Skip to main content

Ervaringen met Open Dutch Fiber

• November 26, 2025
  • 13 reacties
  • 108 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

E-mailverkeer met Open Dutch Fiber en KPN

– Mail van JGF van Limpt aan Open Dutch Fiber,

8 augustus 2023:

Goedemorgen,

Op 7 augustus kreeg ik in de loop van de middag een van uw mensen aan de deur.

Hij vertelde me dat Open Dutch Fiber binnenkort bij mij glasvezel komt aanleggen en dat hij mijn gegevens nodig had. Ik vertelde hem dat ik klant ben van KPN en dat deze zelf glasvezel komt aanleggen.

Hij zei 'U begrijpt het niet helemaal meneer, dat komt ODF doen; ziet u ons maar als de Liander van KPN'.

Toen ik aanvankelijk weigerde mijn telefoonnummer te geven zei hij 'Als u mij dat niet geeft ziet u dus af van de aanleg van glasvezel' (dit waren zijn letterlijke woorden).

KLACHT

Wat ik u hierboven heb beschreven is misleiding en intimidatie. Zoals u weet is misleiding strafbaar.

Ik verwacht daarom dat u stappen onderneemt tegen betrokken medewerker.

In afwachting van uw reactie,

JGF van Limpt

-------

– Reactie van Open Dutch Fiber, 8 augustus 2023:

Goedemorgen,

Dit is inderdaad niet de bedoeling.

Ik heb dit bij de betreffende verantwoordelijke uitgezet en we gaan actie hierop ondernemen.

Mijn excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet/Kind regards,

Jeroen van Team Open Dutch Fiber

-------

– Bericht van JGF van Limpt aan KPN, 7 augustus 2023:

Goedemiddag,

Ik heb (...) een vraag.

In de brief die ik van u ontving over de aanleg van glasvezel staat onder andere '(...) We leggen glasvezel aan (...). Zodra we bij jou in de straat aan de slag gaan, krijg je weer een brief. (...)

Ik kreeg zojuist iemand aan de deur van Open Dutch Fiber die zei dat KPN de kabel niet zelf aanlegt, maar dat ODF dat voor hen doet. Is dit correct?

Ik word binnenkort gebeld voor een afspraak, graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,

JGF van Limpt

Verstuurdatum: 07-08-2023 13:40:37  

-------

– Reactie van KPN, 8 augustus 2023:

Geachte heer van Limpt, 

Hartelijk dank voor uw bericht.

Dat is onjuist. Wij, van KPN-netwerk, leggen onze eigen glasvezel kabel aan en maken geen gebruik van het netwerk van ODF. Ook is het niet zo dat wij gebruik maken van monteurs van ODF, wij hebben onze eigen aannemers in dienst.  

Hopende u hiermee tot dusver voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Max 

------

– Mail van JGF van Limpt aan ODF, 21 november 2025:

Beste,

Ik ontving een brief van u.

U kondigt daarin aan op woe. 26-11 tussen 8 en 12 uur bij mij aan de deur te komen i.v.m. glasvezel.

Ik wil met uw bedrijf niets te maken hebben; u kunt mijn adres dan ook schrappen uit uw administratie.

Mocht u zelf nog niet op de hoogte zijn van uw manier van optreden, waar ik persoonlijk ervaring mee heb gehad, maak ik u attent op de volgende url, waar uw reputatie uit de doeken wordt gedaan:

<https://radar.avrotros.nl/artikel/de-bizarre-en-onrechtmatige-werkwijze-van-glasvezelbedrijf-open-dutch-fiber-62053>

JGF van Limpt

-------

Op 26 november 2025 is Open Dutch Fiber niet op de aangekondigde tijd bij mij aan de deur geweest.

Mijn e-mail heeft kennelijk geholpen.

Ik wacht op bericht van KPN over aansluiting.

JGF van Limpt

13 reacties

Forum|alt.badge.img
  • November 26, 2025

Heb ook twee van die medewerkers aan de deur gehad, en derde stond er ook al. Vervelende langdurige discussies. Je zou zeggen als je bij de eerste medewerker een vervelende discussie heb, verwerk je dat in je organisatie , maar blijkbaar niet, want ze blijven vervolgens gewoon terug komen,super irritant.

• November 26, 2025

Laat het gewoon aanleggen. Het kost niets. En het het geeft je later de mogelijkheid om eens een jaartje Odido te proberen. 

Je hebt nu KPN. Dus je zult het niet (meteen) gebruiken. Maar wat maakt het uit? Later wil je het misschien wel gebruiken. Of misschien toekomstig bewoners van je huis.

Verder... de onderaannemers die voor ODF werken, die werken ook voor KPN en ook voor Delta. Toen ze bij mij de glasvezelkabel van KPN aan kwamen leggen en ik naar zn legitimatiebewijs vroeg, toen liet die mij een geplastificeerd kaartje zien waar alle logo's op stonden: KPN, ODF, Delta, E-fiber, Digitale Stad, Ziggo en nog een paar. Het hele rijtje stond er op. Als KPN over een paar jaar bij jou wel glasvezel aan komt leggen, dan is de kans aanwezig dat precies dezelfde mensen aan de deur komen. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 26, 2025

Wat is precies het probleem? Kpn heeft niets met ODF te maken. Het zijn twee verschillende netwerkbeheerders!

Forum|alt.badge.img
  • November 26, 2025

Laat het gewoon aanleggen. Het kost niets. En het het geeft je later de mogelijkheid om eens een jaartje Odido te proberen. 

Je hebt nu KPN. Dus je zult het niet (meteen) gebruiken. Maar wat maakt het uit? Later wil je het misschien wel gebruiken. Of misschien toekomstig bewoners van je huis.

Wat het uitmaakt, als mensen nee zeggen, moet je gewoon van die deur opzouten en geen eindeloze discussies blijven voeren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 26, 2025

Verder... de onderaannemers die voor ODF werken, die werken ook voor KPN en ook voor Delta. Toen ze bij mij de glasvezelkabel van KPN aan kwamen leggen en ik naar zn legitimatiebewijs vroeg, toen liet die mij een geplastificeerd kaartje zien waar alle logo's op stonden: KPN, ODF, Delta, E-fiber, Digitale Stad, Ziggo en nog een paar. Het hele rijtje stond er op. Als KPN over een paar jaar bij jou wel glasvezel aan komt leggen, dan is de kans aanwezig dat precies dezelfde mensen aan de deur komen. 

‘Jaartje Odido’ ?? 

Ik wens fatsoenlijk behandeld te worden voor mijn eigen voordeur!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 26, 2025

Wat het uitmaakt, als mensen nee zeggen, moet je gewoon van die deur opzouten en geen eindeloze discussies blijven voeren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 26, 2025

Mijn idee!

• Helper
  • November 26, 2025

Maar wat verwacht je dan van KPN? Die kunnen niks doen want dat is niet hun netwerk.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 27, 2025

Daar gaat mijn bijdrage helemaal niet over. Lees maar na.

Waar die wél over gaat is het aso-gedrag van ODF.

Dat staat voor mij in schril contrast met de correcte manier waarop KPN mij per post en e-mail op de hoogte houdt van de gang van zaken rond aanleg van c.q. aansluiting op het glasvezelnetwerk.

• November 27, 2025

Dat staat voor mij in schril contrast met de correcte manier waarop KPN mij per post en e-mail op de hoogte houdt van de gang van zaken rond aanleg van c.q. aansluiting op het glasvezelnetwerk.

Hahaha... wat een grap... 😁😁😁

• Helper
  • November 27, 2025

Waar die wél over gaat is het aso-gedrag van ODF.

Ja dat heb ik zeker wel gelezen. Maar glasvezelnetwerk van ODF is niet van KPN.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 27, 2025

De benadering is niet transparant (en wellicht niet correct, in uw geval). De feiten zijn simpel:

• ODF legt nu glasvezel aan
  • KPN legt (ooit) glasvezel aan
  • Je kunt zelf kiezen of je die aangesloten wil hebben in je huis - je hebt dan nog géén abonnement.

Ik heb zelf een internet-abo (zonder tv) bij KPN, gewoon over de koperdraad. In principe snel genoeg voor wat ik wil. Nu stonden zojuist die jongens ook bij mij voor de deur. Voor de zomer had ik al een brief gehad, en daaruit trok ik de conclusie dat ze namens KPN zouden gaan komen, dus ik vond het prima. Vanochtend ook, dus gewoon telefoon en mailadres gegeven; daarop stuurden ze me een bevestigingscode die ze ‘nodig hadden’, en kort daarop kreeg ik een mail dat ik ‘ingestemd had met aanleg van glasvezel’. Dat is niet zo, ik heb nergens mee ingestemd, want nergens staat mijn handtekening en ik heb niks ter ondertekening gekregen.

Tot zover de beroerde transparantie. Maar: ik vind het prima als ze glasvezel op het huis aansluiten, want het is gratis en ik stap daarmee nog steeds niet over op glasvezel of een abo van ODF; het ligt er alleen, voor het geval ik wel zou willen overstappen. In de bevestigingsmail die ik ontving, stond ook een link om me meteen weer af te melden voor de aansluiting (https://opendutchfiber.nl/nl/Afmelden-NTE ) wat wel netjes is, maar er stond ook expliciet dat het gratis is. Elders op de site staat dat het in uitzonderlijke gevallen wel wat kán kosten - wanneer een huis ver van stadskern of straat ligt - zie https://opendutchfiber.nl/nl/glasvezelinformatie/wat-kost-glasvezel .  In zo’n geval word je vooraf geïnformeerd en kun je er nog steeds vanaf zien.

Het voordeel van dit alles is: ODF legt alleen het netwerk aan; ze kunnen je dus geen abonnement aansmeren, want ODF biedt geen abonnementen aan. Ze bieden hun netwerk aan de verschillende providers aan (zoals Odido- die dus verder niks te maken hebben met ODF, behalve dat ze op hun netwerk zitten. Odido is dus klant bij ODF, net als de andere internet-aanbieders).

Natúúrlijk is de kans groot dat er vervolgens na aansluiting weer 2 gasten voor de deur staan, deze keer van de providers, die je een abo in zullen proberen te praten, maar dat is stap 2 en een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Ik heb vooralsnog geen behoefte aan glasvezel, maar als ze het netwerk gratis komen leggen, prima. Als ik me dan bedenk, kan ik altijd zelf gaan shoppen voor het beste abonnement op dat Netwerk. Wat betreft het glasvezel netwerk van ODF is het gewoon stom dat KPN per se hun éigen glasvezelkabels wil leggen. Dat is nergens goed voor, is onnodig duur voor KPN (want als ODF het gratis doet, zal KPN het ook gratis gaan doen) en ik vraag me af of KPN zichzelf hiermee niet in de voet schiet. ODF is hier in elk geval de eerste, terwijl ook KPN al jaren en jaren roept dat er glasvezel gaat komen, maar het steeds maar niet aanlegt. Ik vraag me dus af: heeft KPN wel de middelen ervoor om het in heel Nederland aan te leggen en gaat het er ooit wel van komen? Alleen al daarom vond ik het goed ODF wel toe te staan het netwerk aan te leggen, want dan ligt er tenminste iéts. Als KPN failliet gaat ofzo, leggen ze helemaal niks meer aan en gaat hun kopernetwerk ook uit.

Anyway, lang verhaal kort, ze komen over een tijdje de kabel naar binnen trekken en een kastje in de meterkast monteren, en dan gebeurt er verder niks, totdat ik zelf beslis van provider te switchen, naar bijv. Odido. En die kans bestaat - want op dit moment is internet van Odido, via het ODF-glasvezelnetwerk, goedkoper dan wat ik van KPN afneem via het kopernetwerk. KPN wordt dus uit de markt geprijsd. En als ik bij KPN de postcodecheck doe? Dan ‘maken ze een plan’ als ik huisadres ‘A’ invul (ik woon drie hoog op ‘C’) en zijn er geen plannen voor glasvezel als ik ‘C’ invul. 

Dus laat maar komen, dat kastje. En als KPN geen klant kwijt wil, moeten ze haast gaan maken met hún glasvezel, of toch gewoon op het netwerk van ODF erbij gaan zitten.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedenavond iedereen. Ik vind het mooi om te zien hoe iedereen hier goed met een goede onderbouwing de ervaringen deelt rond de aanleg van glasvezel. Daar is hier alle ruimte voor zolang iedereen respectvol naar elkaar toe blijft communiceren. Het blijft uiteraard een persoonlijke keuze en afweging natuurlijk. Mochten er vragen openstaan laat het gerust weten, we denken graag even mee!