er moet een oplossing voor zijn. Wat het nog mogelijk kan zijn is dat IPv6 voor problemen zorgt. Zou je deze eens kunnen uitschakelen? 

Dat doe door je te gaan naar http://192.168.2.254 en dan naar Internetverbinding. Vervolgens kies je in de tabjes bovenaan voor IPv6 en kun je het schuifje uitzetten. 

• Auteur
  • Topper
  • August 6, 2025

Hi Arjan, ik heb ipv6 een aantal dagen uitgeschakeld gehad, maar helaas geen verbetering.

Ik moet ook dan elke dag het modem opnieuw opstarten om bekabeld en draadloos 'verbonden zonder internet’ te verhelpen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dan raad ik je aan om toch weer even telefonisch contact te zoeken. Dan kan er hopelijk een ticket worden aangemaakt, zodat het wat beter onderzocht kan worden. Eventueel kunnen ze ook een nieuw modem toesturen. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

• Deelnemer
  • October 3, 2025

Ik heb precies hetzelfde probleem en sinds gister een nieuwe v12 modem aangesloten alleen hebben we nu de hele dag last van dit probleem ipv 1x per bij de voorgaande v12.

Aangezien dit probleem al vele malen door verschillende mensen is gemeld moet er toch al wel een oorzaak/oplossing voor zijn gevonden??

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Lastig dat je er nog steeds last van hebt ​@Rob.M., zelfs met een nieuw modem. Kijk even of je de nieuwe Box 12 kunt updaten naar de laatste versie. Dit doe je door te gaan naar http://192.168.2.254 en dan in te loggen. Ga vervolgens naar Instellingen en Systeem en zie je onderaan of je kunt upgraden. 

Laat maar weten of dat iets helpt. Zo niet, kun je dan eens verduidelijken welke apparaten wel en welke apparaten niet problemen hebben? En gebruik je ook nog eigen netwerkapparatuur? Zoals eigen Wifi versterkers of (managed) switches? 

We hebben hier niet een generieke oplossing voor helaas. Het kan eerlijk gezegd vele oorzaken hebben en ook binnen je netwerk veroorzaakt worden.