Skip to main content
Beantwoord

Escalatie na modemwissel – Klokslag elke 30-34 minuten WAN-uitval (Lease-conflict centrale)

• July 22, 2026
  • 6 reacties
  • 60 keer bekeken

Marcator
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Hallo Community,

Ik worstel al sinds de overstap van DSL naar glasvezel met een steeds kortstondige uitval van het internet. Het lijkt wel of het modem om de haverklap opnieuw verbinding met de centrale maakt. Inmiddels heb ik al van alles geprobeerd en ik ben de wanhoop nabij. Thuiswerken, via Teams, is daardoor momenteel een drama, op DSL had ik nooit problemen.

Ik heb ‘verdachte’ apparaten uit mijn net werk gehaald, WIFI instellingen aangepast en uiteindelijk zelfs het modem laten vervangen. Helaas blijft het probleem zich voordoen en ben ik er zo klaar mee dat ik voor het eerst in ruim 20 jaar een overstap naar een andere provider overweeg, zodat ik tenminste weer normaal kan thuiswerken.

Ik heb middels AI mijn logfiles van het modem een tijdje laten analyseren en dat heeft uiteindelijk tot onderstaande brief geleid. Gezien mijn beperkte technische kennis wil ik het graag eerst hier even voorleggen; is dit inderdaad wat er aan de hand kan zijn en is dit dan de oplossing? Ik hoor graag wat jullie van de brief vinden.

Groet Marc

Beste KPN medewerker,

Naar aanleiding van eerdere storingen is mijn KPN Box onlangs vervangen door een nieuw exemplaar. Eventuele lokale netwerkproblemen zijn hiermee volledig uitgesloten, maar de WAN-internetverbinding met de centrale vertoont nu een uiterst rigide foutpatroon aan uw kant van de lijn.

De internetverbinding valt momenteel klokslag elke 30 tot 34 minuten volledig weg. De internetmodule van het nieuwe modem logt telkens de kritieke melding DHCP client UP: Connection Established.

Dit patroon is vandaag (22 juli) onomstotelijk en opeenvolgend vastgelegd op de volgende exacte tijdstippen:

• 08:12:09 | INTERNET | nemo-core | DHCP client UP: Connection Established
  • 08:46:27 | INTERNET | nemo-core | DHCP client UP: Connection Established (exact 34 minuten later)
  • 09:16:54 | INTERNET | nemo-core | DHCP client UP: Connection Established (exact 30 minuten later)

Direct na elk van deze tijdstippen klapt de verbinding in huis volledig weg en moeten alle apparaten (zoals smart-home modules, tv-ontvanger en bekabelde pc's) noodgedwongen een nieuwe lokale handshake uitvoeren.

Aangezien het modem gloednieuw is en de uitval gelijktijdig optreedt op zowel bekabelde als draadloze apparaten, is een wifi-probleem of hardwarefout in huis 100% uitgesloten. De interval van ~34 minuten komt exact overeen met het moment waarop het modem de DHCP-lease (Lease Time: 3600s) halverwege probeert te vernieuwen bij de DHCP-server van KPN (10.164.176.1). Dit vernieuwingsverzoek faalt structureel aan de kant van de centrale, waardoor de verbinding hard wordt verbroken.

Ik verzoek u vriendelijk om dit ticket direct te escaleren naar de 2e-lijns technische support / netwerkbeheer. Er dient een administratieve profielreset op de wijkcentrale plaats te vinden, of mijn aansluiting moet fysiek worden omgezet naar een andere poort in de wijkkast om dit hardnekkige lease-conflict te verhelpen.

Met vriendelijke groet,

Admin: klantgegevens verwijderd i.v.m. privacy

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Marcator, welkom allereerst hier en dank alvast voor je gegevens. 

Ik heb ook even meegekeken en ik zie niets geks in je verbinding. Zou je het glasvezelkastje, niet de modem dus, 30 seconden stroomloos willen maken? 
Over het algemeen lost dit het probleem op, en anders kijk ik uiteraard verder met je. 

Ik zie overigens dat je meerdere apparaten hebt, ervaar je dit overal? 

6 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 22, 2026

Hoi ​@Marcator zet je privégegevens even in je profiel ipv hier openbaar op internet

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 24, 2026

Ik heb ook even meegekeken en ik zie niets geks in je verbinding. Zou je het glasvezelkastje, niet de modem dus, 30 seconden stroomloos willen maken? 
Over het algemeen lost dit het probleem op, en anders kijk ik uiteraard verder met je. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • July 24, 2026

Lokaal domein is niet uitgesloten met vervangen experiabox.. 

Denk bijv. aan:
Optical Netwerk terminator; (ONT)
Stroomadapter ONT
UTP kabel tussen Experiabox en ONT;
Stroomadapter experiabox;
Stroom voorziening zelf:
Aangesloten apparatuur kan zoveel request afvuren op de experiabox dat deze reboot. 
En test eens zonder aangesloten apparatuur . Zowel bekabeld als wifi.

Marcator
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 25, 2026

Dank voor je reactie en tip, dit had ik elk geval nog niet geprobeerd. Dus ik ben benieuwd. De stoom is er nu even af geweest en vanavond zal ik de logs weer even bekijken om te zien of het geholpen heeft. Dan kom ik er even op terug.

Ik merk het heel kortdurend maar regelmatig wegvallen van de verbinding op meerdere apparaten in mijn netwerk, zowel bekabeld als via WiFi. 

Marcator
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 25, 2026

Lokaal domein is niet uitgesloten met vervangen experiabox.. 

Denk bijv. aan:
Optical Netwerk terminator; (ONT)
Stroomadapter ONT
UTP kabel tussen Experiabox en ONT;
Stroomadapter experiabox;
Stroom voorziening zelf:
Aangesloten apparatuur kan zoveel request afvuren op de experiabox dat deze reboot. 
En test eens zonder aangesloten apparatuur . Zowel bekabeld als wifi.

Jij ook bedankt voor je reactie en tips. Ik vermoed zelf ook dat het ergens tussen het modem en de centrale misgaat en dan kom je inderdaad, na alles wat ik al getest en geprobeerd heb en door KPN is gemeten, ws. uit bij iets van de door jou genoemde mogelijke veroorzakers.

Marcator
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 25, 2026

Dank voor je reactie en tip, dit had ik elk geval nog niet geprobeerd. Dus ik ben benieuwd. De stoom is er nu even af geweest en vanavond zal ik de logs weer even bekijken om te zien of het geholpen heeft. Dan kom ik er even op terug.

Ik merk het heel kortdurend maar regelmatig wegvallen van de verbinding op meerdere apparaten in mijn netwerk, zowel bekabeld als via WiFi. 

Net even naar mijn log gekeken. De internetverbinding is sinds 12:43 uur (het moment dat ik de stroom er weer opgezet heb) vanmiddag geen enkele keer meer uitgevallen.

De reset van de glasvezelontvanger (ONT) lijkt de storing definitief te hebben opgelost. Het hardnekkige 31-35 minutenpatroon is volledig verdwenen. De leastime is ook behoorlijk verlengd naar 86400 seconden (24 uur). 

Ik ben optimistisch en hopelijk kan ik nu echt ongestoord van mijn overstap naar glasvezel gaan genieten. Hartelijk dank voor de hulp. Jouw suggestie was echt het enige wat ik nog niet geprobeerd had, maar lijkt wel de oplossing te zijn geweest.