Skip to main content

Sinds iets meer dan een jaar hebben wij internet van KPN. Vanaf het begin ondervinden we een complexer probleem met wifi. De snelheid is uitstekend en het bereik ook. We wonen in een klein appartement en hebben op de meeste plekken vol bereik. Het probleem is dat op willekeurige momenten websites niet laden bijv. op zowel iPhone en Android smartphones. Ook casten naar de TV geeft soms problemen met dat de stream er ineens mee stopt en een foutmelding geeft. Vaak is deze vervolgens weer opnieuw op te starten zonder problemen, maar dit maakt troubleshooten wel weer lastiger. Op het moment dat er problemen zijn, blijft wifi ten allen tijden verbonden. Ik zie ook geen disconnects in de log (op de disconnects na die legitiem zijn, bijvoorbeeld als je de deur uit gaat).

Nu zie ik in de modem dat wl1 en wl0 aangeven dat er errors en drops zijn. Nu gaat wl1 om 2,4Ghz en wl0 om 5Ghz. De uptime betreft 2 maanden en 7 dagen.

EDIT: Wat tekst verwijderd en 2 screenshots. TR-069 meldingen over initiated en closed zijn niet relevant.

Bekabeld ondervinden we geen problemen (of is dit niet merkbaar, dat kan ook).

Mijn vraag is vooral of mijn bevindingen enig verband zouden kunnen hebben de problemen die we ervaren.

De TR-069 meldingen zijn normaal. Die heeft iedereen. En hoort ook iedereen te hebben. Dat is het beheersysteem van KPN. 


De TR-069 meldingen zijn normaal. Die heeft iedereen. En hoort ook iedereen te hebben. Dat is het beheersysteem van KPN. 

Ik las hier wat wisselende berichten over op het forum en twijfelde of ik dit erbij moest zetten. Als we deze nu achterwege laten, zeggen de errors en drops iets met deze hoeveelheid data in 2 maanden tijd?

Zijn er overigens KPN-medewerkers actief op het forum die meer kunnen uitlezen in de verbinding? Ik heb het idee dat ik zelf maar weinig nuttigs qua info uit de KPN Box kan halen.


@snsgn Welkom op het forum.

Lastig dat je problemen ervaart met je wifi verbinding. 

Welk modem heb je van KPN en maak je ook gebruik van wifi versterkers of andere externe apparatuur? 

 


KPN Box 12 (Sagemcom)

Geen extra wifi-punten. Overal volledig bereik in het appartement (64m²).


@snsgn De cijfers die ik zie zijn geen cijfers waar ik van schrik bij deze uptime. 

Zou je het modem eens willen herstarten en hier na een tijdje opnieuw een screenshot willen plaatsen? 


@Rutger_ Dat zal ik doen!


Bij deze de score na bijna 8 dagen uptime.

Errors en drops te zien, maar niet om van te schrikken? Dan blijft het toch een mysterie.

Waar ik ook naar gekeken heb, is de Zigbee coördinator die voor interferentie zou kunnen zorgen (op 2,4Ghz wifi channels), maar heb ze goed afgesteld zodat ze niet overlappen.

Los van mijn troubleshooting, kan er niet iemand van KPN kijken naar iets op mijn lijn dat niet deugt? Iets uitlezen, zoals eerder gevraagd?


@snsgn Op basis van deze gegevens inderdaad niets om van te schrikken. 

Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Dan ga ik uitzoeken of ik iets vreemds uitmeet.Â