Skip to main content

Goedemiddag,

Sinds kort in onze wijk glasvezel van KPN. De aansluiting zit in de meterkast omdat mijn vraag om het aan de tuinbank binnente brengen zoals Ziggo 20 jaar geleden heeft gedaan niet heeft gehonoreerd. Probleem is dat ik niet in de kruipruimte kan komen zodat het KPN internet eindigt in de meterkast. Vandaag kwam een kpn medewerker vragen of ik een abonnement wilde.

Ik heb hem het bovenstaande uitgelegd en hij kwam met de oplossing van super WiFi. Op mijn argument dat hierdoor snelheid verloren zou gaan, stelde hij dat dat niet het geval zou zijn.

Ik heb een aantal vaste aansluitingen nodig o.a. TV internetradio, desktop, videorecorder. Ik vraag me af of ik dat kan realiseren, met 2 WiFi pointes, waarvan 1 bij het modem in de meterkast.

Heeft iemand ervaring met super WiFi in een soortgelijke situatie.

ik hoor graag jullie ervaringen

groet,

Gijs

Hoi @Gijs47, welkom hier. 

Glasvezel wordt eigenlijk altijd in de meterkast geïnstalleerd. Alles bij elkaar. Maar dat betekent niet dat het modem daar ook hoeft te staan. Deze kan prima in de kamer staan en vanaf daar met een kabel aangesloten op het modem. Of je kan inderdaad de SuperWifi's aansluiten. Meest ideale is denk ik wel een kabel naar woonkamer. Eventueel vanuit daar nog een switch waar je alles op aan kan sluiten. Of gewoon het modem daar neerzetten. Geeft dit een beetje antwoord op jouw vraag. 


Beste Bart_Z

Dank voor je antwoord. Ik begrijp het niet helemaal omdat 2x het modem wordt genoemd eenmaal in de meterkast en eenmaal in de kamer. En het probleem blijft de kabel omdat ik zoals eerder gezegd niet in de kruipruimte kan komen. 
Ik begrijp dat de voorkeur uitgaat naar een kabel ipv een verbinding met super WiFi. Mijn voorkeur gaat uit naar een betrouwbare verbinding, die de gekozen abo snelheid niet nadelig beïnvloedt

groet Gijs


Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was inderdaad. Excuses. Ik snap dat je een betrouwbare verbinding wilt. Vandaar ook mijn idee om een kabel te trekken van meterkast naar de kamer. Zodat je daar jouw modem kan installeren. Maar dat is dus helemaal geen optie? Ook niet via een andere route dan de kruipruimte? Want dat is wel meest ideale optie.


@Bart_Z   Dat zou ik omhoog moeten naar de slaapverdieping. Helaas geen loze leiding aanwezig, dat betekent een gat boren in betonvloer en dan via de bovenverdieping naar de ander kant van het huis. Dat betekent een 25 meter UTP kabel naar het modem op de eerste verdieping en dan door de gaten waar nu de coax van de ziggo loopt naar de huiskamer voor de aansluitingen radio, tv etc.
Zijn daar speciale switches voor of volstaat een standaard switch ?

De KPN-er aan de deur zei dat een super wifi in de meterkast aan het modem ook voldoende was. Ik twijfelde er sterk aan


Als je een switch gebruikt dan moet die imgp snooping ondersteunen ander doet de tv ontvanger moeilijk.  https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2546 dit is een goeie.


Dat is wel een aardige weg, maar wel mogelijk. Voor een switch heb je een nodig welke Joep1965 aangeeft. 


@Bart_Z Vrijdag kwam weer een andere KPN-er aan de deur om te vragen of ik al een abonnement wilde, met als extra 6 maanden abo 200/200 voor iets van € 37,50/mnd en gratis de super wifi. Wel meteen tekenen bij het kruisje.
 

Ik heb opnieuw aangegeven dat ik twijfelde aan de door hem ook aanbevolen optie om een van de super wifi mesh box-jes in de meterkast te plaatsen gekoppeld aan het modem de verbinding te maken met de rest van het huis. Maar volgens hem gaf dat geen verlies en was het dè oplossing en was kabels trekken helemaal niet nodig.

Probleem is dat ik zijn bewering niet kan controleren zonder vast te zitten aan een abonnement. Vandaar mijn vraag op dit forum, heeft er iemand ervaring met een dergelijke configuratie ? Of kan KPN garanderen dat het werkt en met KPN bedoel ik dan niet een abonnementen verkoper.


Sowieso de super Wi-Fi NIET in de meterkast maar daarbuiten. Even uitgaande van een redelijk standaard woning plaats je 1 super Wi-Fi bekabeld in de gang dus net buiten de meterkast en nr 2 op de eerste overloop.  Zelf zou ik er dan nog één kopen voor de 2de overloop.  Je zal niet de volledige snelheid halen maar dan heb je overal voldoende Wi-Fi. Let wel voor een eventuele tv ontvanger zal een kabel getrokken moeten worden. Ik neem aan dat je voor glasvezel gaat omdat het de beste verbinding is die er bestaat.  Doe het dan goed en ga niet voor een houtje touwtje oplossing na het modem. Dan is het zinloos.


@Gijs47 Heb je niet toevallig een telefoonleiding vanuit je meterkast naar de woonkamer ?, dan zou je die kunnen vervangen voor een datakabel. Telefoonkabel heb je met glasvezel niet meer nodig nl.


@Joep1965 Bedankt voor je advies. Die kabel voor de tv ontvanger is dan natuurlijk de bottle neck. Ik kan geen kabels trekken anders dan via boorwerk en een lange UTP-kabel via de bovenverdieping en weer terug naar de huiskamer (via bestaand gat in de betonvloer waar nu de coaxkabels lopen). Ik neem aan dat  de UTP verbinding vanaf het modem wel 25 meter mag zijn ?


Ja de max is 100mtr. Ik snap je probleem hoor het is altijd veel werk om kabels te trekken maar je hebt er wel oneindig veel plezier van. Wellicht is het verstandig om ergens een switch te plaatsen.  Als dat doet gebruik dan dan deze https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2736


@HansaanZet Die verbinding is er wel, maar dat is een afgemonteerde kabel. De kabel loopt onder het huis door en gaat vervolgens verder naar de nabijgelegen woning. Dus geen keurige leiding vanaf de meterkast naar een contactdoos in de woonkamer (helaas), zoals je bij de nieuwbouw ziet.
 


@Joep1965 Ik ga het onderzoeken of het boren door de betonvloer haalbaar is voor mij. In ieder geval bedankt voor het meedenken !