Skip to main content

Bij ons in Udenhout is 2 jaar geleden gratis glasvezel aangelegd. Een hoop problemen met gaslekkage en bestrating die beschadigd is in de oprit. Nu gaat KPN nogmaals een glasvezelnetwerk aanleggen, dus nogmaals de straat open en nogmaals kans op beschadiging in onze oprit en gaslekkage. Kan KPNĀ niet beter gaan overleggen met de concurrentĀ die al een glasvezelkabel heeft liggen? De gang van zaken, 2 maal een glasvezelnetwerk aanleggen, komt mij niet echt duurzaam over.Ā 

KPN wil niet over glasvezel van een ander leveren. Dan zijn zeĀ afhankelijk van die ander. Dat willen ze niet. Ze willen zelf de volledige controle over het netwerk.Ā 


Dank je Nick. Maar de vraag hoe duurzaam het is om nogmaals al die straten open te breken is nog niet beantwoord. Toen 2 jaar geleden Delta het glasvezelnetwerk aanlegde hadden ze beter samen 2 glasvezels naast elkaar kunnen leggen. Dit was in ieder geval VEEEEEL goedkoper geweest. Ik denk niet dat ik toestemming geef om nogmaals onze voortuin om te spitten en een hoop te vernielen. Ik kan dus veel beter, lees: duurzamer! nu overstappen naar de concurrent.


Hmm. Over Delta Fiber zijn maar 5 providers actief. En dat zijn allemaal niet de goedkoopste.Ā 

Over KPN Netwerk/ Glaspoort zijn er zo'n 25.

Ook voor latere verkoop is het handig als erĀ ook kpn netwerk/Glaspoort ligt. Anders kost het voor de toekomstige bewoners zeker ā‚¬ 800. Of voor jou als je weer kpn, Odido of een van die anderen wilt.Ā 

Het wordt nu gratis naar binnen gebrachtā€¦

Ā 


Dank je Nick. Maar de vraag hoe duurzaam het is om nogmaals al die straten open te breken is nog niet beantwoord. Toen 2 jaar geleden Delta het glasvezelnetwerk aanlegde hadden ze beter samen 2 glasvezels naast elkaar kunnen leggen. Dit was in ieder geval VEEEEEL goedkoper geweest. Ik denk niet dat ik toestemming geef om nogmaals onze voortuin om te spitten en een hoop te vernielen. Ik kan dus veel beter, lees: duurzamer! nu overstappen naar de concurrent.

Niemand geeft ene f*ck om duurzaamheid zodra het niet uitkomt šŸ˜‰

Uw auto delen met de buren is ook veel duurzamer. Maar doet u het? Waarschijnlijk niet. Want het is totaal niet praktisch. Gezeur over de onderhoudskosten. Wie betaalt wat? Moeilijk, moeilijk, moeilijk, want de 1 gebruikt hem meer dan de ander natuurlijk. Schade gereden? Hoe gaan we dat weer oplossen dan? En wie maakt hem schoon?

Glasvezel aan laten leggen door KPN is nu gratis. Als u het later alsnog wilt, omdat glasvezel van Delta niet bevalt bijvoorbeeld, dan kost het u flink geld.


Een beetje kortzichtige reacties zie ik.

In een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt vind ik niet dat we deze ondoordachte acties moeten toestaan. Het is van de zotte om tot 2 maal toe overal hier de straat open te breken. Ā 


Dat Nick geen f*ck geeft om duurzaamheid, oke, dat mag, maar ik geloof niet dat KPN en DElta geen f*ck om duurzaamheid geven


Het is van de zotte om tot 2 maal toe overal hier de straat open te breken. Ā 

Op sommige plekken liggenĀ zelfs al 3 glasvezelnetwerken. En Ziggo gaat z'n coax netwerk in de toekomst misschien ook wel upgraden naar glasvezel.Ā 


Dat Nick geen f*ck geeft om duurzaamheid, oke, dat mag, maar ik geloof niet dat KPN en DElta geen f*ck om duurzaamheid geven

En toch gaat die straat gewoon nog een keer open. Commercieel gezien is het aantrekkelijker om over een eigen glasvezel te leveren en zolang dat het geval is zal dit gewoon blijven gebeuren.

Ik zou je ook adviseren om die glasvezel tot in de meterkast aan te laten leggen.


Qua duurzaamheid ken ik er dan nog wel 1. Als u nu geen aansluiting laat aanleggen zal op een later moment alsnog glas naar uw woning moeten worden aangelegd. Dit kost dan dus weer meer en is geen duurzame oplossing. Beter nu gewoon accepteren. Overigens hoeft een tuin tegenwoordig minder snel open aangezien ze vanaf de straat ook een lijntje kunnen schieten onder de grond naar de gevel. Dat is dan wel weer duurzamer als 2 jaar terugā€¦..


Ik betwijfel of die straat nogmaals overhoop gegooid word. Heel veel mensen hier in de straat vinden het ook belachelijk dat er weer die overlast komt. Ik ga maandag uitzoeken of KPN wel een vergunning daarvoor heeft, ik heb niets over een aanvraag gelezen, misschien kunnen we wel bezwaar maken.


Ik betwijfel of die straat nogmaals overhoop gegooid word. Heel veel mensen hier in de straat vinden het ook belachelijk dat er weer die overlast komt. Ik ga maandag uitzoeken of KPN wel een vergunning daarvoor heeft, ik heb niets over een aanvraag gelezen, misschien kunnen we wel bezwaar maken.

De gemeente is verplicht om KPN een vergunning te verlenen voor de aanleg van glasvezel.


Als u zin heeft om vergunningen uit te zoeken help ik je in de juiste richting; lees ā€œevenā€ de telecomwet door. Tenzij uw volledige wijk als monumentaal wordt gezien is er weinig te regelen. En zelfs dan moet er toestemming komen maar kan het worden uitgesteld om dit samen te doen met gaswaterlicht.Ā 

De glasvezel komt er, het is aan u of u een sprietje uit wilt steken voor de tuin of dit laatste stukje door laat schieten naar binnen. Tegenwoordig wordt dit eigenlijk altijd met een raket gedaan en hoeft de tuin niet open.Ā 


Als er schade ontstaat door graafwerkzaamheden, is het bedrijf dat de werkzaamheden uitvoert verantwoordelijk voor de reparatie en de kosten. Ik vermoedĀ dat er daarom telkens tijd tussen de aanleg van verschillendeĀ telecombedrijven zit zodat je makkelijker kan aantonen bij wie de schuld ligt.Ā 


Als u zin heeft om vergunningen uit te zoeken help ik je in de juiste richting; lees ā€œevenā€ de telecomwet door. Tenzij uw volledige wijk als monumentaal wordt gezien is er weinig te regelen. En zelfs dan moet er toestemming komen maar kan het worden uitgesteld om dit samen te doen met gaswaterlicht.Ā 

De glasvezel komt er, het is aan u of u een sprietje uit wilt steken voor de tuin of dit laatste stukje door laat schieten naar binnen. Tegenwoordig wordt dit eigenlijk altijd met een raket gedaan en hoeft de tuin niet open.Ā 

Ā 

Het is heel simpel kan ik u als - inmiddels - ervaringsdeskundige op dit gebied melden. Zoals hierboven aangegeven is een gemeente verplicht om toestemming te geven, dus die zal door uw gemeente ongetwijfeld verleend zijn.

Dan gaat KPN Netwerk of Glaspoort dus sowieso in uw straat graven. Als u geen toestemming geeft wordt er een rol glasvezelkabel onder het publieke deel van de stoep voor uw huis ingegraven, voor als u later spijt mocht krijgen of eventueel voor een volgende bewoner van uw huis. Hier in mijn dorp is onlangs ook de tweede glasvezel door Glaspoort aangelegd. Over enige tijd zal die in huis worden ingebracht bij hen die toestemming hebben gegeven en waar nu - zoals bij mij - de spriet bij de voordeur boven de bestrating uitsteekt. Bij hen die geen toestemming hebben gegeven steekt die spriet nu nog uit de bestrating op de scheiding van het publieke en het particuliere deel daarvan.

Kortom, of u het duurzamer vindt dat de glasvezel nu al gratis uw huis wordt ingebracht of dat er wellicht later tegen betaling speciaal een extra graafploeg voor moet komen moet u zelf maar weten. Hoe dan ook: uw straat gaat sowieso nog een keer open, of u (en uw buren?) dat nu leuk vinden of niet.Ā 


Je bent zeker niet de eerste met verbazing of zelfs verbijstering over deze gang van zaken.
Ik wou al eerder reageren met verwijzingen naar eerdere berichten er over hier op dit forum, maar ik moest nog even zoeken naar een handige zoekterm. :
kapitaalvernietiging+glasvezel


Henk 2304: Ik zie uw antwoord niet als een antwoord, maar eerder een reactie zoals het proces in de praktijk loopt.

Het blijft een hele vreemde gang van zaken en kapitaalvernietiging zoals Kees Yagi schrijft, eigenlijk een gang van zaken die niet meer bij deze tijd past PUNT


Het blijft een hele vreemde gang van zaken en kapitaalvernietiging zoals Kees Yagi schrijft, eigenlijk een gang van zaken die niet meer bij deze tijd past PUNT

Blijkbaar ziet KPN meer brood in een eigen glasvezelnetwerk dan in het huren van capaciteit op een glasvezelnetwerk van derden. Ik kan mij dat ook heel goed indenken en ik heb ook geen enkel bezwaar tegen de aanleg van een tweede of derde glasvezelnetwerk. Als ze bij ons in de straat nog een glasvezel zouden aanleggen (KPN ligt er al) dan laat ik die gewoon in mijn meterkast afmonteren.


Omdat Delta al glasvezel aangelegd had, kan gemeente moeilijk een aanvraag van KPN afwijzen (gelijke kansen voor gelijke speler). Een afwijzing moet wel goed gemotiveerd zijn (b.v. geen ruimte voor 2. kabelĀ  wegen afstand tot riolering of bomenwortel...). Een graafrust van meer dan 12 maanden (hier al 2 jaren geleden) moet ook goed gemotiveerd zijn,


Bijna alle reacties zijn hier allemaal zo pro KPN en dat is jammer, Het is duidelijkĀ Ā vernietiging van kapitaal enĀ weinig duurzaam. Duurzaam is kennelijk geen belangrijk punt op dit forum.Ā 


@Tommie12345Ā Het is niet pro of contra KPN maar rechtsstaat conform besluit (TW en OW).

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBROT:2022:9835

Hier is een voorbeeld vonnis in de conflict tussen Papendrecht, Delta en ODF


Duurzaam of niet,... Wat boeit dat nou met aanleggen van kabels. Internet wordt anno 2024 gezien als een eerste levensbehoefte.Ā  Dus gooi die grond maar open, lekker boeien. Kpn wil koper uitfaseren, nou laat ze dan maar graag een glasvezel aanleggen.Ā 

Daarbij ook lekker wat provider keuze tussen Ziggo, kpn, delta, en alle providers die er over leveren. Hebben we als consument ook nog eens wat om uit te kiezen.

Straatje open, straatje dicht. Ga die ene dag iets ondernemen en je hebt nergens last van,...Ā 


SorryĀ hoor, maar bij jullie valt het kwartje niet. Ā 

Waarom gaan KPN, Delta, Ziggo en al die andere providers niet rond de tafel zitten zodat er slechts1 keer gegraven wordt en er dan tegelijkertijd 5Ā (of zoveel ze willen) glasvezelsĀ  leggen, dat is past slim, doordacht, goedkoop en duurzaam. Kan gelijk dat Internet tarief een heel stuk goedkoper worden.


Waarom gaan KPN, Delta, Ziggo en al die andere providers niet rond de tafel zittenĀ 

KPN, Delta, Ziggo en Odido zijn concurrenten van elkaar en en hebben allemaal hun eigen agenda en planning. Die gaan echt geen afspraken met elkaar maken over de aanleg van glasvezel, dat is een utopie.

Goedkoop zou zijn als er maar Ć©Ć©n glasvezel aangelegd zou worden en die glasvezel gereguleerd zou worden waarbij alle partijen tegen hetzelfde tarief gebruik kunnen maken van die glasvezel.

Dat is echter ook een utopie en al helemaal als we praten over XGS-PON netwerken waarbij actieve componenten dan ook gedeeld zouden moeten worden immers er kunnen dan klanten van meerdere providers op hetzelfde netwerk segment zitten. Dat is iets waar de providers echt niet op zitten te wachten.


SorryĀ hoor, maar bij jullie valt het kwartje niet. Ā 

Waarom gaan KPN, Delta, Ziggo en al die andere providers niet rond de tafel zitten zodat er slechts1 keer gegraven wordt en er dan tegelijkertijd 5Ā (of zoveel ze willen) glasvezelsĀ  leggen, dat is past slim, doordacht, goedkoop en duurzaam. Kan gelijk dat Internet tarief een heel stuk goedkoper worden.

Het zijn concurrenten van elkaar. Die gunnen het de ander niet dat die ander mogelijk goedkoper uit is. Zelfs niet als ze er zelf ook beter van worden.

Zie het als 2 mensen die in een vechscheiding liggen. Die gunnen elkaar ook geen cent. Zelfs niet in situaties waarbij ze zelf ook goedkoper uit zouden zijn. Ze doen er alles aan om de ander op kosten te jagen.

Zie deĀ rechtzaken die ze onderling uitvechten, waaronder deze bijvoorbeeld:

https://www.rtl.nl/tech/artikel/5191726/kpn-glasvezel-den-haag-glasvezelnetwerk-t-mobile

https://www.nu.nl/tech/6167242/t-mobile-verliest-kort-geding-kpn-hoeft-uitschakelen-koperlijnen-niet-uit-te-stellen.html

https://www.acm.nl/nl/publicaties/beroep-t-mobile-tegen-joint-venture-glaspoort-van-kpn-en-apg-afgewezen


Jammer dat jullie zo enorm vast zitten in argumenten die niet tot een oplossing leiden

Er zijn altijd heel veel redenen om iets niet te doen, denk out of the box


Reageer