Skip to main content

Volgens het contract hebben wij Hussel Internet 200 Mbit/s, met een upgrade naar Sneller internet tot 1 Gbit/s. De upgrade is aangekondigd door KPN via de mail op 23 april 2024 met de mededeling “Binnen 7 dagen verhogen we je snelheid”.

Wij zaten in het buitenland. Bij terugkomst ruim 2 weken geleden viel op dat internet trager was dan wij gewend waren (bevriezen Tv-beeld, via wifi). Ik heb toen met de KPN-app de wifi snelheid gemeten. Deze was nog geen 10% van de aangekondigde “tot” 1 Gbit/s.

Voor de upgrade ging de wifisnelheid bij meting via de KPN-app richting de 200 Mbit/s.

Ik heb vervolgens het modem uitgezet en een minuut later weer aan. Zonder resultaat. Vervolgens probeerde ik in te loggen in het modem met http://mijnmodem.kpn/2.0/gui/#/login/. Vreemd genoegd accepteerde de login het wachtwoord (eigen wachtwoord) niet meer. Ik heb vervolgens een factory reset gedaan. De login accepteerde ook toen het wachtwoord (van de sticker achterop) niet. Inloggen lukte alleen via http://192.168.2.254/2.0/gui/#/login. Ik heb weer met de KPN-app de wifi snelheid gemeten. Deze was wederom nog geen 10% van de aangekondigde “tot” 1 Gbit/s.

Vervolgens heb ik op donderdag 23 mei 2024 contact gezocht met KPN via de chat. Via de chat werd geregeld dat ik ben gebeld door KPN (KPN Experience Store Amsterdam). Dat ging snel en waardeer ik positief. Een allervriendelijkste medewerker heeft vervolgens telefonisch met mij allerlei stappen doorgenomen gedurende bijna 5 kwartier. Op advies van de medewerker via de telefoon:

  • het modem gereset (had ik al een paar keer gedaan)
  • het modem terug naar fabrieksinstellingen (had ik al een paar keer gedaan)
  • alle aansluitingen incl. glasvezelkabel losgekoppeld en het modem opnieuw opgestart

Dit alles zonder verbetering, zelfs op enig moment was het modem niet meer in het netwerk zichtbaar en was bekabeld ook geen verbinding meer te maken met het modem. Na nogmaals een reset was het modem weer bereikbaar.

De laatste actie betrof het op verzoek van de medewerker checken van de security van het modem. Helaas werd toen de verbinding verbroken en ben ik ook niet teruggebeld. Overigens, De security staat op WPA2 Personal (is ook de enige instellingsmogelijkheid).

Ik heb vervolgens op vrijdag 24 mei wederom contact gezocht (telefonisch 0800 0403). Na een kwartier overleg werd door de KPN medewerker de conclusie getrokken dat het modem zou worden vervangen en dat er een nieuw modem zou worden toegestuurd. Ik zou via de mail een bevestiging van de verzending ontvangen. Omdat ik op 27 mei nog geen mail over verzending van een modem had ontvangen, heb ik ’s ochtends opnieuw gebeld met 0800 0403, resultaat KPN zou een nieuw modem sturen (was nog niet gebeurd), wat via de mail bevestigd zou worden. Woensdag had ik nog steeds geen mail ontvangen en heb ik opnieuw gebeld met 0800 0403, resultaat KPN zou een nieuw modem sturen (was nog niet gebeurd). Uiteindelijk heb ik vrijdag 31 mei het toegezonden modem kunnen ophalen bij het PostNL punt tegen omruiling van het oude modem.

Het nieuwe modem heb ik aangesloten, de wifisnelheid is ongeveer dezelfde, nog geen 10% van de bekabelde snelheid.

Omdat ik niet kon inloggen op het nieuwe modem met het door mij in het oude modem ingegeven eigen wachtwoord, heb ik de website van KPN geraadpleegd Apparaathulp KPN Box - KPN Box 12 - Inloggen in je modem menu | KPN.

Wat meteen opviel is, dat op het nieuwe modem de oudere software (plaatje B van de webpagina) is geïnstalleerd. Blijkbaar is de software niet geüpdatet naar KPN Software V12.C.23.04.38. 

Samengevat, de internetsnelheid is na de upgrade vele malen lager dan de beloofde “tot” 1Gbit/s, zelfs aanmerkelijk lager dan voorheen met het Hussel Internet 200 Mbit/s contract. Met het nieuwe modem is het probleem niet opgelost.

Resultaten metingen via de KPN app:

Internetsnelheid wifi voor en na installatie nieuwe Experiabox 12
Apparatuur: Desktop HP All-in-One nog geen 2 jaar oud, staat op 1e verdieping. Modem staat beneden in de meterkast. KPN Experiabox 12. KPN SuperWifi bedraad aangesloten (1e verdieping)

24 mei 2024 (oud) 
Download 48,2 Mbps
Upload 64,1 Mbps

1 juni 2024 (nieuw)
Download 57,2 Mbps
Upload 67,1 Mbps

Internetsnelheid bekabeld voor en na installatie nieuwe Experiabox 12
Apparatuur: Desktop HP All-in-One nog geen 2 jaar oud, staat op 1e verdieping. Modem staat beneden in de meterkast. KPN Experiabox 12. CAT5 internetkabel (via switchbox HP)

24 mei 2024 (oud) 
Download 940,6 Mbps
Upload 867 Mbps

1 juni 2024 (nieuw)
Download 920,7 Mbps
Upload 860,4 Mbps

Wifi snelheid gemeten met Pixel 8 Pro, nog geen half jaar oud, nog geen ½ meter van het modem in de meterkast

24 mei 2024 (oud) 
Download 137,9 Mbps
Upload 135,3 Mbps

1 juni 2024 (nieuw)
Download 127,9 Mbps
Upload 131,1 Mbps

Internetsnelheid bekabeld voor en na installatie nieuwe Experiabox 12
Apparatuur: Desktop HP All-in-One nog geen 2 jaar oud, staat op 1e verdieping. Modem staat beneden in de meterkast. KPN Experiabox 12. CAT5 internetkabel (via switchbox HP)

24 mei 2024 (oud) 
Download 940,6 Mbps
Upload 867 Mbps

1 juni 2024 (nieuw)
Download 920,7 Mbps
Upload 860,4 Mbps

 

Begrijp ik het nu goed dat er bekabeld op dit systeem niets aan de hand is?


Zou jij de "super"WiFi eens helemaal uit kunnen zetten en vervolgens in de buurt van de V12 de snelheid willen meten via wifi. Wat is het resultaat?


Nick83

Bekabeld werkt prima. Alle kamers (kantoor aan huis) zijn bedraad via een HP switch CAT6


wjb

Er staan nu 2 "super WIFI”, 1 boven op kantoor, bekabeld (alle kamers (kantoor aan huis) zijn bedraad via een HP switch CAT6) en 1 beneden op kantoor (ook bekabeld). Ik heb beide uitgezet en via de KPN app de snelheid met mijn Pixel 8 Pro op een afstandje van nog geen ½ meter van het modem gemeten. Dit biedt geen oplossing. Gemeten snelheid is ongeveer dezelfde als met de "super WIFI-punten” aan: 122,3 Mbps (was met "super WIFI-punten” 127,9 Mbps).


Helder, dan weten we nu in ieder geval dat

1) de snelheid van de internetverbinding goed is.

2) de oorzaak niet zit in een verbinding met een verkeerde node binnen het mesh netwerk.

 

Kan jij de "super"WiFi's weer aanzetten en eens een meting doen terwijl je vlakbij een "super"WiFi staat.

Vergewis je er wel van dat de wifi verbinding via die "super"WiFi loopt.

Wat is dan de snelheid?


wjb

"Super WIFI's” aangezet. Gemeten op minder dan ½ meter bij de bedraad aangesloten "super wifi” boven met mijn Pixel Pro 8, wifi via deze "super wifi” (gecheckt). De snelheid is ongeveer de zelfde als metingen bij het modem: 138,5 Mbps


@GuHe Ga naar instelling van Pixel en Wifi instelling, klik of het icon van Wifi netwerk van jouw thuis en deactiveer "Random MAC”  voor dit wifi ssid


Als laatste ben ik dan benieuwd welke snelheid je via wifi meet met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft store op een Windows computer (laptop) in de buurt van (1) de V12 en (2) een "super"WiFi.


TDN

Het probleem zit niet in de Pixel. Als ik nu wifi meet met mijn desktop op kantoor (loopt dan via "super WIFI"), is de snelheid 54,7 Mbps


TDN

Het probleem zit niet in de Pixel. Als ik nu wifi meet met mijn desktop op kantoor (loopt dan via "super WIFI"), is de snelheid 54,7 Mbps

Toch zou ik de tip van @TDN eens opvolgen want er zijn berichten op Internet te vinden waarin dat inderdaad de "oplossing" bleek te zijn.


wjb

Ookla kantoor boven met Windows computer (via wifi) 57.38

Ookla kantoor beneden met Windows computer (via wifi) 54,83


wjb

Ookla kantoor boven met Windows computer (via wifi) 57.38

Ookla kantoor beneden met Windows computer (via wifi) 54,83

Wat voor een wifi adapter zit in de Windows computer?


@GuHe Ga naar instelling van Pixel en Wifi instelling, klik of het icon van Wifi netwerk van jouw thuis en deactiveer "Random MAC”  voor dit wifi ssid

Op de Pixel kan ik onder Netwerkgegevens onder Privacy of "Gebruik willekeurig MAC-adres” of “Gebruik MAC-adres van apparaat” selecteren. Ik heb de laatste optie geselecteerd. Resultaat: de snelheid is ongeveer de zelfde als de vorige meting 134,8 Mbps


wjb

Ookla kantoor boven met Windows computer (via wifi) 57.38

Ookla kantoor beneden met Windows computer (via wifi) 54,83

Wat voor een wifi adapter zit in de Windows computer?

Realtek RTL8821CE 802.11ac PCIe Adapter


@GuHe Wat is de snelheid van 5Ghz wifi als je 2 aparte netwerk maak, 1 voor 2.4Ghz en 1 voor 5Ghz om te vermeiden dat je automatisch log in 2.4Ghz.


@GuHe Wat is de snelheid van 5Ghz wifi als je 2 aparte netwerk maak, 1 voor 2.4Ghz en 1 voor 5Ghz om te vermeiden dat je automatisch log in 2.4Ghz.

Via _ExtraWiFi5G: iets sneller 137,2 Mbps (Pixel 8 Pro gemeten 1e verdieping in de buurt van "super WIFI")


De wifisnelheid is nog steeds erg laag, met 2,4 Ghz 79,0 Mbps, met 5Ghz 133,5 Mbps. Dank overigens aan  @TDNen @wjb voor de tips, helaas hebben deze tips niet geleid tot een hogere snelheid. Ik ga er maar van uit dat @Kpn meeleest op dit forum en het probleem oplost. M.n. omdat we kantoor aan huis hebben en werken met grote bestanden in de cloud. Samengevat: zakelijk contract Hussel Internet 200 Mbit/s, met een upgrade naar Sneller internet tot 1 Gbit/s eind april/begin mei. Voorheen wifisnelheid aardig richting de 200 Mbps, na upgrade nog geen 10% van 1 Gbit/s. Nieuw modem (Experiabox 12) als vervanging van de geïnstalleerde Experiabox 12 geeft geen verbetering.


Hoi @GuHe, jammer dat een upgrade van het netwerk geleid heeft tot een lagere snelheid van jouw wifiverbinding. Ik zie dat je al een en ander hebt geprobeerd, ook met behulp van onze Community.

Zoals ik het nu zie, ligt het probleem niet in het netwerk. Immers, je haalt wel een goede snelheid via de bekabelde verbinding en een nieuw modem heeft niet voor verbetering gezorgd.

Nu is het alleen zo dat wifi lastig te garanderen is, omdat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen. Wij snappen echter ook dat een goede wifi verbinding belangrijk is, daarom hebben we de Wifi Manager ontwikkeld. Deze tool kan jou helpen om het beste uit jouw wifi netwerk te halen.

Als je er hiermee toch niet uitkomt, dan raad ik je aan opnieuw contact op te nemen via 0800 0403. 


@Denise van KPN  Dank voor je reactie. Dat hoge Wifi snelheden niet te garanderen zijn omdat dit van veel factoren afhankelijk is, snap ik en accepteer ik ook. Punt is dat voor de upgrade naar 1 Gbit/s de wifisnelheden aardig in de buurt van de 200 Mbits/s kwamen en nu veel lager zijn. Ook metingen op nog geen 1/2 meter van het modem met mijn Pixel 8 pro geven veel te lage snelheden aan. Wij hebben bekabelde "superwifi punten" geïnstalleerd, waarmee we voor de upgrade snelheden behaalden die richting de 200 Mbits/s gingen. De Wifi manager heb ik een aantal keren ingezet. Net n.a.v. jouw reactie opnieuw, blijft hangen na de check Internetsnelheid en modem (beide groen vinkje) met "Je bestelling is onderweg". 


Wifi is geen constante, dat kan variëren. Het kan ook zo zijn dat je over een tijdje wel weer de 200 Mbit/s aantikt. Daar is niets over te zeggen.

Wat betreft de Wifi Manager: die geeft nu aan dat de bestelling nog onderweg is. Dat betekent dat de bestelling van jouw nieuwe modem nog niet volledig is afgerond. Dit kan een paar dagen duren. Ik raad je daarom aan om het later deze week nog eens te proberen.

Kom je er daarna nog niet uit, dan raad ik je aan opnieuw contact op te nemen via 0800 0403. 


@Denise van KPN 

Wifi is geen constante, dat kan variëren. Het kan ook zo zijn dat je over een tijdje wel weer de 200 Mbit/s aantikt. Daar is niets over te zeggen.

Is 200 Mbit/s Wifi-snelheid dan het maximum haalbare bij glasvezel Sneller internet tot 1 Gbit/s? Over de specs van de Experiabox 12: De KPN Box 12 is het nieuwste modem van KPN en biedt verbeterde wifi-prestaties. Het beschikt over vier antennes, waardoor het een absolute topsnelheid van 4,8 Gbps kan bereiken, in plaats van de 3,5 Gbps bij Wifi 5.


Je kunt uiteraard veel hogere snelheden halen via wifi op een 1Gbps glasvezelaansluiting.

Onderstaand een Speedtest vanaf mijn Xiaomi tablet met wifi 5 via een TP-Link EAP610.

Overigens is die 4,8Gbps niet voor de wifi verbinding van één enkel apparaat maar voor alle aangesloten apparaten tesamen. De maximaal haalbare snelheid is ook afhankelijk van de wifi adapter in het aangesloten apparaat. Veelal hebben wifi 5 adapters een maximale link speed van 866Mbps maar oudere ook nog wel 433Mbps. Wifi 6 adapters hebben een hogere maximale link speed.


Dit is wat ik haal via wifi 6 non e 


Je kunt met wifi wel hogere snelheden halen, maar het is afhankelijk van zoveel verschillende factoren. Daarom is het zo lastig te garanderen. Zoals wjb ook al aangeeft, is het ook afhankelijk van het ontvangende apparaat. Daarnaast dus de omgevingsfactoren zoals de bouw van je huis, maar ook een aquarium of een magnetron kan verstoren.


Hoi @GuHe, jammer dat een upgrade van het netwerk geleid heeft tot een lagere snelheid van jouw wifiverbinding. Ik zie dat je al een en ander hebt geprobeerd, ook met behulp van onze Community.

Zoals ik het nu zie, ligt het probleem niet in het netwerk. Immers, je haalt wel een goede snelheid via de bekabelde verbinding en een nieuw modem heeft niet voor verbetering gezorgd.

Nu is het alleen zo dat wifi lastig te garanderen is, omdat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen. Wij snappen echter ook dat een goede wifi verbinding belangrijk is, daarom hebben we de Wifi Manager ontwikkeld. Deze tool kan jou helpen om het beste uit jouw wifi netwerk te halen.

Als je er hiermee toch niet uitkomt, dan raad ik je aan opnieuw contact op te nemen via 0800 0403. 

Ik vind dit een erg goedkope reactie van KPN. Meerdere mensen melden problemen als het gaat om de beloofde internetsnelheid en uw reactie is stuitend te noemen. U gaat er klaarblijkelijk van uit dat uw klanten tot nu toe onder een steen hebben geleefd door te stellen dat bepaalde (BEKENDE!) factoren invloed kunnen hebben op de internetsnelheid. Het valt nog mee dat u nog niet vraagt om te controleren of de stekker van een wifi hotspot aangesloten is op de stroom. Neem uw klanten serieus svp!

Duidt wat mensen kunnen doen (bij wifi hotspots voor super wifi) als er problemen zouden optreden en verwijs daarnaar in uw mailing (die verder weinig ‘om het lijf heeft’ qua informatie).

En verder nog de vraag, in hoeverre bestaande klanten met een oude modem kunnen vragen om een nieuw type modem?


Reageer